האגודה למלחמה בסרטן נגד שימוש בסיגריות אלקטרוניות

האגודה למלחמה בסרטן, מפרסמת היום (ה') נייר עמדה בנושא סיגריות אלקטרוניות ומדגישה כי על פי הנתונים המחקריים הקיימים היום, נראה כי סיגריה אלקטרונית היא המצאה יצירתית מדאיגה

על פי נייר העמדה שמפרסמת האגודה למלחמה בסרטן בנוגע לסיגריות האלקטרוניות אין הוכחות מדעיות מוצקות ליכולתה לסייע בגמילה, ויתרה מכך, היא אף מעודדת עישון במקום למגר אותו.

עצם קיומה של הסיגריה האלקטרונית בשוק מסכן עשורים של התקדמות בצמצום שיעורי העישון. מדיווחים ברחבי העולם עולה כי במדינות בהן הסיגריה אלקטרונית נפוצה זינק באופן משמעותי היקף המעשנים לאחר עשרות שנים של ירידה בשיעורי עישון סיגריות. 

לקבלת עדכונים חינם בוואטספ

רוצים להפסיק לעשן? קורס להפסקת עישון בשיטת NLP, אשר ניתן להוריד ל-MP3 או למחשב ולהאזין לו בזמן הפנוי, ב-44 ₪

המראה “הנקי” לכאורה ונטול הטבק והעשן מטעה ומוליך שולל את המשתמשים, שכן לא רק שלא מדובר באמצעי גמילה למעשנים, אלא שהסיגריה האלקטרונית מהווה אמצעי כניסה של צעירים שלא עישנו לעולם העישון. פלח אוכלוסייה זה הוא פגיע יותר, בשל השפעתו הממכרת של הניקוטין. האגודה למלחמה בסרטן מדגישה כי על פי כל העדויות המדעיות, סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין, היא מוצר ממכר כמו סיגריה רגילה. סיגריות אלקטרוניות עלולות לחשוף את המשתמשים למספר כימיקלים, כולל ניקוטין, תרכובות קרבוניל ותרכובות אורגניות נדיפות, הידועות כבעלות השפעות בריאותיות מזיקות.

אסור לשכוח כי עשרות שנים הכחישה תעשיית הטבק ושיקרה ביחס לעובדה שהניקוטין שבטבק הוא חומר מממכר ומזיק. רק בשנת 1996 הכריז מנהל המזון והתרופות של ארצות הברית (FDA) על הסיגריה כ”מתקן להעברת סם” (Drug Delivery Device), והסם המועבר הוא ניקוטין, שכאמור הוא החומר הממכר שבסיגריה. מנגנון ההתמכרות לניקוטין דומה למנגנון ההתמכרות לסמים קשים, כגון הרואין וקוקאין. הניקוטין הנספג בגוף בתוך שבע שניות, גורם לשחרור חומר הנקרא דופאמין, היוצר תחושה זמנית של עונג, ועם הזמן המעשן זקוק ליותר ניקוטין, ובתדירות גבוהה יותר, כדי ליצור את אותה תחושה.

זו הסיבה שמעשנים קבועים צורכים יותר ויותר סיגריות על מנת להמשיך ולהרגיש את אותה תחושת עונג, בדיוק כמו המכורים לסמים אשר במרוצת הזמן צריכים להשתמש בכמויות סם גדולות יותר על מנת להשיג את אותה תחושה. בניגוד לשאר תחליפי הניקוטין הנמכרים בבתי המרקחת כאביזר מסייע לגמילה מעישון, מדבקות, משאפים ומסטיקים, אשר בהם המינון מדוד, ידוע ומוגבל בזמן, במקרה של הסיגריות האלקטרוניות אין הגבלה, וניתן לעשן חפיסה שלמה ברצף ובכך לצרוך כמויות גבוהות ומסוכנות של ניקוטין.

יתרה מכך, ישנן עדויות מדעיות שהשפעה התמכרותית יכולה להגביר את הסיכון להפרעות קשב ולמידה, אימפולסיביות והפרעות במצבי רוח. בשוק קיימים מספר סוגים של סיגריות אלקטרוניות, אשר חלקן משווקות על ידי חברות טבק גדולות הטוענות כי הסיגריה האלקטרונית מסייעת בגמילה מעישון. ברחבי העולם משתמשות חברות אלו בטקטיקות שנועדו לפתות משתמשים צעירים להאדרת הסיגריות האלקטרוניות בניסיון להפוך אותן אטרקטיביות לצעירים. מכיוון שהמוצר חדש יחסית, עדיין אין נתונים ממחקרים ארוכי טווח על המשתמשים בסיגריה אלקטרונית, או הנחשפים לעישון פסיבי של הסיגריה, ולכן אנו צופים שהמדיניות, החקיקה וההמלצות ישתנו בהתאם לראיות המדעיות שייחשפו.  

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרינו

לשיתוף הכתבה

אולי יעניין אותך גם