הכירו: תוכנית “עיר ללא אלימות” פ”ת – ראיון עם מנהל התוכנית

אתם ישנים טוב בלילה ולרוב לא מתעוררים מרעש של נערים שיכורים או חסרי מעש? מסתבר שיש מי שדואג לזה: תכנית "עיר ללא אלימות" שמפעילה עיריית פ"ת בניהולו של מר שלומי ערה שוקדת על כך ימים ולילות. פתח תקוואי בהצצה בלעדית לפעילות המחלקה. וגם: על הקשר ההדוק עם רבנים ואנשים מהקהילה ומסתבר שכבר קמה בפ"ת מועדונית חרדית בשם "זכרון ניסים". על הכל, בכתבה שבפניכם

מספיקה לחיצה קלה על דף הפייסבוק שמתחזקים פעילי תכנית עיר ללא אלימות-פ”ת בכדי להתפעל מהפעילות הענפה בתחום הפנאי ומניעת האלימות ברחבי העיר. ניתן לצפות שם בהזמנות של פעילי האגף בקול קורא לנוער להשתתף בשלל פעילויות במגוון רב של שכונות ברחבי העיר בכל שעות היממה, וכן. גם בזמן בו אנו המבוגרים נמים את שנתינו בשקט ובבטחה.

כאמור, מנהל התכנית ומי שלא נח לרגע ומאתגר הן את עובדי האגף והן את הנוער שבשבילו מיועד כל העסק הזה הוא מר שלומי ערה. ישבנו איתו לשיחת היכרות על התכנית ופועליה:

שלומי, ספר לנו קצת על “עיר ללא אלימות”.

שלומי ערה
שלומי ערה

אז ככה, תכנית עיר ללא אלימות זו תכנית של המשרד לביטחון פנים שנועדה לצמצם את רמת האלימות, וונדליזם, פשיעה, שימוש בחומרים מסוכנים סמים ואלכוהול וכתוצאה מזה להעלות את תחושת הביטחון של התושבים.

התכנית פועלת במספר תחומים, בתחום האכיפה- בשיתוף עם משטרת פ”ת, בתחום החינוך- בשיתוף עם מינהל החינוך, בתחום הפנאי- בשיתוף אגף הנוער והצעירים ובתחום הרווחה- בשיתוף פעולה עם אגף הרווחה בעיר, כאשר בכל תחום כזה ישנם וועדות שבהם אנחנו ממפים את הצרכים ובהתאם לכך התכנית יוצרת שיתופי פעולה בין הגורמים הרלוונטיים בתוך הרשות ומחוצה לה. כתוצאה מתוך כל זה ישנה הכפלה בכוח העשייה כאשר אנחנו באים לקדם דברים שלא היו קיימים עד עכשיו או שרוצים לחזק ולמסד אותם אל מול המשימה שהזכרתי.

למי התכנית מיועדת?

התכנית מיועדת לבני נוער באופן גורף. היא מיועדת למגזרים השונים, החילוני, הדתי והחרדי.

יש לך דוגמאות לפעילויות כאלו, לשיתופי פעולה כאלו ואחרים?

כן. בתחום החינוך למשל, הכנסנו מדריכי מוגנות בבתי הספר שהם נותנים מענה של “אח בוגר” לתלמידים. הם נותנים מענים בלתי פורמאליים ומגשרים בין התלמידים לצוות בית הספר בכל מיני נושאים שפונים אליהם, זה יכול להיות בנושא אלימות, בעיות בבית, נפילה לסמים או איום ב”שיימינג” במדיות השונות וכו’.

אתם עובדים גם בשיתוף פעולה עם צוות ההוראה בבתי הספר?

אכן, הכנסנו מגוון פעילויות העשרה לחדרי מורים בבתי הספר השונים ברחבי העיר בנושא של התנהלות צוות בית הספר מול תלמידים בעידן של היום. הכנסנו גם מגוון תכניות כמו קורס גישור לתלמידים בבתי הספר.

עיר ללא אלימות פתח תקווה (2)

האם יש לכם תכניות שפועלות בשיתוף פעולה עם עמותות אחרות?

בהחלט! אנחנו מפעילים קבוצות מנהיגות בשיתוף פעולה עם עמותת “עתיד בטוח” שהשנה אנחנו זכינו בתעודת הוקרה על הפעילות שלנו בנושא הזה.

הזכרת קודם את הפעילות שלכם בתחום הרווחה, מה מידת שיתוף הפעולה שלכם עם מחלקת הרווחה בעירייה?

כתוצאה מדיונים שונים בוועדות, תיקננו עו”ס בתי ספר, עו”ס משטרה מדריך לנערים בודדים במרכז העיר ואף פתחנו להם מועדון שירכז ויתפעל אותם.

מה לגבי תחום האכיפה?

גם בתחום זה, ישנה הלימה בין הפעילות שלנו בשעות הערב והלילה לבין השיטור העירוני. פעם בחודש אנחנו מקיימים וועדה משותפת בראשות מפקד התחנה, שם עולים נושאים שצצים מהשטח ומה שיכול להפתר ברמה שלנו נפתר ברמה שלנו ומה שלא, עולה לפתחו של מנכ”ל ראש העיר ומקבל שם את הפתרון.

עיר ללא אלימות פתח תקווה (6)

אתה כבר יודע שאנחנו אוהבים דוגמאות..

קח לדוגמא את הפרויקט שבמהלכו הותקנו מצלמות ברחבי העיר, הגברת תאורה בחלק מהמקומות בעיר המועדים לפורענות. כמו”כ עשינו מבצע משותף בנושא אופניים חשמליים במהלכו קיימנו הסברה בכל מה שקשור לרכיבה בטוחה וחוקית, למשל, איסור על כניסת אופניים חשמליים לגינות ציבוריות, חוקי תעבורה שונים, רכיבה עם קסדות וכו. כל משתתף קיבל פלאייר עליו הובאו “עשרת הדברות של רכיבה בטוחה” שמזכיר את החוקים הרלוונטיים בנושא רכיבה על אופניים חשמליים כך שאם חלילה נער יקבל דו”ח על רכיבה מסכנת חיים לא יאמר שלא ידע את החוק.

בסופו של דבר, הנוער זקוק למענה בנושא שעות הפנאי הרבות שעומדות לרשותו, אז, כידוע, מתחילות כל הבעיות  שהרי שעמום מביא לידי חטא. מהי מידת מעורבותכם בתחום?

זה החלק הכי חשוב בפעילות שלנו. וגם בנושא זה כמו בנושאים אחרים, אנחנו פועלים במספר מישורים; סיוע שלנו בפעילויות הקיימות בתוך מרכזי הנוער שכתוצאה מכך אנחנו יכולים לראות עליה בהשתתפות בני הנוער בפעילויות אלו. בימי הקיץ אנחנו פותחים את מרכזי הנוער עד השעה 12 בלילה. מרכזי הנוער של אגף הנוער והצעירים שעושים הכל עם צוות מיומן ומקצועי ואכפתי למען הנוער.

אתה מדבר על מרכזי נוער וכו, מה עם הנוער שלא מגיע למרכזים אלו? אותו נוער שמסתובב ברחוב?

בדיוק בשבילם אנחנו מפעילים את “מדריכי חבורות הנוער ברחובות”. הם פועלים כיום בשמונה שכונות ברחבי העיר. שהתפקיד שלהם הוא לפגוש את הנוער שמסתובב עדיין ברחוב לאחר שמרכזי הנוער סגורים ועד השעות הקטנות של הלילה ולקיים איתם פעילויות שונות כמו “ניידת מועדון לילה בעיר” שהיא, כשמה, ניידת ועוברת ממקום אחד למשנהו  ארבע פעמים בשבוע בגינות שונות בעיר ובתוכה מתקיימות פעילויות שונות  בשעות אלו.

עיר ללא אלימות פתח תקווה (3)

הקשר הדתי חרדי:

הזכרת קודם כי התכנית נותנת מענה לכלל האוכלוסייה, האם אתם מקיימים קשר כזה או אחר עם רבנים או אנשים מתוך הקהילה ע”מ לזכות בשיתוף פעולה מצד המגזר?

ראשית כל, יש לציין כי מי שעומד בראש האגף הזה הוא הרב אוריאל בוסו ודרכו ודרך אייל מתחברים למי שצריך. יש לנו גם אישיות חרדית שמרכזת את התכנית לנוער החרדי בחור בשם מאיר כהן שלאחר שעשינו את המיפוי שנעשה בעקבות סיבוב שעשינו ברחובות הסתבר שיש הרבה נוער נושר חרדי שזקוק גם הוא למענה בנושא נתנו למאיר לרכז את הנושא בציבור החרדי. לאחר שראינו שגם זה לא ממלא את הצורך, חברנו לשירות האזרחי שבמסגרתו יש לנו כיום שמונה משרתים שעושים גם עבודת רחוב וגם עבודה בתוך בתי הספר והישיבות.

חניכת מועדונית “זכרון ניסים” שע”י תיכון מעיין:

לאחר שראינו כי הצורך במגזר הדתי חרדי עולה, התחלנו לבדוק מה קורה בתוך בתי הספר ומצאנו כי ישנו צורך לשווק את התכנית בתוך התיכונים הדתיים חרדיים כך שבתיכון מעיין לדוגמא, מעבר למדריך המוגנות אשר בללו שפועל שם במשך כל ימות השבוע, סייענו גם בפתיחה של מועדונית במבנה בית הספר. שעות פעילות המועדונית היא אחרי שעות בית הספר, כך שבמקום שהנער ילך להסתובב ברחוב הוא מקבל שם הכשרה במגוון תחומים כמו תיקון פלאפונים וכדו’, משחקי פנאי, שיחות אישיות ופעילויות העשרה מגוונות. וכמובן שדאגנו להם לציוד המתאים לכל פעילות כמו גם הם קיבלו את עזרתנו בשיפוץ המקום וגם המדריך שלנו נמצא שם בכל שעות הפעילות.

כמו”כ, אנחנו מפעילים במועדונית הנ”ל קורס MMA  שהיא אומנות לחימה שהמטרה שלה היא להעלות את תחושת הביטחון של הנער שהמאמן הוא אלוף הארץ בתחום, בחור בשם אדם. ישנה היענות רחבה מאוד לקורס הזה. ואנחנו נמשיך עם זה גם בשנה הבאה.

תגיד, אתה, כמנהל התכנית, יצא לך לפגוש את הנערים מתיכון מעיין פנים אל פנים?

בוודאי. פעמים רבות. הם חברים שלי כולם.

אז מה אתה יכול להגיד לנו על אותם תלמידים לאור ההיכרות שלך איתם?

החבר’ה האלו זקורים למבוגר משמעותי שידבר איתו בגובה העיניים אבל קודם כל יקשיב לו. אם אנחנו נדע קודם כל להקשיב להם זה יפתור לדעתי 70% מהבעיות שיש להם. אם אנחנו לא מסבירים לאותם ילדים בגובה העיניים למה לא כדאי לעשות דברים כאלו ואחרים, הם הולכים לנסות ואז מסתבכים. אבל לעומת זאת, אם יושבים איתם ומסבירים להם הם מביטים מצוין. חשוב להבין שמדובר בנוער חכם שכשמסבירים לו הוא מבין ולרוב נמנע מלעשות את המעשים הקלוקלים. ולכן כ”כ חשוב הקשר עם מדריך המוגנות. הם מתקשרים אליו גם מעבר לשעות הפעילות. תלמיד שמבין שהוא הולך לעשות עכשיו איזו שטות, במקרים רבים הוא ירים טלפון לאשר בללו ולרוב זה מונע את התקלה הבאה.

הם פשוט כמהים למישהו שידבר איתם. באתי לשם לפני זמן קצר, שיחקתי איתם פינג פונג וניתן היה לראות את הניצוץ בעיניים שלהם וזה בגלל שמדברים איתם בגובה העיניים.

צריך לזכור גם כי הרבה מהחבר’ה האלו אין להם דמות משמעותית בבית שבפניה הם יכולים לפרוק את רגשותיהם וכדו’ וכאשר הם באים למרכזים שלנו הם מרגישים כי “יש עם מי לדבר”.

עיר ללא אלימות פתח תקווה (4)

מה קורה לגבי תכנית לשנה”ל הבאה?

ראשית כל, מה שהיה יהיה, ואנחנו תמיד עם הפנים קדימה. אני יכול להגיד לך שלצוות בית הספר ישנה מוטיבציה גבוהה לעשייה ואנחנו משתדלים לתת מענה ככל שניתן. אני יכול לספר לך על פרויקט שעתיד לקרות בשבועות הקרובים שהוא פרויקט בשם “על הגל” שהוא קורס גלישה שאנחנו מתעתדים להוציא כ20 תלמידים לקורס הזה. הרציונל שעומד מאחורי המיזם הזה הוא, התמודדות עם סיכונים . והבונוס בדבר הזה הוא שמי שיתמיד ויגיע לכל השיעורים זכאי לבוא במשך כל חייו לאותו מקום בבת ים, לקחת גלשן ולגלוש מתי שהוא רוצה ובחינם. יתר על כן, מי שיימצא מתאים, יוכל להיות מועסק שם כעוזר מדריך. ומי שיעבור גם את זה, יישלח מהמקום לקורס גלישה בווינגייט על חשבונם.

ובנקודה זאת ראוי לציין את ראש העיר שאוזנו כרויה לכל בקשה שלנו קטנה כגדולה וכן לרב אוריאל בוסו- מחזיק תיק “עיר ללא אלימות” שבזכות שיתוף הפעולה המלא אנחנו מצליחים להוציא לפועל את כל הפעילויות האלו.

אנו, מערכת פתח תקוואי, יכולים לספר לכם, שבין הכנת הכתבה לפרסומה התקבל האישור הסופי להפעלת התכנית במועדונית “זכרון ניסים” וכבר בימים הקרובים ייצאו התלמידים, 14 במספר, לקורס גלישה מקצועי וחוויתי עם אפשרויות תעסוקה וקידום בעתיד..

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרינו

לשיתוף הכתבה

אולי יעניין אותך גם