דו”ח עמותת שקיפות בינלאומית: מצב השקיפות בעיריית פתח תקווה כמעט טוב

עמותת שקיפות בינלאומית ישראל מפרסמת את דו"ח השקיפות ברשויות המקומיות 2016 אשר נועד לבחון את נגישות וזמינות המידע באתר האינטרנט של הרשויות המקומיות. ומה המצב בעיריית פתח תקווה?

המדד, שמתפרסם השנה בפעם השביעית, נועד לבחון את נגישות וזמינות המידע באתר האינטרנט של הרשות המקומית ולהוות כלי בידי הרשויות להגברת השקיפות בנושאים השונים, החל בנדרש על פי החוק, דרך פרסום פרוטוקולים, תקציב, פרסום מכרזים ותכנון ובניה ועוד. 

השנה המדד בחן רק את הרשויות המקומיות המוגדרות כערים בישראל. מדובר בדו”ח המקיף ביותר אי פעם בנושא. הדו”ח בחן את 76 הערים בישראל לפי 57 קריטריונים המחולקים ל-14 אשכולות: פרטי התקשרות עם הרשות וראש הרשות, מבקר העירייה/המועצה’ שקיפות כנדרש בחוק חופש המידע, מענקים ותמיכות, שקיפות כללי, ישיבות מועצה, כספים – תקציב, כספים – ארנונה, רכש – חוזים ומכרזים, כוח אדם – חוזים ומכרזים, רישוי עסקים, תכנון ובנייה, מידע סביבתי וחברות עירוניות.

לקבלת עדכונים חינם בוואטספ

רוצים לזכות בחיתולי Huggies לחצי שנה מתנה? כנסו עכשיו>>

הדירוג בכל אחד מהקריטריונים היה 0, 0.5 או 1 בהתאם לביצועי הרשות המקומית. בסיום התהליך חולקו הציונים לרשויות על פי המפתח הבא: רמה  – טוב מאד: כולל את הרשויות שקיבלו ציון הנע בין 85% לבין 100%; רמה  – טוב: (ציון הנע בין 70% לבין 84%); רמה C  – כמעט טוב: (55%-69%); רמה D  – טעון שיפור: (0-54)

בצמרת דירוג הערים הגדולות נמצאת ראשון לציון (96%) ולאחריה תל אביב (93%) והן גם השתיים הנמצאות במקום הראשון והשני בהתאמה במדד. עוד 3 רשויות (סך של 5 רשויות ברמה A) תופסות מקומות ראויים ונכללות ברמהA , חולון נמצאת במקום הרביעי עם (91%) אשדוד ממוקמת במקום החמישי (90%) וירושלים נמצאת במקום השביעי (88%). שתי ערים גדולות נוספות נמצאות ברמה B: נתניה (80%) במקום ה-11. באר שבע (79%) במקום ה-12 (במקום זה נמצאות גם עפולה וחדרה), ברמה C נמצאת פתח תקווה (67%) הממוקמת במקום ה-15 וכן חיפה (64%) הממוקמת במקום ה-18. אין רשויות גדולות הנמצאות ברמה D.

פורום ה-15, או פורום הערים העצמאיות, הוא ארגון המאגד 15 ערים בישראל שהן ערים עצמאיות, כלומר, שאינן מקבלות מענקים מהממשלה, כגון “מענקי איזון” או “מענקי פיתוח”. 15 הערים הן: אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רעננה ותל אביב-יפו. מן הראוי היה לצפות שערים אלו תהיינה ברמה A כולן במדד השקיפות, אולם ממצאי המדד מראים אחרת:

ברמה A נמצאות 6 הערים הבאות מהפורום: ראשון לציון (96%), תל אביב (93%), חולון (91%), אשדוד (90%), רעננה (89%), כפר סבא (88%). ברמה B נמצאות 5 הערים הבאות: גבעתיים (81%), הרצליה (81%), רמת גן (80%), נתניה (80%) באר שבע (79%), חדרה (79%). ברמה C נמצאות 3 הערים הבאות: פתח תקווה (67%), רחובות (66%), חיפה (64%).

אמנם קיימת נציגות נשל ערים אלו באשכולות הגבוהים אך עדיין 3 ערים נמצאות ברמה C, כאשר חיפה סוגרת את הרשימה עם ציון של 64% בלבד. באופן טבעי יש לצפות שערים חזקות ועצמאיות יגלו מידה רבה של שקיפות בפעולותיהן וינהיגו נורמות של אחריותיות ודיווחיות כלפי קהילות התושבים בתחומן.



Booking.com

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרינו

לשיתוף הכתבה

אולי יעניין אותך גם