סובלת מכאב כרוני? כדאי שתכירי את הדיקור הסיני

תכננת, קנית, בישלת והתארגנת ואז הכאבים באו, בזמן הכי פחות מתאים.. המיגרנה שוב חזרה והרסה לך את התוכניות, כאבי הגב שוב משתקים אותך לכמה ימים ואת מוצאת את עצמך חסרת אונים. לכללית רפואה משלימה יש פתרון בשבילך - הכירי את הדיקור הסיני

(דיקור סיני, צילום: באדיבות כללית רפואה משלימה)

לכל אחד מאיתנו יש סף כאב שונה, אבל תמיד קל יותר להתמודד עם הכאב בידיעה ש”עוד מעט זה יעבור”. אבל אם את סובלת מכאב כרוני, המשפט הזה בוודאי לא מנחם אותך, נכון? כאב כרוני מוגדר “כאב הנמשך יותר משלושה חודשים ברציפות ובאותו המקום”. רק מי שחווה אותו יודע כמה הוא מתסכל ומעיב על איכות החיים.

עד כמה שכיח כאב כרוני? מאוד! לפי הערכות, הוא מטריד כ־25% מבני האדם בעולם. בתרגום למספרים: מאות מיליונים ברחבי הגלובוס ומאות אלפים בארץ חיים עם כאבים שלא מרפים. 10% מהאנשים, למשל, סובלים מכאב כרוני בגב התחתון. הכאב הכרוני יכול לנבוע, בין היתר, ממחלה או מתאונה, מיציבה לא נכונה או מאורח חיים יושבני (חסר תנועה).

למה כואב לנו?

כאשר מתרחש בגוף תהליך פיזיולוגי־כימי, כמו במהלך דלקת או פציעה, מופרשים חומרים דלקתיים שפוגעים במקומות שונים בגוף (כמו שריר או עצם) וגורמים לשרשרת של תגובות, ובהן כאב. אבל, וזה אבל גדול, בכ־30%-20% מהמקרים

הכאב אינו חולף ומוגדר “כרוני”. בחלק מהמקרים האלה הרפואה אינה מצליחה לאתר את מקור הבעיה ולפיכך מתקשה להתמודד עימה.

דיקור סיני עובד: זה בדוק!

הפתרון היעיל והבריא ביותר למרבית הכאבים הכרוניים מגיע מהרפואה המשלימה. בשתי מילים: דיקור סיני. מה שידעו חכמי סין העתיקה כבר לפני 2,500 שנה, זוכה בעשורים האחרונים להכרה רשמית של הממסד הרפואי. ממחקר רחב היקף, שכלל 18 אלף מטופלים, ושפורסם ב־2012 בכתב העת היוקרתי JAMA של ההסתדרות הרפואית האמריקנית, עולה בבירור שדיקור סיני יעיל לא פחות מתרופות משככות כאבים. ממחקרים אחרים עולה שדיקור

סיני מסייע ב־85%-60% מהמקרים שבהם מתלוננים מטופלים על כאבים הכרוניים. לשם השוואה: מורפיום מסייע ב־70% מהמקרים.

רגע, איך זה עובד בעצם?

בשיטת הדיקור הסיני מחדיר המטפל מחטים דקות במיוחד, חד־פעמיות וסטריליות, אל נקודות מפתח שונות בגופו של המטופל. לפי הרפואה הסינית, כאב נוצר במקום שבו קיימת הפרעה לזרימה התקינה של ה”צ’י” – אנרגיית החיים – בערוצים השונים בגוף הנקראים מרידיאנים. מאחר שכל מרידיאן קשור לאיבר או למערכת כלשהי, בעיות באותו חלק של גופנו יורגשו במרידיאן הקשור אליו. פעולת המחטים הדקיקות לאורכם של המרידיאנים מגרה סיבי עצב הקיימים בשרירים, והגירוי שנוצר שולח מסר דרך חוט השדרה אל אזור ההיפותלמוס שבמוח. בתגובה משחרר המוח אנדורפינים – חומרים כימיים טבעיים המסייעים בשיכוך כאבים.

במילים אחרות: הדיקור הוא מעין “סטרטר” הגורם לגוף לבצע את פעילות הריפוי הטבעית שלו. במקרה של כאב כרוני, גירוי כזה שולח את האנדורפינים היישר אל המקום הכואב באופן טבעי ולא בעזרת תרופה כלשהי.


מדוע דיקור סיני עדיף על תרופות?

בדיקור אין תופעות לוואי, לכן ניתן להמשיך בו ללא הגבלה, מה שכמובן לא ניתן לעשות כשמדובר בתרופות.  הגישה המערבית לטיפול בכאב מבוססת על תרופות משככות כאבים, שלחלקן תופעות לוואי שונות, ובשימוש מוגבר אפילו מהוות סכנה של ממש. לעומתן, הדיקור הסיני נחשב לטיפול בטוח ביותר, תופעות הלוואי שלו נדירות, ובניגוד לתרופות הוא אינו מטפל רק בכאב אלא פעמים רבות גם במקור הבעיה.

דיקור לא מטפל רק בכאב אלא גם בתופעות הנלוות – לדיקור יש השפעה מרגיעה העוזרת לטפל בדיכאון ובחרדה שלא פעם מתלווים לכאב הכרוני. אותם אנדורפינים טבעיים, שגירוי המחטים גורם למוח לשחרר, לא רק מאלחשים את הכאב אלא גם תורמים לתחושת רוגע כללי ולשיפור מצב הרוח.

דיקור חוסך כסף – אם נשים בצד אחד את מחירי התרופות, עלות ימי האשפוז, ההיעדרות מהעבודה והביקורים החוזרים אצל הרופא, ובצד השני את הטיפול בדיקור, המשוואה ברורה: הדיקור לא רק יעיל מאוד לכאב כרוני אלא גם כלכלי יותר.

הדיקור היה הטיפול המשלים הראשון שהוכנס כבר בשנות ה־70 למרפאות הכאב בבתי החולים בארץ. כמו מיליוני אנשים ברחבי העולם, גם ישראלים רבים שעברו דיקור הצליחו להיפטר בזכותו מהסבל או לזכות להקלה משמעותית. ומה שיפה הוא שכל זה קורה בזכות אותן מחטים דקיקות שאינן מחדירות לגוף שום תרופה, ובמגע פלא מצליחות להפיג כאבים, לדכא דלקות, לשכך כאבי לידה ועוד – בשיעורי הצלחה גבוהים וללא תופעות לוואי.

עוד פרטים על הדיקור הסיני, בסניף כללית רפואה משלימה הקרוב לביתכם – לרשימת הסניפים לחצו כאן 

המאמר מתוך אתר כללית רפואה משלימה

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרינו

לשיתוף הכתבה

אולי יעניין אותך גם