(אוטובוס של חברת דן בפ"ת. צילום: פתח תקוואי)

מהפכת התעריפים בתחבורה הציבורית מגיעה לפתח תקוה

השר כץ: הרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים, באמצעות מנוי, המשלב לראשונה בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל. מבנה התעריפים החדש יעודד שימוש בתחבורה הציבורית, יוזיל את עלויות הנסיעה, עד אלפי שקלים לשנה למשפחה, ובכך יתרום להפחתת יוקר המחיה בישראל

החל מ-1 בינואר 2016, יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים חדש, שישלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בכל מטרופולין, ויחסוך לרוב המכריע של הנוסעים הקבועים מאות שקלים מידי חודש. מדובר ברפורמה הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.

אם עד היום נסעתם באוטובוס, ברכבת ישראל וברכבת הקלה, ושילמתם על כל אחד מהם בנפרד, בהתאם ליעד הנסיעה, מהשבוע הבא טוענים את הרב קו במנוי נסיעה משתלם, הכולל את כל אמצעי התחבורה ונהנים מנסיעה חופשית בכולם, בתחומי המטרופולין שבחרתם.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי מבנה התעריפים החדש, המשלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית: אוטובוסים, רכבת ישראל והרכבת הקלה, יגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית ויגרום לנוסעים רבים להעדיף את התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

השר כץ ציין כי לראשונה בישראל יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים אחיד, פשוט ומשתלם, המבוסס על “שיטת האזורים”, בדיוק כמו במטרופולינים הגדולים בעולם. התפיסה החדשנית מבוססת על שילוב אופטימלי של קווים שכונתיים, עירוניים ומטרופוליניים תוך מעבר נוח וקל ביניהם, והכל באמצעות כרטיס חכם אחד  (כרטיס “הרב קו”).

שר התחבורה הוסיף כי הרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים, באמצעות מנוי, המשלב לראשונה בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל. “מבנה התעריפים החדש יעודד שימוש בתחבורה הציבורית, יוזיל את עלויות הנסיעה, עד אלפי שקלים לשנה למשפחה, ובכך יתרום להפחתת יוקר המחיה בישראל” אמר כץ.

כל נוסע יוכל לבחור את המנוי המתאים לו, בהתאם להרגלי הנסיעה שלו: מנוי “חופשי חודשי”, מנוי “חופשי שבועי” ומנוי “חופשי יומי”. המנוי השבועי והיומי הינם מנויים חדשים שיונהגו עם כניסת הרפורמה. המינויים תקפים מתחילת הפעילות של התחבורה הציבורית ועד סיומה. מחיר המנוי נקבע על פי מספר האזורים הכלולים בנסיעה. כל מנוי מאפשר מעבר בלתי מוגבל בין כל אמצעי התחבורה הציבורית באותם אזורים (אוטובוס, מטרונית, רכבת ישראל ורכבת קלה).

הרפורמה, מחלקת את מפת התחבורה הציבורית לארבעה מטרופולינים: תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע. בכל אחד מהמטרופולינים נקבעו שלוש “טבעות” המאפשרות לנסוע חופשי בתוך המטרופולין ולשלב אמצעי תחבורה שונים.

ראש העיר פתח תקוה עו”ד איציק ברוורמן בירך על הרפורמה החדשה של השר כץ, והוסיף “הגיעה העת שמדינת ישראל תנהג כמו כל המדינות המתקדמות בעולם ותאפשר לאזרחיה שימוש זמין ונוח בכל אמצעי התחבורה העומדים לרשותם באותו אזור. אין לי ספק כי זהו מהלך שיקל כלכלית על הנוסעים בתחבורה הציבורית, ויעודד תושבים להשתמש יותר בתחבורה הציבורית ופחות ברכבים הפרטיים, דבר שיביא להקלה מבורכת בעומסי התנועה”.

יצוין כי גם במקרים בהם המחיר לא ירד, המנוי החדש מאפשר שימוש ביותר אמצעי תחבורה, וכך מקבל הנוסע תמורה גדולה יותר עבור כספו. יעד חשוב של הרפורמה הוא ביטול ההפרדה התודעתית הקיימת אצל חלק מהמשתמשים בין רכבת לאוטובוס, והטמעת ההבנה כי בשיטה החדשה ניתן לשלב ביניהם בחופשיות ולחסוך כסף וזמן רב.

איך עובדת השיטה החדשה? מבנה התעריפים החדש מופעל בשלב ראשון בארבעת המטרופולינים הגדולים, שגבולותיהם הורחבו באופן משמעותי. מטרופולין חיפה, לדוגמה, משתרע מראש הנקרה בצפון ועד כרמיאל ונצרת במזרח וזכרון יעקב בדרום. מטרופולין תל אביב מגיע עד נתניה בצפון, אשדוד בדרום ומודיעין במערב.

הרחבת הגבולות נועדה לאפשר ליותר נוסעים לבצע יותר נסיעות במרחב גדול יותר, והכל באמצעות אותו מנוי. כך למשל נכללו בטבעת הפנימית של מטרופולין תל אביב (“אזור 1”), כל ערי גוש דן: חולון, בת ים, ראשון לציון, גבעתיים, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה, וכן יהוד, אור יהודה, רמלה ולוד.

מפת מטרופולין תל אביב

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרינו

לשיתוף הכתבה

אולי יעניין אותך גם