מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

כל מה שרציתם לדעת על מסחר אלקטרוני

צילום PIXABAY

עולם המסחר האלקטרוני עבר מהפך עצום בשנים האחרונות. מאמצעי נוסף לצריכה ביתית או ארגונית של חלק מהמוצרים, הפך להיות לאמצעי כמעט בלעדי עבור רבים. חלק מקניות המזון שאנו מבצעים מבוצע ברשת, קניית הספרים הפיזיים והדיגיטליים, רכישת התוכנות והמוזיקה וכמובן המוצרים הדיגיטליים. למעשה, עבור עסקים רבים, החנות הפיזית משמשת רק כחלון ראווה נוסף עבור עסק בינלאומי המגלגל מאות אלפי שקלים ומבוצע באמצעות אתר אינטרנט המרכז הזמנות ומחסנים לוגיסטיים.

מה הם אתרי איקומרס?

כיצד בנויים אתרים אלה? אתרי אי-קומרס כוללים קטלוג מקוון של מוצרים בנישות מגוונות החל ממזון לבעלי חיים וכלה בספרים ובמוצרים דיגיטליים. לצד כל מוצר ניתן לבחור כמות להזמנה, ולהמשיך למלא “עגלת קניות וירטואלית” ולאחר מכן לשלם על ההזמנה באמצעות כרטיס אשראי או שירות תשלומים ייעודי כמו פייפאל. תחום בניית אתרי איקומרס הוא אחד הבולטים בעולם לימודי המחשבים.

האם הרכישה באינטרנט באתרים כאלה בטוחה?

פלטפורמות קלות לשימוש ופתיחות רבה יותר של הצרכנים לרכישה מקוונת

לפני שני עשורים רבים עדיין חששו לשתף את כרטיסי האשראי ברשת האינטרנט. המרחב הווירטואלי נראה מאיים יותר והרכישה ברשת הייתה מעניקה תחושה של סיכון מסוים. גם זמני המשלוח של המוצרים היוו שיקול נגד רכישה באתר אי-קומרס. כיום, כאשר מערכות השילוח התייעלו ועלויות השילוח ירדו רבים יותר מרגישים נוח להזמין ברשת האינטרנט ולהזין את כרטיס האשראי ללא חשש.

דואר ישראל, שהחל להעניק אפשרויות תשלום מגוונות באמצעות כרטיס נטען ושירותי שילוח מהירים יותר העניק רוח גבית ל”חגיגת” הרכישות באינטרנט. ניתן לראות זאת בעליה המקיפה במספרי החבילות שהוזמנו – אם בשנת 2017 הוזמנו בישראל 62 מיליון חבילות[1] בשנת 2018 המספרים גדלו משמעותית ל-65 מיליון חבילות כאשר משקלן גדל אף הוא בין השנים בשיעור של 23%[2].

כיצד תחום האיקומרס משפיע על הצרכנים כיום?

היכולת להשוות בצורה קלה בין מוצרים שונים מאותה קטגוריה, לבחון את הערך המוסף ולקרוא ביקורות על כל מוצר הפך את תהליך הרכישה לקל ופשוט יותר. פעמים רבות ניתן לגלות כי בחנות מקוונת מסוימת ניתן למצוא את אותו המוצר במספר רמות מחירים שונות. בין המוצרים הנפוצים שמופיעים באתרי השוואות מחירים ניתן למצוא מוצרים דיגיטליים, מחשבים וכלי נגינה.

היכולת להשוות מחירים בקלות רבה יצרה עבור הצרכן יתרון אסטרטגי משמעותי. במקום תחרות בין מספר חנויות הממוקמות באותה עיר יכול הצרכן לרכוש ברשת מכל מקום. כך, החנויות מעניקות בדרך כלל את המחיר הנמוך הרווחי עבורן על מנת לעמוד בתחרות עצומה – ברמה בינלאומי. כיום, הצרכן מסוגל להשוות בין עלות מוצר בסין, בארה”ב ובתל אביב בלחיצת כפתור ולראות מה תהיה עלות המשלוח מכל אחד מהיעדים ולבצע החלטת רכישה מהירה ומשתלמת.

תחום נוסף שהפך למבוקש במיוחד ברכישות ברשת הוא תחום התיירות. בשנים האחרונות סוכנויות הנסיעות זכו לתחרות רבה מצד אתרי תיירות המשווקים טיסות, לילות בבתי מלון או בדירות נופש, השכרות נופש וחבילות נופש והפלגות באופן ישיר. ללא עלויות התיווך הנגבות על ידי הסוכן. אתרים רבים נבנו סביב היכולת להציג בזמן אמת מחירים משתנים של טיסות המבוססים על היצע וביקוש וכל אדם יכול להזמין כרטיס לטיסה מקומית או מרוחקת במספר לחיצות כפתור.

כיצד תחום הקניות ברשת השפיע על הספקים?

תחום האי קומרס השפיע גם על הספקים השונים המשווקים את המוצרים לא רק בחנויות פיזיות אלא גם ברשת. בזכות זאת חנויות רבות מסוגלות להחזיק מרכזים לוגיסטיים באזורים שונים בארץ ולספק מוצרים גם אם אינן ממוקמות על הרחוב הראשי בכל עיר. עבור היצרנים נפתחה אפשרות למכור ישירות לצרכן ללא דמי תיווך. ניתן לראות שינוי זה בתחום הריהוט בארץ בו נגרים רבים החלו למכור ריהוט שיצרו באופן ישיר.

לסיכום, העלות להקמת אתר אי-קומרס בשנים האחרונות נמוכה מאד ומאפשרת כמעט לכל אדם להתחיל להפוך את רשת האינטרנט לזירה מקוונת ורווחית עבורו. כצרכנים, התחרות הגדולה בכמעט כל נישה בשוק הובילה לירידת מחירים והפכה את הקניות באינטרנט לתהליך מהיר שניתן לבצע מכל מקום – באמצעות המחשב הנייד, הטאבלט או הטלפון. בשנים הקרובות, נחזה בוודאי במגמת עלייה מואצת של רכישות ברשת בכל העולם כאשר הקניונים הפיזיים הופכים למקום מפגש חווייתי ופחות לספקים מבוקשים של מוצרי אופנה ומוצרים דיגיטליים.

[1] https://www.mako.co.il/news-israel/local-q1_2018/Article-7bd02bf3d14f061004.htm

[2] http://eladgoldenberg.com/archives/3651/

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

השארת תגובה