פעם אחת בחיים חוגגים בר מצווה, וזהו בהחלט אירוע מאוד מרגש. ההורים, הסבים והסבתות מרגישים שהנה צמח להם גבר יהודי לתפארת, וכעת הוא הופך מחויב במצוות כמו כל בוגר בישראל.

המצווה הראשונה של חתן בר מצווה היא כידוע הנחת התפילין, ולכן יש חשיבות גדולה ורבה שהתפילין יהיו בכשרות מהודרת ובאיכות טובה. אם חלילה איכות התפילין ירודה, יהיה צורך להחליף את הקלף שלהם מדי שנה בגלל דהייה של הדיו ושחיקת הקלף שבתוך התפילין, מה שיביא בהכרח להוצאות מיותרות, לתסכול רב ולטרטור של חתן בר המצווה ושל הוריו.

המצב כיום הוא שאנשים רוכשים במיטב כספם תפילין ללא שום תו תקן וללא שום בקרה ממשלתית, חוץ מכשרות ברמות שונות, וזה עלול להוביל לבעיות.

איך באמת נדע איזה תפילין יתאימו לחתן הבר מצווה הצעיר, כדי לתת לו שקט נפשי שהוא אכן מניח תפילין כשרות ולא חלילה פסולות?

איתמר בוקובזה, מנהל חנות לתשמישי קדושה ‘פאר האותיות’ והבעלים של הקניון הדיגיטלי הראשון לתשמישי קדושה ויודאיקה, מסביר שהמצב כיום בשוק התפילין די פרוץ. “לצערי לא מעט מקומות מוכרים תפילין ללא השגחה מתאימה”, אומר איתמר. “מאחר ותפילין הוא מוצר נפוץ מאוד ואינו נמצא בפיקוח ממשלתי או תחת תו תקן, יש לא מעט מקרים של זיופים הן מבחינת הכתב שבקלף, והן בכתיבת התפילין על ידי גוי! מה שפוסל את התפילין לחלוטין. תופעת המאכערים שמחפשים הכנסה נוספת ומוכרים תפילין בלתי כשרות נפוצה לצערנו, וחשוב לפקוח עיניים ולא ליפול בזה”.

איתמר בוקובזה

מדוע שמאכרים כאלה ירצו לגרום לבחור בר מצווה להניח תפילין פסולות במשך שנים? לא אכפת להם להכשיל אותו ממש?

 “האמת היא שלעתים גם הם לא יודעים שקיימת בעיה. הם פשוט קונים את הסחורה מספקים שממחזרים רצועות ישנות מגניזה ומחדשים אותם, ולפעמים קונים את הקלף מאדם שמבטיח להם שהוא נכתב בידי סופר ירא שמיים, כאשר בפועל כתב אותו גרפיקאי גוי שיש לו כתב יפה, וכמובן שזה פסול לגמרי”.

מה מקורה של הסחורה הפסולה?

“אנשים שאינם יראי שמיים ואולי גם לא יהודים, עוברים במקומות של גניזה, אוספים את הקלפים ובתי התפילין, ומוכרים אותם כחדשים לאחר צביעה קלה, והחנות או המוכר באמת מאמינים שהכול חדש”.

מתי תפילין נפסלים?

“יש כמה סיבות לפסילה של תפילין. ראשית כאשר הקלף אינו כשר והכתב פחות איכותי. שנית, כאשר הכותב אינו יהודי. שלישית, כאשר בתי התפילין פסולים עקב פגם כלשהו. רביעית, כאשר הרצועות זולות ומתקלפות מהר מצבען. חמישית, כאשר הדיו לא איכותי ודוהה במהירות מהקלף”.

מהו ההיקף למיטב ידיעתך של מכירת תפילין פסולות בארץ כיום?

“להערכתי, היקף הזיופים עומד על בין מאות לאלפים בכל שנה!”.

מה הפתרון שאתה מציע למי שאינו רוצה ליפול במכשלה הזאת?

“הפתרון שלי מורכב משישה חלקים – שש הגנות, אם תרצה. קודם כל אצלי יש חותמת עם פלומבה לבתי התפילין, יש אצלי תעודת כשרות על הרצועות, יש אישור סופר מוסמך, יש אישור בדיקה של הקלף והכתב באופן ידני וממוחשב עם פלט ממוחשב. יש המלצה של רב מוכר בפתח-תקווה – הרב מאיר אלול שליט”א, ובנוסף, אחריות של שנתיים על הרצועות, ושלוש שנים על הפרשיות ובתי התפילין”.

מה השיטה המיוחדת שלכם לוודא את כשרות הקלף, הרצועות, והכתב של התפילין?

“קודם כל בחירת סוג הקלף, אחר כך בחירת הסופרים, בחירת הבתים, בחירת סוג הכתב ורמת ההידור, בדיקה ותיוג של הפרשיות באופן ידני וממוחשב, בחירת הרצועות, ולבסוף הכנסה מפוקחת של הקלף לבתים”.

מה עוד ייחודי אצלכם שאין במקומות אחרים?

“אנחנו נותנים שירות גם בשעות לא שגרתיות, יש לנו הרבה לקוחות מרוצים שממליצים עלינו, אנחנו מאפשרים לחתני בר  מצווה שמעוניינים בך, להכניס את הקלף לבתי התפילין. אנחנו נותנים הדרכה וליווי מלא לחתני בר מצווה כולל סרטוני הדרכה – וגם חידוש יוצא דופן שאין לשום מוכר אחר כיום בשוק: קורס דיגיטלי ותוכנית ליווי ללא תשלום, להדרכת ההורים ולחתן בר המצווה, מבלי לצאת מהבית (את הקורס ניתן לקבל חינם בקישורית הזאת:  https://bit.ly/2yweymb).

לסיום, איתמר רוצה להבהיר: “לא משנה ממי תחליטו לקנות את התפילין, אתם חייבים לשים לב לכמה דברים: ראשית, שיש לתפילין חותמת עם פלומבה, שיש להן הגהה ממוחשבת מודפסת, שיש להן המלצת רב מוכר על הסופר שכתב את התפילין, ושיש להן אישור של סופר סת”ם מוסמך על התפילין.

שיהיה בשעה טובה!

למי שמעניין, אנחנו מציעים סדרת סרטונים חינם בנושא כאן:

https://bit.ly/2yweymb

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה
Subscribe
Notify of

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x