מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

איך לזהות גניקומסטיה, ומה עושים אם הבעיה קיימת?

תמונה: FREEPIK

במהלך גיל ההתבגרות חלים שינויים הורמונליים רבים ומשמעותיים, ודווקא בגיל זה בו יש למראה החיצוני חשיבות רבה, רבים מהנערים סובלים מתופעת צמיחת חזה נשי, התופעה מכונה בעולם הרפואה כגניקומסטיה. יש לציין כי המראה הנשי של החזה נובע לרוב מרקמת שד אמיתית המתפתחת עקב שינויים הורמונליים בגיל ההתבגרות, יחד עם זאת התופעה קיימת גם אצל גברים מבוגרים, בדרך כלל בגלל גנטיקה, תרופות, מחלות והשמנת יתר.

ברוב המקרים הצמיחה של החזה הנשי נגרמת עקב חוסר איזון הורמונלי בין ההורמונים הנקביים להורמונים הזכריים. כאשר ההשפעה של ההורמונים הנקביים הופכת למשמעותית יותר היא גורמת לגירוי יתר ולהתפתחות של רקמת שד אמיתית ומכאן מתקבל המראה הנשי בחזה של הגבר.

תופעת החזה הנשי אצל גברים היא תופעה מוכרת ונפוצה, ועל פי נתוני הסטטיסטיקה תינוקות רבים סובלים מהתופעה בגלל הורמונים בחלב האם, אך הבעיה חולפת מאליה. כ-70% מהנערים סובלים מגניקומסטיה, אך ברוב המקרים אין צורך בטיפול מיוחד מאחר שהתופעה חולפת מעצמה. סיבות נוספות לתופעה הן שימוש בהורמונים שונים, שימוש בסמים, גנטיקה, טיפול תרופתי מסוים והשמנת יתר.

דרכי אבחון

כדי לאבחן גניקומסטיה יש לפנות לרופא מומחה, ולרוב מאבחנים את התופעה מאחר וניתן להבחין ולהרגיש במעין בליטה לא פרופורציונלית בשד אחד או בשני השדיים של הגבר או הנער. בבדיקה אפשר לזהות נוכחות של גוש צמיגי הממוקם באזור הפטמות, לפעמים רק בפטמה אחת. לעיתים הגוש הצמיגי רגיש למגע, ובמקרים מסוימים יש הפרשות נוזליות מהפטמה. חשוב לזכור כי השמנת יתר עשויה להיות הגורם למראה של החזה הנשי, לכן יש לעבור בדיקות נוספות כדי לאבחן נכון את התופעה והסיבות שגרמו לה.

אם הסיבה לחזה נשי אצל הגבר נובעת מעודף משקל, לא תמיד ההליך הכירורגי הוא הפתרון הנכון והמתאים, ורופא מנוסה לרוב ימליץ על דיאטה ומשטר תזונתי. בתהליך האבחון וההכנות לקראת הניתוח יש לעבור תשאול, בדיקת רקע של ההיסטוריה הרפואית, בדיקה ידנית במרפאה, בדיקות דם הורמונליות ובדיקת אולטרסאונד של החזה.

דרכי טיפול

הטיפול בתופעה של צמיחת חזה נשי מותאם באופן אישי לאחר סדרת בדיקות ואבחון הגורמים לבעיה. חשוב לזכור כי גניקומסטיה יכולה להתפתח בגלל סיבות שונות, לעיתים התופעה נגרמת בגלל טיפול תרופתי או חוסר איזון הורמונלי, לכן הטיפול יתמקד בגורמים לבעיה. אם למרות הטיפול בגורמים לתופעה עדיין סובלים מחזה נשי מוגדל הפוגע באיכות החיים ומביא לירידה בדימוי העצמי, הרופא בדרך כלל ימליץ על ניתוח להקטנת החזה של הגבר.

דרכי מניעה

חלק מהמטופלים הסובלים מצמיחה של חזה נשי אינם חייבים לעבור ניתוח על כל המשתמע ממנו. יש מקרים בהם ניתן להימנע מההליך הכירורגי באמצעות טיפול מניעתי, למשל דיאטה והפחתת משקל, טיפול לאיזון הורמונלי, התאמת תרופות חלופיות במקום הטיפול התרופתי שגרם לצמיחת החזה הנשי אצל הגבר, הימנעות מאלכוהול וסמים משנים תודעה ועוד.

חלק מהגורמים לגניקומסטיה נובעים מאורח חיים לא בריא, ובעזרת טיפול מניעתי ניתן לסייע למטופל. אם לאחר הטיפול המניעתי המטופל עדיין סובל מחזה נשי מוגדל ניתן לשקול ניתוח להקטנה החזה.

חשיבות בחירת מנתח מומחה

ניתוח גניקומסטיה הוא ניתוח לכל דבר, יש סיכונים ותופעות לוואי שחייבים להכיר לפני שעוברים את ההליך הכירורגי. אין להקל ראש בבחירת רופא מומחה, מומלץ לפנות לייעוץ ולאבחון על ידי כירורג פלסטי מנוסה. הניתוח על ידי מומחה נעשה בשיטות מתקדמות יותר ולאחר תיאום ציפיות, לכן ברוב המקרים תוצאות הניתוח יהיו אסתטיות יותר וגם תקופת ההחלמה יכולה להתקצר.

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים
0
Would love your thoughts, please comment.x