מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

אמריקאי, אסייתי או אירופאי – איזה סוג רכב אתה?

צילום: שאטרסטוק

הויכוח העתיק בנוגע לאיזו מדינה או יבשת מייצרות את הרכבים הטובים ביותר, מתקיים גם בעידן בו לכל מותג יש מפעלי ייצור רבים המפוזרים בכל העולם. האם עדיין קיים קשר בין ארץ המוצא לאיכות הרכב? יצאנו לבדוק עבורכם

יובל בנר

פרט לצבע, יתכן שמוצאו של רכב הוא הדבר הראשון שתשים לב אליו – לעיתים עוד לפני שתתייחס למותג עצמו. קולות רבים כמו “אין כמו היפניות”, “אין נוחות מהצרפתיות” ו”אין כמו רכב אמריקאי מפנק” נשמעים היום בעולם הרכב. אך האם יתכן שעקב תרבות היצור כיום – בה מייצרות חברות יפניות רכבים בטורקיה ואמריקאיות לעומתן בדרום קוריאה, אין כל משמעות לארץ מוצאם של רכבים למכירה, בין אם הם חדשים או משומשים? מסתבר שעדיין יש, בהחלט.

אופי אמריקאי

במשך שנים רבות , נחשבו רכבים אמריקאים לפאר היצירה המוטורית.  נוחות, גודל ואיבזור בשפע עיטרו כל מכונית אמריקאית – סממנים עיצוביים שהגיעו לשיאם החל משנות ה-50 ועד שנות ה-70. במהלך שנות ה-80 הופתעו לגלות האמריקאים כי ההובלה בשוק המוטורי כבר אינה בידיהם. הפער הטכנולוגי והאיכותי בין רכבים אמריקאים למקביליהם היפנים והאירופאים רק הלך וגדל עם הזמן. בעוד שהאמריקאיות נשארו בטכנולוגיה מיושנת, היפניות והאירופאיות הלכו והשתפרו – מה שניכר בשורות הרווח של היצרנים.

כיום, הדגמים האמריקאים המקוריים הנמכרים בשוק הישראלי אינם רבים ובהתאם למוניטין שניתן להם בעבר, הם סופגים ירידת ערך חדה יחסית. עקב כך, עשויה להתאפשר רכישה של רכב מיד שניה עד 50,000 ש”ח בעל נתונים טובים ורמת נוחות גבוהה, על חשבון סחירות נמוכה ועלויות אחזקה שיהיו בדרך כלל, גבוהות יותר.

העולם היפני

הגל היפני שטף את ישראל בתחילת שנות ה-90, ואיתו גם את ההגמוניה של סובארו ששלטה אז. בימינו נחשב השוק היפני למוצלח ביותר בעולם. רכבים מתוצרת זו מתאפיינים בעיקר באמינות גבוהה, בביקוש גבוה למשומשות מביניהן, בפונקציונאליות ובתמורה טובה למחיר – הן ברכבים עממיים והן ברכבי היוקרה. בנוסף טכנולוגיה היברידית וגאדג’טים שונים מסייעים גם הם למכירות ולמוניטין הכללי של דגמים תוצרת ארץ השמש העולה. בסקאלת הבטיחות – נחשבות היפניות לממוצעות ומעלה, מה שמעלה את ערכן אף יותר.

ומה עם הקוריאניות

בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 הגיע גל נוסף של יצרנים, רק הפעם מכיוונה של דרום קוריאה. תחילה, קיבל הצרכן הישראלי השמרן את המותגים הללו בחשדנות. בעוד שחברות נרכשו והתאחדו, החלו הקוריאנים להדביק את הפער בקצב גבוה. כיום, נמצאות הקוריאניות בראש טבלת המכירות בישראל. הן מדורגות כאמינות מאוד, בעלות סחירות טובה ומחזיקות במותגים חזקים ומוכרים. למרות שהן נחשבות פחות מפנקות מבחינת נוחות, הן בהחלט מספקות תמורה טובה למחיר בזכות שפע האביזרים אותם הן מציעות. מבחינה בטיחותית, ברוב הדגמים נצמדות הקוריאניות למפרט די בסיסי.

הופה הופה סחורה מאירופה

דגמים אירופאים רבים הפכו לשמות נרדפים לנוחות ולאמינות, בעיקר בשנות ה-70. בשנים שלאחר מכן הוכנסו לשוק הישראלי עוד כמה דגמים מוצלחים – בעיקר מתוצרת צרפת וגרמניה, אך בשנים האחרונות רבים מהם נפגעו כתוצאה מסחירות בינונית. יחד עם זאת, בחירתם הטבעית של חובבי נהיגה אשר מוכנים לשלם עליהן, היא דווקא רכישה של רכבים מתוצרת זו. הסיבה לכך היא שחווית הנהיגה בהן טובה והבטיחות גבוהה ביחס לדגמים מקבילים מיבשות אחרות. מצד שני, עבור חלק מהמותגים, דרוש מוסך מקצועי שישמח לעבוד על הרכב היחודי שלך.

לסיכום, למרות דעות קדומות רבות, רכישת רכב רק על פי מדינת הייצור עשוי להיות מעט בעייתי. בין אם מבוקשך הוא רכב יד שניה או חדש מהניילונים – מומלץ להתאימו לצרכיך האישיים קודם כל וכן לבדוק את הסטוריית הטיפולים שלו לפני שתבדוק היכן הוא יוצר. נסיעה טובה.

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים
0
Would love your thoughts, please comment.x