בעקבות משבר נגיף הקורונה הרבה משפחות נקלעו לבעיות כלכליות קשות כשהמינוס הולך ומעמיק והיציבות המשפחתית הולכת ונשחקת. לחלק מהמשפחות זה קרה עקב איבוד מקום העבודה של אחד מבני הזוג או של שניהם. אחרים בשל פגיעה אנושה במקצוע שבו הם עובדים, כמו תיירות, מופעי תרבות ועוד. המצב הזה נמשך כבר כמעט שנה הוא מאיים לפרק משפחות ולא ברור מתי הוא ישתנה. יש כאן צורך מיידי וברור למצוא פתרון לאותן משפחות שמתקשות להחזיק את כלכלת הבית לא רק בשל מחסור בהכנסה, אלא גם ואולי בעיקר בשל התנהלות כלכלית לא נכונה ולא מאוזנת של מה שיש להן. רבות מהן מעדיפות להתכחש לעובדות הכואבות ולהתעלם מהן, ולחשוב שבסופו של דבר הכול יסתדר מעצמו. אבל ברור שהחשיבה הזאת מתעלמת מהמציאות.

האם יש למשפחות הללו פתרון שיעמיד אותן על הרגליים ואף יביא להן רווחה כלכלית?

ירון צברי יועץ ומומחה בכלכלת המשפחה, פיתח את מודל המא”ה שנותן פתרון לכל אותן משפחות הרוצות לחיות ברווחה וביציבות כלכלית גם בתקופה הלא פשוטה הזו. “כדי לצאת לדרך עצמאית של התנהלות כלכלית מאוזנת”, אומר ירון, “צריך לעבור שינוי בתפיסה ושינוי בהתנהגות הכלכלית ובתחושת החוסן. כדי לחולל את השינוי חייבים לגייס ולהניע את המוטיבציה ולקבוע מטרות. תהליך השינוי הרצוי הוא הדרגתי ומתמשך, ונעשה בצעדים קטנים”.

מהו מודל המא”ה שלך?

“מודל המא”ה בנוי משלושה צעדים פשוטים שיעזרו לכל אדם להגיע לחופש ולרווחה כלכלית. הצעד הראשון במודל הוא מודעות. חוסר ידע גורם לאיבוד שליטה, העלול להוביל אפילו לקריסה כלכלית. מודעות היא שם המשחק. הבנה ונגישות לידע הם כוח, שיאפשר לכם לקבל החלטות מושכלות בהתאם למטרות שלכם. משפחות רבות חיות בערפל כלכלי. הם אינן מודעות למצבן הכלכלי וחוששות לשתף איש מקצוע. הגישה הזו מביאה אותן למינוס בחשבון, לקחת הלוואות מהבנק או מחברת כרטיס האשראי או גרוע מכך – מהשוק האפור. להתנהלות הזו יכולות להיות השלכות הרסניות, הן בטווח המיידי והן בטווח הארוך.

הצעד השני במודל המא”ה הוא אחריות – המצב הכלכלי שבו אתם נמצאים הוא עובדה. קחו עליו אחריות. כרגע לא רלוונטי איך הגעתם אליו ומי אשם בו. שיפור מצב זה יתרחש אם תיישמו מספר פעולות, שחלקן בוודאי מוכרות וידועות לכם, באופן עקבי ורציף. חוסנה הכלכלי של משפחה נמדד על פי היכולת להציב יעדים ולעמוד בהם. חשוב לא לוותר, הוויתור מביא איתו פריצת מסגרות, העלול לגרום ללחץ, דאגות, חוסר שקט ובמקרים רבים להרס התא המשפחתי. בסופו של דבר אתם צריכים להאמין שאפשר להתנהל נכון, ולהביט קדימה בתקווה.

הצעד השלישי במודל הוא הגשמה. בזכות הליווי והידע שתרכשו, תרגישו בטוחים לקחת אחריות ולקבל החלטות כלכליות בהתאם למטרות שלכם. כך תוכלו להגשים אולי בפעם הראשונה את החלומות והיעדים הכלכליים שלכם.

חופש כלכלי לא קורה סתם ככה במקרה, צריך לבחור בזה ולהתכוון לזה. אין כאן פתרון קסם שיגרום ללקוח להתעשר ברגע, יש כאן שיטה שתגרום לו להתחיל את הדרך”.

מה מונע מאנשים לפנות לאנשי מקצוע כדי להגיע להתנהלות כלכלית נכונה?

קיימים מספר חסמים החוצצים בין משפחות שצריכות את הידע, לבין הפתרון שלו הן זקוקות. הראשון הוא החשיפה. חשיפת הנתונים הכלכליים הוא אחד התהליכים היותר מורכבים בעבודה עם המשפחה.

ראשית, במישור האישי. אנו נוטים להחביא את האמת ולא לחשוף את מצבנו הכלכלי האמיתי, הן כלפי המשפחה והן כלפי עצמנו. יש כאן התכחשות של עצמנו למצב האמיתי. תהליך החשיפה מאמת אותנו עם מציאות שלא תמיד קל לנו לקבל ולהכיל.

המישור השני הוא המישור הזוגי. במשפחות רבות בישראל לא תמיד עובר מידע בין בני הזוג באופן שבו כל אחד יודע מה בן/בת זוגו מוציא. חשיפה של כלל ההוצאות יכולה לגרום לעתים לאי נעימויות בין בני הזוג.

המישור השלישי הוא הגורם המייעץ – כאשר משפחה לוקחת יועץ כלכלי עליה לחשוף בפניו את כל נתוניה הכלכליים וזה בהחלט לא דבר פשוט.

מה בעצם אתה עושה כיועץ לכלכלת המשפחה?

“אחת המטרות המרכזיות שלי היא לחולל שינוי חשיבה, ובעיקר להקנות ידע וכלים כלכליים והתנהגותיים לגבי כסף. לעורר מודעות לניהול נכון של התקציב המשפחתי בתחומים שונים ומגוונים במיוחד בתנאי אי-ודאות”.

מה כולל היעוץ והליווי שלך?

“השירות שלנו כולל:

מיפוי ואיזון בין הכנסות להוצאות של הלקוח כדי להבין כמה הוא באמת מרוויח, על מה הוא מוציא ומה החובות וההתחייבויות השוטפות שלו, כל זאת במטרה לאזן את התקציב המשפחתי שלו.  

פעולות לחיסול חובות והלוואות בדרך מהירה ואפקטיבית מה שיאפשר ללקוח ליהנות מהכוח ההכנסה שלו. 

הגדרת מטרות ויעדים שהלקוח רוצה להשיג בחיים בהתאם לצרכים ולנתונים שלו, בטווח הקצר, הבינוני והארוך.

ייעוץ השקעות ופיננסים. תכנון העתיד של הלקוח בהשקעות. בצורה זו הוא ידע בדיוק כמה הוא צריך לחסוך לשעת חירום וכמה ואיך לחסוך ליעדים ולמטרות שלו.

הגנות כלכליות ופנסיה: אנחנו עורכים בדיקה מלאה של תיק הביטוחי והפנסיוני ושיפור שלו, וכן בדיקת אפשרות חיסכון לטווח ארוך בעלויות עמלות הביטוח, הפנסיה ובדמי ניהול.

בדיקת מיחזור משכנתא, כדי לראות שהיא לא מנופחת סתם ללא סיבה, וכן בדיקת תמהילי משכנתא שונים והתאמה למאפייני יכולת ואיתנות פיננסיות של הלקוח”.

יש  הרבה יועצי כלכלה, מה המיוחד אצלך?

“אנחנו נותנים מעטפת רחבה ללקוח הכוללת: יעוץ וליווי בכלכלת המשפחה, ייעוץ משכנתאות, ייעוץ ביטוחי, ייעוץ פנסיוני וייעוץ השקעות ופיננסים. בנוסף, המפגשים מתקיימים בזום, בצורה נוחה שחוסכת זמן נסיעה ומאפשרת הדרכה מקצועית לכל משפחה בכל מקום בעולם”.

אם אתם מעוניינים לקבל טיפים פרקטיים שבעזרתם תוכלו להגיע לאיזון כלכלי, להצטרפות לקבוצת ווצאפ מיוחדת של ירון צברי שלחו הודעה או התקשרו ל-0586582582 ונשמח לשלוח לכם קישור להצטרפות.

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה
Subscribe
Notify of

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x