'בשמיעת האוזן' – כלים ליצירת תקשורת יעילה // יצחק יונה

"הוא כל הזמן מתווכח איתי, הוא מבקש דברים, אני מנסה להציב לו גבולות אבל הוא מפרש את זה כאילו שאנחנו נגדו!" • אכן, גבולות זה חשוב, אז איך נציב אותם באופן שילדינו יחוו את זה כמשענת ולא כמחסום, כביטוי אהבה ולא כערלות לב? •מהי 'הקשבה פעילה' ולמה היא כ"כ חשובה?
יצחק יונה - תמונה

תושבי שכונה בעיר שדה שבארה"ב התעוררו בוקר אחד לידיעה מרעישה; הרשות המקומית החליטה על סלילת כביש ראשי שיחבר בין הערים הסמוכות. הכביש, כך התברר להם, יעבור בין חלקי השכונה ויחלק למעשה את השכונה לשניים. עוד באותו יום התאגדו התושבים והכריזו על 'מלחמת חורמה' כנגד התכנית. מאותו היום ואילך הרוחות געשו, התושבים קיימו הפגנות סוערות והדיונים בנושא פוצצו על ידם עוד בטרם החלו. לאחר שהרשות הציבורית הבינה כי הסאגה לא תגמר, שכנעו את ראשי הקהילה לבוא עימם לגישור חיצוני בניסיון לסיים את המשבר. חיפשו ומצאו מגשר בעל שם אשר נכנס לעובי הקורה. בסיומו של הגישור, הרשות הציבורית גברה- הוחלט כי הכביש ייסלל, ואילו התושבים זכו במעט מאוד הקלות. בסיום הישיבה האחרונה לחץ ראש הקהילה את ידו של המגשר והודה לו על כך שהתנהגותו הייתה 'שונה' מהאחרים. "במה היא הייתה שונה?", התעניין המגשר. "אתה היית היחיד שבאמת הקשיב והתעניין במה שהיה לנו לטעון ואני מודה לך על כך!", השיב ראש הקהילה.

הקשבה פעילה

 בשנים האחרונות ישנה מגמה מבורכת של הורים, מנהלים, בעלי חברות ועוד, ללמוד את דפוסי האינטראקציה בין בני האדם ולהשתמש בהם לייעול המערכת בראשה הם עומדים. אחת מהטקטיקות היא 'אומנות ההקשבה'. רבות ניתן לקרוא וללמוד אודות מוטיב חשוב זה בכל מה שקשור ביחסים בין בני האדם אך בשורות הבאות נתמקד באחד מהם: והוא, "הקשבה פעילה". מהי הקשבה פעילה ואיך היא יכולה לעזור לנו לגרום לזולת להסכים אתנו או לכל הפחות להוריד את גובה הלהבות בזמן משבר?

דיאלוג או שני מונולוגים

נתבונן רגע איך נראה ויכוח סטנדרטי בין הורה לבנו; ילד: "אני רוצה אופניים חשמליות!". אבא: "דבר ראשון אומרים חשמליים, דבר שני אינמצב!". ילד: "אבא, למלא ילדים יש וגם אני רוצה!". אבא: "זה לא מעניין אותי ואני לא נכנס לוויכוחים הכלי הזה הוא מסוכן ולא חוקי לגיל שלך אז כדאי שתפסיק לחשוב על זה כאופציה!". נוכל להמשיך בדיאלוג הזה עם עוד הרבה דוגמאות. הצד השווה שבכל ההיגדים הנ"ל שכולם מסתיימים בסימן קריאה. ואם תאמרו, מה הבעיה בזה?! הילד צריך הצבת גבולות וגבולות מציבים עם סימני קריאה! אז כמובן שגבולות בחינוך חשובים מאוד אך אנו לא מדברים על התוצאה אלא על הדרך.

המנוי אינו זמין להקשבה

ננסה רגע להתבונן בעצמנו, מה החוויה הרגשית שלנו כאשר אנחנו טוענים טיעון כלשהו והאדם שעומד מולנו מבטל אותה? אין זה משנה באיזה נושא מדובר, מה טענתו הנגדית והאם היא הגיונית, באותם רגעים רוב הקשב שלנו ממוקד בלסדר את טענותיי ולנטר את קבלתן ע"י האדם שעומד מולי. במילים אחרות: אני בכלל לא מקשיב לו! הבעיה מתעצמת עקב העובדה שאותו התהליך קורה בקרב האדם שעומד מולי. איזו תועלת יכולה לצמוח מדיאלוג כזה?!

פנית

"ויקשב ה' וישמע" נאמר (מלאכי ג), הקשבה כשלעצמה היא מטרה, כאשר רק לאחריה נשמע את הטיעון. 'הקשבה פעילה' שואפת להגיע למצב בו האדם העומד מולי, ולא משנה כמה הוא נסער או כועס, מרגיש כי מבינים אותו. אין זה אומר כי מסכימים אתו אלא שדבריו נשמעו, הובנו, והופנמו נאמן למקור.. (אני מבין ממך שאתה רואה כי רבים מהחברים שלך קנו אופניים חשמליים. אתה גם אומר שההורים שלהם קנו להם אותם וזה אולי אפילו נותן לך תחושה שההורים שלהם יותר טובים .. אתה רוצה לשתף אותי מה אתה מרגיש כלפיי כשאני מסרב לקנות לך אותם?..) כאשר זה מתרחש נקבל פניוּת רגשית אצל הטוען לשמוע ולהפנים גם את טענותינו. תושבי עיר השדה חשו בתחילה כי 'לא סופרים אותם', מה שגרם להם להיכנס למצב נעילה בו הם מפגינים על זכויותיהם בכל דרך, במחשבה שכך ורק כך אולי יקשיבו לטענותינו. ברגע בו הם הרגישו כי מקשיבים להם באמת ומבינים את כעסם וחששותיהם, או-אז התפנו לשמוע את טיעוניי הצד שכנגד וכמו שאומרים- 'ושההגיוני ביותר ינצח'.

אין ספק כי גבולות בחינוך הינו מחויב המציאות אך יחד עם זאת אנו נדרשים להציבם באופן הנכון ע"מ שיתקבלו על לב ילדינו ויסייעו בעדם לבל יכשלו.

יצחק יונה, יועץ חינוכי מוסמך, משמש כיועץ חינוכי ב'תיכון טכנולוגי- עתידים' ומטפל בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. הינו בעל תואר בייעוץ חינוכי (אוני' בר אילן) ובעל תעודת מטפל קוגניטיבי התנהגותי- CBT (הפקולטה ללימודי חוץ אוני' חיפה בשיתוף איט"ה) 053-3363061.


מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואסטפ



מחזיקי מפתחות
תחתיות שתיה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו הטבות בלעדיות

שתף כתבה

שיתוף בwhatsapp
שיתוף בtelegram
שיתוף בfacebook
שיתוף בtwitter
שיתוף בemail
שיתוף בprint

השארת תגובה

מתנה שכל אחת תרצה לקבל בזארה הום

מתנה שכל אחת תרצה לקבל בזארה הום

לאמא, לחמות, למורה – כולנו רוצים לכבד עם משלוח מנות  מחמם את הלב. ברשת Zara Home תוכלו להנות, מהיצע איכותי ויוקרתי של פריטי אירוח והלבשה לבית וממגוון עשיר של מוצרים, בעולמות עיצוב הבית השונים כמו: מצעים, מפות, שטיחים לסלון הבית ולחדר האמבטיה, רהיטים, הלבשת שולחן, סכו"ם ומערכות אוכל ופריטים מעוצבים

כל הפרטים>>
איך לבחור אוזניות אלחוטיות באמת (TWS)?

איך לבחור אוזניות אלחוטיות באמת (TWS)?

המאמר הבא יסביר מה זה בדיוק TWS, איך לבחור את האוזניות הנכונות וגם כמה אופציות מציונות לרכישה בכל טווחי המחירים!

כל הפרטים>>
בקרוב: חנוכת ספריית 'מנגינות' בשכונת נווה גן פתח תקווה

בקרוב: חנוכת ספריית 'מנגינות' בשכונת נווה גן פתח תקווה

ביום ראשון ה-24/3 בשעה 16:30 תפתח הספרייה החדשה – 'מנגינות' בשכונת נווה גן, ברחוב מבצע דקל 3, בסמוך לשירות הפסיכולוגי החינוכי.

כל הפרטים>>
ברוך דיין האמת: הרב חיים ניסן הרשברג זצ"ל

ברוך דיין האמת: הרב חיים ניסן הרשברג זצ"ל

ברוך דיין האמת: הרב חיים ניסן הרשברג זצ"ל, מחשובי האברכים והמקרבים בפתח תקווה - הלך לעולמו לאחר מחלה קשה בחודשים האחרונים • בן 60 בלבד בפטירתו

כל הפרטים>>
בעקבות ירי טילים לגוש דן: ראש העיר, רמי גרינברג כינס ישיבת הערכות

בעקבות ירי טילים לגוש דן: ראש העיר, רמי גרינברג כינס ישיבת הערכות

בעקבות ירי הטילים אל עבר גושן דן הערב מרצועת עזה, כינס ראש העיר פתח תקווה ישיבת הערכות. לפי שעה, אין הנחיות מיוחדות לתושבים

כל הפרטים>>
ראש העיר, רמי גרינברג ביקר בתחנת כבאות והצלה פ"ת

ראש העיר, רמי גרינברג ביקר בתחנת כבאות והצלה פ"ת

ראש עיירית פתח תקווה רמי גרינברג ביקר אתמול בתחנת כבאות והצלה פ"ת,אל ראש העיר הצטרפה אלה זילברמן מנהלת מחלקה למעורבות חברתית אשר מלווה פרויקט זה.

כל הפרטים>>
מבצע אכיפה נערך במרכז העיר פ"ת

מבצע אכיפה נערך במרכז העיר פ"ת

בתחילת השבוע (א') התקיים מבצע אכיפה במרכז העיר בהובלת מינהלת מרכז העיר ובהשתתפות אגף הפיקוח, האגף לרישוי עסקים, השיטור העירוני, אגף הביטחון ובגיבוי שיטור מרכז העיר.

כל הפרטים>>
גלילה לראש העמוד