מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

החלפת ברך רובוט – איך זה עובד?

תמונה: pixabay

גם אתם שמעתם את המושג “החלפת ברך רובוט” ולא הבנתם על מה מדובר? הבשורה האחרונה בעולם ניתוחי המפרקים היא החלפת ברך באמצעות רובוט. אז כיצד זה עובד ועבור מי זה מומלץ?

מהי החלפת ברך באמצעות רובוט?

החלפת ברך באמצעות רובוט היא תהליך ניתוחי בה המנתח נעזר במחשב וברובוט על מנת להגביר את רמת הדיוק בביצוע ניתוח מורכב זה. באמצעות מצלמה המבוססת על חיישני אינפרה אדום המשמשת כסוג של “עיניים” למחשב המזהה את מיקום הברך בכל מנח במרחב, יחידת המחשב המרכזית אוגרת את המידע על הברך ומציגה מידע זה למנתח, דבר המאפשר למנתח לדעת עוד בזמן הניתוח כיצד הברך תתנהג לאחר הניתוח עוד בטרם מתבצע חיתוך כלשהו.

החלפת ברך רובוט – כיצד המחשב מכיר את מבנה הברך של המנותח?

המנתח אוחז במכשיר מיוחד עם חיישנים ומעביר את המכשיר על המשטח המפרקי הפגוע ובכך הרובוט ממפה את המשטח המפרקי של הברך, והמערכת בונה הדמיה ממוחשבת של הברך בזמן הניתוח, והמערכת מציגה בפני המנתח אפשרויות ראשוניות של הצבת המפרק התותב. רמת הדיוק בניתוח מסוג זה היא קריטית, שכן כל שינוי במנח התותב יכול לשנות את צורתה של הרגל ואת הצורה בה הברך נעה. בשלב זה בניתוח, הצלחתו של הניתוח מוטלת על כתפיו של המנתח ולכן ישנה חשיבות רבה לבחור אורתופד מנתח המתמחה בתחום זה ובעל ניסיון רב. באמצעותה של הטכנולוגיה המתקדמת הזו המנתח מקבל את הדמיית תלת הממד ובכך רואה כיצד כל זווית ומנח אחרים ישפיעו על התנהגותה של הברך ולהגיב ולשנות בזמן אמת את תכנון הניתוח על מנת להגיע אל התוצאה הטובה והטבעית ביותר.

החלפת ברך רובוט – ומה השלב הבא?

לאחר מכן הרופא המנתח אוחז במכשיר מסתובב המשייף את העצם השחוקה עד להסרתה כאשר בזכות עיניה של המערכת המחשב יודע היכן נמצאת ידו של המנתח וכן רואה כמה עצם על המכשיר לשייף, כאשר המחשב אינו מאפשר חריגות, כך שאין מקום לטעויות. לאחר מכן המנתח מחליף את רכיבי הברך ברכיבים מלאכותיים – לרוב שתלים העשויים קובלט, כרום או שתלי טיטניום; מתכות עמידות מאוד בעלות סיכוי נמוך לעורר תגובות אלרגיות ובעלות התאמה גבוהה לסביבה הביולוגית. כמו כן ניתן להשתמש גם בשתלים עשויים פלסטיק או פוליאתילן, והחיבור בין השתלים לעצמות נעשה באמצעות חומרים צמנטיים. אורך חייו של המפרק המלאכותי מגיע ל15-20 שנה.

מה הוא זמן ההחלמה לאחר ביצוע ניתוח החלפת ברך באמצעות רובוט?

אחד היתרונות הגדולים ביותר בביצוע ניתוח החלפת ברך רובוט היא זמן ההחלמה הקצר, בניגוד לזמני ההחלמה הארוכים והמתישים לאחר ניתוחי החלפת המפרקים המסורתיים, והיכולת לחזור ולהניע את הברך לאחר הניתוח מתבצעת כבר בעת סיומו של הניתוח בסיוע של הצוות הרפואי, וכבר ביום לאחר הניתוח אפשר להתחיל להניע את הרגל באופן עצמאי לצד השגחה ותמיכה. לאחר מכן יש להתחיל בטיפולי פיזיותרפיה על מנת להאיץ את תהליך ההחלמה, כמובן שכל זאת תחת מעקב ובאופן הדרגתי.

למי מומלץ לעשות ניתוח החלפת ברך?

  • אם אתם סובלים מכאבי ברכיים מקומיים בזמן מנוחה או בזמן פעילות
  • אם אתם חווים הגבלה בפעילות היומיומית שלכם בעקבות הכאבים או צמצום בטווח התנועה
  • אם ישנה נפיחות, אודם מקומי או תסמיני דלקת חריפים
  • אם התנסיתם בטיפולים שאינם כירורגיים כמו פיזיותרפיה, תרופות אנטי דלקתיות ונוגדות כאבים ואין הקלה בכאב
  • אם אתם חשים כי איכות חייכם נפגעה כתוצאה מן הכאבים ומן ההגבלה בתנועה

למידע נוסף ולפרטים נוספים, היכנסו לאתר של ד”ר הרמן.

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים
0
Would love your thoughts, please comment.x