מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

החלפת ברך רובוט – מהו ניתוח להחלפת ברך באמצעות רובוט?

תמונה: pixabay

בשנים האחרונות ישנן עוד ועוד פריצות דרך טכנולוגיות בדרך להקל על חיי האדם ולהשיב לאדם את איכות חייו. אחד הניתוחים המדוברים והמתקדמים ביותר בעולם של ניתוחי החלפת המפרקים הינו ניתוח החלפת ברך רובוט, בו המנתח מחליף למנותח את המפרק הפגוע בברך באמצעות מחשב ורובוט מתקדמים. אם הגעתם למאמר זה, אתם ככל הנראה סובלים מכאבים ויצא לכם לשמוע על ניתוח זה מחברים, משפחה, או אפילו מן הרופא המטפל שלכם. חוששים ולא יודעים בדיוק על מה מדובר ולקראת מה אתם הולכים? המאמר הזה הוא בדיוק בשבילכם.

מה הוא מפרק הברך?

מפרק הברך הינו מפרק סינוביאלי המוגדר כמפרק ציר וכן כמפרק הגדול ביותר בגוף האדם. מפרק הברך בנוי משלוש עצמות: עצם הירך, עצם הפיקה ועצם השוק ועצמות אלו מכוסות בשכבת סחוס שהתפקיד שלה הוא להחליק את התנועה של המפרק. בין העצמות הללו נמצא המיניסקוס שתפקידו הוא לבלום זעזועים.

כיצד נשחק מפרק הברך?

כאמור, מפרק הברך הינו הנקודה בה נפגשות שתי עצמות: עצם הירך ועצם השוק. הסחוסים הנמצאים בקצה של עצמות אלו הן רקמות קשיחות שתפקידן להחליק את התנועה בין העצמות. תהליך שחיקת הסחוס הוא תהליך טבעי הקורה לאורך השנים וחשופים אליו בעיקר אנשים המתעסקים בפעילות גופנית באופן אינטנסיבי וכן אנשים הנושאים משאות כבדים באופן תדיר (כמו סבלים, למשל). תהליך שחיקת הסחוס יכול לקחת בין מספר חודשים למספר שנים. שחיקת הסחוס מתבטאת ברעשי חריקות מן הברך, כאבים בזמן קימה ממצב שכיבה לעמידה, כאבים בזמן עלייה וירידה במדרגות וכן אף בהתנפחות אזור הברכיים. כמו כן, במצבים מתקדמים וחמורים יותר, נוצרת הגבלה בתנועת הברך ונוקשות של המפרקים לצד חוסר יציבות ובמקרים חמורים מאוד נפגמת היכולת ללכת.

החלפת ברך רובוט – מה זה?

ניתוח להחלפת ברך הינו ניתוח בו מוצאים חלקי המפרק הפגומים מן הברך ומוחלפים בשתלים מלאכותיים העשויים פלסטיק ומתכת. בשיטה המתקדמת והחדשנית של ניתוח ברך רובוט נעזר הרופא המנתח במחשב וברובוט. לרובוט ישנם חיישני אינפרה אדום המשמשים כ”עיניים” לרובוט והרופא המנתח מעביר את הרובוט מעל לאזור הפגוע וכך החיישנים סורקים את האזור ומשדרים זאת למחשב; המחשב בונה הדמיה תלת ממדית של האזור המאפשרת לרופא המנתח לראות כיצד כל מנח ומנח של השתל המלאכותי ישפיע על צורת הרגל כולה. באופן הזה לרופא המנתח ישנה אפשרות לראות את כל ההשפעות של הניתוח עוד בטרם ביצע חיתוך ובכך לקבל החלטות קריטיות וחשובות בשטח, ולכן ישנה חשיבות גבוהה לכך שהאורתופד המנתח יהיה מומחה לניתוחי החלפת ברכיים ולניתוחי החלפת ברכיים באמצעות רובוט בפרט, שכן רמת הדיוק בניתוח זה היא קריטית. הצלחתו של ניתוח זה נשענת על תכנון מדויק ופרטני של כל שלבי הניתוח.

למי מומלץ לבצע ניתוח החלפת ברך רובוט?

ניתוח החלפת ברך באמצעות רובוט מומלץ למטופלים הסובלים משחיקת סחוס בברך ברמה שאיכות חייהם נפגמת והטיפולים השמרניים והקונבנציונליים כמו פיזיותרפיה, תרופות נוגדות כאבים ותרופות אנטי דלקתיות לא הביאו להקלה במצב.

כיצד מחליטים האם לפנות לניתוח החלפת ברך רובוט?

ראשית, יש לפנות לאורתופד המתמחה בברכיים ובהחלפת מפרקים, לקבל ממנו אבחנה וחוות דעת רפואית. האבחנה הרפואית מתקבלת על סמך סקירת ההיסטוריה הרפואית של המטופל, בדיקה גופנית וכן הסתכלות בהדמיה ובצילומים שבוצעו לצורך עניין זה. כפי שציינו מעלה – במידה והמצב הינו חמור והטיפולים הקונבנציונליים אינם מביאים להקלה בכאב ופוגמים באיכות חייו של המטופל, הרופא ימליץ לגשת לניתוח להחלפת ברך.

למידע נוסף היכנסו לאתר של ד”ר בנדר.

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים
0
Would love your thoughts, please comment.x