מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

הפלה – ההבדל בין טבעית ויזומה

הפסקת הריון יכולה להגיע כך פתאום, או שמדובר בהליך אלקטיבי. כך או כך, חשוב שתדעי על מה מדובר, ואיך מתנהלים בכל מצב

הפלה היא הפסקת הריון, שעלולה להתרחש באופן טבעי ׳הפלה ספונטנית׳ או על ידי התערבות רפואית – יזומה, על ידי תרופות או הליך כירורגי. הפלה ספונטנית המתייחסת לאובדן הריון לפני שבוע 20 מתרחשת בכשליש מכלל ההריונות. הפלה יזומה המתרחשת בדרך כלל עד שבוע 24 להריון, כך על פי ארגון הבריאות העולמי, קורית ב-6 מתוך 10 ההריונות הלא מתכוננים.

למרות שהתוצאה זהה ותופעות הלוואי דומות, עדיין מ דובר בתהליכים שהמקור להם שונה וכך גם ההשפעה על הגוף והנפש.

הפלה יזומה – הליך מתוך בחירה

במקרה הזה מדובר בבחירה של האישה לסיים את ההריון, כתוצאה מגורמים שונים, החל מהיותו של ההריון בלתי מתוכנן ועד לנסיבות אישיות או חששות בריאותיים. מדובר בהליך רפואי לכל דבר הדורש תכנון נכון, טיפול בידיים מקצועיות בלבד ומבוסס על היכולת של האישה להתחרט בכל רגע, עד להוצאת תוכן ההריון.

הפסקת הריון מתבצעת באמצעות נטילת תרופות או על ידי פרוצדורה כירורגית. במידה ומדובר בהלה בכדורים, תתבקשי ליטול שני סוגי תרופות כדוגמת בהפרש שנקבע מראש ותחת פיקוח רפואי. הליך כירורגי כולל מעין ניתוח  קטן נוציא את תוכן ההריון.

 

הפלה טבעית – לפתע פתאום

הפלה ספונטנית היא כאמור אובדן הריון שאינו נובע מבחירה ועלול להתרחש מסיבות שונות כדוגמת בעיה גנטית, עובר בעל מום, חוסר איזון הורמונלי, בעיות ברחם ועוד. בניגוד להפלה יזומה בה את נערכת להליך, במקרה הזה יגיעו התסמינים כך פתאום, בין אם מדובר בדימום נרתיקי, כאבי בטן ואף חתיכות מרקמת ההריון שעלולות לצאת מהנרתיק.

 

כמה זה מסוכן?

הפלות נובעות מגורמים טבעיים ובלתי נשלטים, המחייבים טיפול רפואי כדי להפחית את הסיכונים הנלווים. לכן חשוב להכיר את התסמינים ותופעות הלוואי. תופעות הלוואי של הפלה יזומה יכולות להיות דימום, התכווצויות בבטן התחתונה, הידבקויות, עלייה בחום הגוף, ופגיעה בצוואר או חלל הרחם. במידה ומדובר בהפלה בכדורים, תתיכן גם הפלה שאינה שלמה, הדורשת הוצאת תוכן ההריון באמצעות הליך כירורגי.

 

התסמינים של הפלה טבעית יכולים להיות כאמור כאבים בבטן התחתונה, דימום, הפרשות מהנרתיק בעלות ריח רע, עלייה בחום הגוף, צמרמורות ואף זיהום ברחם.

בשני המקרים, כל עוד מזהים את ההפלה בזמן/נערכים נכון, ומקבלים מענה וטיפול על ידי רופא.ת נשים מקצועי.ת המתמחה בתחום, מלבד לתסמינים ו/או תופעות הלוואי, זה לא אמור להיות מסוכן.

 

כשהרגש מתעורר

בין אם מדובר בהפלה טבעית או הפסקת הריון יזומה, בשניהם גם הרגש משחק תפקיד. שתי הפעולות עלולות לעורר מגוון רחב של רגשות, ולכן דורשות תמיכה. בנוסף חשוב שתזכרי שכל רגש שעולה חשוב שתקבלי בהבנה ובמקרה הצורך תקבלי עצה, כתף, ייעוץ מקצועי או סתם חיבוק מאדם קרוב או איש מקצוע.

 

את המאמר כתב ד”ר גיא גוטמן, רופא נשים

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים
0
Would love your thoughts, please comment.x