חברה קדישא בפתח תקווה: לא יהיו יותר חלקות נפרדות לעולי חבר העמים

כך הודיעו נציגי החברה-קדישא בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת. משרד הדתות: נתייחס באפס סובלנות. יו"ר הוועדה אברהם נגוסה: מוקיעים כל מקרה של אפליה

החברה קדישא בפתח תקוה לא תקבור עוד יוצאי חבר-העמים בחלקה נפרדת, כך הודיעו השבוע נציגיהם בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת. יו”ר הוועדה, ח”כ אברהם נגוסה (הליכוד) אמר כי “פורסם בתקשורת כי יוצאי בריה”מ נקברו בחלקה נפרדת בבית העלמין ירקון, למרות שהיו יהודים עפ”י ההלכה. אנו מוקיעים כל מקרה של אפליה, ויצוין כי המועצה הדתית בפתח תקווה התנערה לחלוטין מהנושא וציינה כי הקבורה בעיר היא באחריותה הבלעדית של חברת קדישא”.

יוזם הדיון, ח”כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) ציין כי “הייתי פיזית במקום בבית העלמין ירקון, ובעקבות פעילותנו הופסקה ההפרדה. חשבתי שהלקח נלמד אך התברר כי גם בבית הקברות סגולה, מוקצית חלקה נפרדת המוגדרת ‘של הרוסים’. כולם יהודים ע”פ ההלכה. מדובר בחלקות נפרדות מרוחקות וליד הגדר, ונקברים בה יוצאי ברית המועצות בלבד. על משרד הדתות להבהיר לכל חברות קדישא בארץ שאין לבצע אפליה כזאת”.

לדברי קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) “אין מדובר במקרים נקודתיים, כי היועץ המשפטי של משרד הדתות הודה הבוקר בריאיון ברדיו שמדובר במדיניות. בדיקה גילתה תופעה דומה בהר המנוחות בירושלים, כאשר לכל אדם יש זכות לחיות כאן בשוויון”.

ראש עיריית מעלות, שלמה בוחבוט, הוסיף כי “אתם נאיביים בקשר לקליטת עולים. המדינה לא רוצה לקלוט, וראו-נא מה קורה עתה עם העולים מצרפת. במעלות כולם נקברים ביחד”.

ניקי זיצ’נקו, עלה לארץ לפני כשש-עשרה שנה, סיפר כי סבתו נקברה בחלקה נפרדת מתוך מחשבה ש”מנהגי הקבורה של יוצאי ברה”מ עלולים לפגוע ברגשותיהם של הצברים”. לדברי ליאנה וולך, שאמה נקברה בבית העלמין “ירקון”, הרי שבניגוד לדברי החברה-קדישא כי המשפחות מעודכנות במיקום החלקה ובמהותה, הרי שדבר מכל זה לא נאמר לה קודם קבורת-אמה.

עו”ד אשר אקסלרוד, המייצג את החברה-קדישא בפתח תקוה, הבהיר כי אין מקום לאפליה ואין מדיניות כזו. התופעה המדוברת הופסקה, הכיוון השתנה, הנהלת החברה-קדישא התחלפה וחודדו הנהלים בעניין.

לדברי יצחק ישי, מנהל אגף הקבורה במשרד הדתות, הפרשה נודעה להם רק מידיעה בעיתונות, ומיד עם הפרסום הובהר לחברה קדישא בפתח תקוה כי הדבר אינו מקובל על המשרד. הוא ביקש לדווח לו על כל מקרה שכזה, אם יקרה, והבטיח לטפל בו באפס סובלנות.

עו”ד אורי רגב, מנכ”ל חדו”ש, הזהיר כי ע”פ הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 350 אלף אזרחים ישראלים מוגדרים כיום “אחרים” כלומר הם אינם יהודים ע”פ ההלכה, ובעיית קבורתם תמשיך ותעסיק את החברה.

הד”ר יוליה זמלינסקי, מנכ”לית עמותת “מורשתנו-האמנה לדמוקרטיה”, הוסיפה כי “חבל שבדיון לא השתתפו חברי כנסת שלא מהמוצא הרוסי. ההבדלים והאפליה בקבורה ובנישואין הם לא נושאים פנימיים השייכים לחברה הרוסית בלבד, אלא אמורים לגעת ולהדליק נורת אזהרה לחברה הישראלית כולה. אנחנו חווינו את האפליה ורדיפה והאנטישמיות בברית המועצות ואינם רוצים עוד להיות סוג ב’, לא בחיים ולא במוות”.

דרמה בהלוויה: חברת קדישא בפ”ת התבלבלה וקברה אישה אחרת

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

לשיתוף הכתבה

Subscribe
Notify of

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

אולי יעניין אותך גם

0
Would love your thoughts, please comment.x