כל מה שאתם צריכים לדעת על חיסון נגד שפעת

20%-30% מהילדים יחלו החורף בשפעת – מומחי 'כללית' ממליצים להתחסן ומסבירים על הסכנות שבשפעת

איך נדבקים בשפעת?

השפעת נגרמת מנגיף בדרכי הנשימה. הדבקה של אדם אחר מתרחשת לרוב באמצעות טיפות זעירות הניתזות מדרכי הנשימה בזמן דיבור, שיעול או התעטשות. זו הסיבה שילדים, הנמצאים בסביבה עם ילדים אחרים בגן ובבית הספר, נוטים להידבק יותר. על פי נתוני משרד הבריאות, 20%-30% מהילדים צפויים להידבק החורף בשפעת.

מהן הסכנות בשפעת?

הבעייתיות של השפעת קשורה בעיקר בסיבוכיה, הכוללים דלקות אוזניים, דלקות ריאה, סינוסיטיס, דלקות סמפונות, סיבוכים בלב ובמערכת העצבים שעלולים אף להסתיים במוות.

לנגיף השפעת יכולת ייחודית לשנות צורתו בכל שנה ובכך להערים על מערכת החיסון ולעורר מחדש את המחלה. ככל שהשינוי בנגיף גדול יותר, המחלה תהיה קשה יותר. היות והנגיף הגורם להתפרצות משתנה, מדי שנה מייצרים חיסון חדש.

למי כדאי להתחסן?

מומלץ לחסן ילדים בריאים, משום שגיל צעיר כשלעצמו מהווה סיכון יתר לסיבוכי המחלה כמו אסטמה, דלקות ריאות, דלקות אוזניים, סטרידור ושיעור גבוה של אשפוזים.

לאוכלוסיות היעד הנמצאות בסיכון גבוה לחלות ולפתח סיבוכים של המחלה. אוכלוסיות היעד הן: ילדים מגיל חצי שנה ועד 12, בני 65 ומעלה, חולים כרוניים, שוהים במוסדות ומרותקים לביתם.

נשים בהריון צריכות גם הן להתחסן, על מנת להגן על עצמן. נמצא כי יש שיעור גבוה של תחלואת שפעת בזמן הריון ולא פחות חשוב – כדי להגן על תינוקן, על ידי העברת נוגדנים. מומלץ לחסן גם את בני הבית של הילודים, כדי למנוע את הדבקתם.

לדברי פנינה ריכטר, מנהלת הסיעוד של שירותי בריאות ‘כללית’ מחוז דן-פ”ת: “בשנה שעברה השפעת הורגשה כמעט בכל בית ונחשפנו כולנו לסכנות הפוטנציאליות שבנגיפים אלה. לכן אנו קוראים לכלל אוכלוסיות היעד, בני הגיל השלישי, חולים כרוניים, פעוטות, נשים בהיריון ולאחר לידה להגיע ולהתחסן בהקדם”.

מה אפשר לספר על החיסון?

החיסון הוא נגיף מומת הניתן בזריקה. מעצם טיבו החיסון המומת אינו יכול לגרום לשפעת. התופעות בתגובה לחיסון הן בדרך כלל קלות וחסרות משמעות, בעיקר תגובה מקומית בנקודת ההזרקה.

השנה הצטיידו שירותי בריאות ‘כללית’ במלאי של 1,070,000 חיסונים נגד שפעת, אותם ניתן למצוא בכל המרפאות.

יעילותו של החיסון גבוהה בעיקר במניעת תחלואה קשה ומוות. הרכב החיסון נקבע כל שנה בהתאם לתחזית השנתית של ארגון הבריאות העולמי של זני השפעת השכיחים בחורף הקרוב, וזאת על מנת להשיג יעילות טובה של החיסון.

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

לשיתוף הכתבה

Subscribe
Notify of

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

אולי יעניין אותך גם

0
Would love your thoughts, please comment.x