מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

למה גישור היא הדרך הטובה ביותר להתגרש?

FREEPIK

עו”ד גירושין ודיני משפחה אסתר שלום : מטרתו של הליך הגישור בגירושין היא לסייע לבני הזוג להגיע לפתרונות מוסכמים בסוגיות המשפטיות: חלוקת הרכוש, משמורת ומזונות הילדים.

בשנים האחרונות עלה מאוד קרנו של כלי זה וזוגות רבים בוחרים בגישור על פני ניהול הליך הגירושין בערכאות.

מדוע הפך הליך הגישור לאלטרנטיבה הטובה ביותר בגירושין?

גישור בהליכי גירושין

משהתקבלה החלטה להתגרש, עולות סוגיות משפטיות אגב הגירושין שיש להכריע בהן. כיצד לעשות כן היא בחירה של בני הזוג: האחת, בהסכמה, במסגרת הליך גישור שיוביל להסכם גירושין והשנייה, על ידי הגשת תביעות לערכאות המשפטיות. אם בעבר, מרבית בני הזוג היו מתכתשים בבית המשפט ובבית הדין, הרי שכיום, יותר ויותר זוגות, בוחרים בגישור כאלטרנטיבה. המגשר הוא ניטרלי לחלוטין, ללא כל עניין בסכסוך. תפקידו הוא לרדת לשורש המחלוקות בין בני הזוג ולהביאם לעמק השווה. חשוב  מאוד כי המגשר יהיה עורך דין במקצועו המתמחה בדיני משפחה על מנת שיוכל לתת פתרונות ישימים לפשרה. להליך הגישור יתרונות רבים, ביניהם: פרידה קלה יותר, וודאות וביטחון, מאפייניו של ההליך, חסכון בזמן ובעלויות ושמירה על טובת הילדים.

הגדרת מטרות ונכונות לפשרה

על מנת שהליך הגישור יצליח, על כל אחד מן הצדדים להגדיר לעצמו מהן מטרותיו. כך למשל, לעניין משמורת הילדים, מהי חלוקת זמני השהות שהיה רוצה, או מהו אופן חלוקת הרכוש האידאלי מבחינתו. לאחר מכן יש לעשות סדר עדיפויות של אותן מטרות, כדי לדעת מה באמת מהותי עבור כל אחד מבני הזוג ועל מה מוכנים הם לוותר לטובת קידמו של הסכם גירושין. יודגש כי נכונות לפשרה היא הכרחית על מנת שהגישור יישא פרי.

פרידה קלה יותר

כל מקרה של גירושין, יהיו נסיבותיו אשר יהיו, מלווה בדרך כלל בתחושות הדדיות של כעס ואכזבה. בעוד שלרוב, ניהול ההליך המשפטי בערכאות, מחמיר את המתח בין בני הזוג, פנייה לגישור יכולה להקל, הכיצד? על מנת להגיע להסכמות, נדרש מן הצדדים לנהל משא ומתן ולוותר מעט בכל סוגיה למען האחר. הדרך הזו מצריכה הקשבה וסבלנות, כך שבסיומה, נפתחים מחדש ערוצי התקשורת בין הצדדים והכעסים בדרך כלל נרגעים מעט, דבר המוביל בסופו של יום לפרידה פחות טעונה.

וודאות וביטחון

בתקופה הרוויה בחוסר ידיעה, הבחירה בהליך הגישור מעניקה לבני הזוג וודאות משפטית ועמה מגיעה תחושת ביטחון והקלה. הסיבה לכך היא כי הצדדים מותירים את גורלם בידם ולא בידי הערכאות המשפטיות. הם אלו אשר מקבלים את ההחלטות בסוגיות השונות ובכך מתווים את הדרך לחייהם לאחר הגירושין ויכולים להיערך בהתאם.

הגישור אינו מחייב

יתרון נוסף של הליך הגישור אשר הופך אותו לאלטרנטיבה הטובה יותר בגירושין, הוא היותו הליך וולונטרי. למה כוונתנו? עד השלב שבו נחתם הסכם הגירושין, כל אחד מבני הזוג, רשאי להפסיק את הליך הגישור בכל זמן. מצב זה יוצר win win situation, על פיו, אם הצדדים יהיו שבעי רצון, הגישור יימשך ויוביל להסכם גירושין ואם מי מהם יחליט שאינו מעוניין להמשיך, יודיע על כך וההליך יבוא על סיומו באופן מיידי. אז, בני הזוג יפנו לערכאות המשפטיות לצורך המשך ניהול הגירושין.

ההליך חסוי

לעיתים, עולה אצל בני הזוג חשש מפנייה להליך של גישור. החשש נובע מן המחשבה כי אם הצדדים לא יגיעו להסכמות ויפנו לנהל את הליך הגירושין בערכאות, הצד השני יוכל להשתמש במידע שנחשף בגישור כנגדם. ובכן, כל מה שנאמר והתרחש בהליך הגישור הוא חסוי ואינו יכול לעמוד לרועץ למי מהצדדים. על כן, ניתן לנהל משא ומתן פתוח וחופשי במסגרת פגישות הגישור, ללא כל חשש כי אמירות מסוימות או נכונות לוויתורים, תשמש אחר כך כנגדו של מי מבני הזוג.

הליך גירושין קצר יותר

כאשר בני הזוג פונים לגישור, הם יכולים לגבש הסכם גירושין תוך מספר חודשים ואף פחות מכך. במצב זה, הם אלו שקובעים את לוח הזמנים לפגישות הגישור והתקדמות ההליך תלויה בעיקר בנכונותם להידברות. לעומת זאת, כאשר פונים לערכאות משפטיות, הליך הגירושין יכול להימשך חודשים ארוכים ואף שנים. בני הזוג יכולים להמתין זמן לא מבוטל בין דיון אחד למשנהו וההליך המשפטי כולל שלבים שונים של הגשת תצהירים, הוכחות וכיו”ב, כך שהדרך למתן פסק דין יכולה להיות ממושכת.

חסכון בעלויות הגירושין

הוצאה לא מבוטלת בהליכי גירושין היא שכר הטרחה של עו”ד גירושין המייצג את בני הזוג. כאשר ההליך מתנהל בערכאות, הוא נמשך תקופה ארוכה ומצריך מהם שעות עבודה רבות, בין היתר לצורך הכנת כתבי הטענות והופעה בדיונים רבים בבית המשפט ובבית הדין. הליך הגישור כאמור, הוא הליך קצר יותר באופן משמעותי ואינו מצריך לרוב את כל האמור לעיל. תחת זאת, מתמקדת עבודתם של עורכי הדין בייצוג בני הזוג במשא ומתן בפגישות הגישור ובכך יוכלו  הצדדים לחסוך בחלק ניכר מן העלויות.

שמירה על טובת הילדים

את יתרונו החשוב ביותר של הליך הגישור השארנו לסוף והוא שמירה על טובתם של הילדים. במסגרת הליך הגישור, לומדים בני הזוג לתקשר בצורה מכבדת זה עם זו ולשמור על אורך רוח, למרות המטען הרגשי. את ההישג הזה יוכלו הצדדים ליישם גם ביחסיהם כהורים והמרווחים העיקריים מכך הם הילדים. זאת להבדיל מפנייה לערכאות המשפטיות, אז לרוב, הכעסים בין בני הזוג הולכים ומתגברים ובמצב שכזה, כמובן שיש קושי לשים בצד את המאבק המשפטי ולתפקד בצורה טובה ובריאה כהורים.

עו״ד אסתר שלום – עורך דין גירושין | עורך דין דיני משפחה.

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

ester-law.co.il

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים
0
Would love your thoughts, please comment.x