מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

מהי מחלת מקצוע ואיך היא קשורה לתאונות עבודה?

תמונה: פיקסביי

עבור מרביתנו מקום העבודה שלנו הוא אחד הדברים החשובים ביותר בחיים. בראש ובראשונה הוא מאפשר לנו להתפרנס בכבוד ולדאוג לצרכים שלנו ושל בני המשפחה שלנו, ועבור רבים מאיתנו הוא גם הרבה יותר מזה – זהו מקום שבו נרצה להגשים את עצמנו מבחינה אישית ומקצועית וליצור קשרים חברתיים ענפים. אם כן, עובדים רבים בהחלט רואים במקום העבודה שלהם בית לכל דבר. עם זאת, פעמים רבות בגלל אופי העבודה שלנו, אנו עלולים להיפגע מבחינה בריאותית, פיזית או נפשית, ובמקרים הללו חשוב שיהיו לצידנו אנשי מקצועי מהתחום שיעזרו לנו למצות את מלוא הזכויות המגיעות לנו. בנושא הזה כמעט כולם מכירים את המושג תאונת עבודה, ונראה שמנגד לא הרבה שמעו על המושג מחלת מקצוע. בכתבה הזאת ננסה להבין בדיוק במה מדובר ומהו ההבדל בין השניים.

מה ההבדל בין תאונת עבודה לבין מחלת מקצוע?

רבים מאיתנו יודעים שתאונת עבודה היא למעשה תאונה המתרחשת בזמן העבודה ובמקום העבודה, ופעמים רבות יכולה להיות קשורה באופן ישיר לעבודה עצמה. המקרים המובהקים הם של עובדים הנפגעים במהלך העבודה עצמה, למשל עובד מטבח שסובל מכוויות כתוצאה של התלקחות, עובד שנפגע ממכונה ואף שחקן כדורגל שנפגע במהלך משחק. גם תאונה שתתרחש בדרך לעבודה או ממנה תיחשב לרוב תאונת עבודה. לעומת זאת, מחלת מקצוע היא מחלה המתפתחת אצל האדם בשל העיסוק במקצוע המסוים, וזהו לרוב תהליך שלוקח לפחות מספר שנים (מייד ניתן כמה דוגמאות קונקרטיות). באשר לשאלה מתי צריך עורך דין לתאונות עבודה ומתי חשוב לבחור עורך דין למחלת מקצוע, הרי שהתשובה היא שבמרבית המקרים מדובר על אותם עורכי הדין. כמובן שיש כאלה המתמחים בתחומים מסוימים יותר מאחרים, לכן חשוב לבחור בצורה מושכלת את האדם המתאים לטפל בתיק שלכם.

דוגמאות למחלות מקצוע

אם כך, מחלת מקצוע היא מחלה שנגרמה עקב העבודה וכי התנאים במסגרת העבודה סייעו באופן משמעותי להתפתחותה. דוגמאות בולטות לכך:

  • עובדים במפעלי כימיקלים החשופים לחומרים רעילים ומפתחים עם השנים סוגים שונים של סרטן ומחלות נשימתיות.
  • סבלים ועובדי כפיים שעם השנים מפתחים בעיות בגב ובעמוד השדרה ולעיתים אף נזקקים לניתוחים והליכים רפואיים שונים כדי לפתור את הבעיה.
  • עובדים במפעלים ובסביבות עם רעש מוגבר וקיצוני בתדירות גבוהה שהשמיעה שלהם נפגעת עם השנים.

חשוב להבין כי הרשימה של מחלות מקצוע פוטנציאליות היא ארוכה למדי, החל מתסמונות ובעיות שפוגעות באיכות החיים כגון צרידות כרונית אצל מורים ועד למחלות מסכנות חיים כמו סרטן על סוגיו השונים. כמו כן, גם הפרעות נפשיות מסוגים שונים המתפרצות לאחר שנים של עבודה בסביבה לחוצה עשויות להיחשב כמחלת עבודה.

הדומה בין תאונת עבודה למחלת עבודה

אז דיברנו על השוני המהותי בין תאונת עבודה למחלת עבודה, אך חשוב גם להדגיש את הדברים המשותפים. בסופו של דבר שני המקרים הללו מתארים פגיעה שהתרחשה במקום העבודה, לרוב לא בזדון, אך פעמים רבות מתוך רשלנות או חוסר תשומת לב לגורמי הסיכון מצד המעסיקים. בשני המקרים הללו, אם העובד יצליח להוכיח כי בין מהות העבודה עצמה לבין התאונה שהתרחשה או המחלה שהתפתחה ברבות השנים, הוא בהחלט עשויים לקבל סכומי פיצויים משמעותיים. לעיתים ניתנים אף מענקים חד פעמיים בסכומים גבוהים לצד קצבה חודשית עד סוף החיים, ובמרבית המקרים גם כולל כיסוי של כל ההוצאות הרפואיות שלו עד כה וכן ההוצאות העתידיות.

בשורה התחתונה, מומלץ למי שסובל ממחלת מקצוע לפנות לעורכי דין מומחים בתחום ולברר בדיוק מה מגיע לו ולפתוח בהליך מסוים מול מקום העבודה הגורמים הרפואיים. בהצלחה, ורק בריאות!

**אין לראות במאמר זה המלצה רפואית או חוות דעת רפואית מכל סוג שהוא. לקבלת חוות דעת יש לפנות לגורם הרפואי המוסמך בתחום.

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים
0
Would love your thoughts, please comment.x