מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

מה ההבדל בין קונסטרוקטור למהנדס בניין? באנו לעשות לכם סדר!

(צילום: יח”צ)

ישנם תחומים רבים בענף הבניה שאין לנו מושג מי אחראי עליהם ואיזה בעל מקצוע עוסק בהם. העוסקים במלאכה מתחלקים לקטגוריות רבות ורק מי שיכנס אל עובי הקורה יוכל להבין מה עושה כל אחד ובאיזה שלב הוא נכנס לתמונה. אחד התפקידים החשובים והמרכזיים ביותר הוא מהנדס הבניה שמלווה את תהליך ההקמה של המבנה מראשיתו והוא ייקח חלק בלתי נפרד מהפרויקט ויארגן את כל מה שכרוך במחקר, עיצוב ובדיקות שונות. אדם זה ייקח בחשבון את כלל הגורמים כמן עמידות של המבנה בפני רעידות אדמה, חוזק, יציבות ועוד. ישנם סוגים שונים של מהנדסים אך ככל שמדובר על עולם הבניה יהיה עלינו לפנות אל מהנדס הבניה.

מיהו קונסטרוקטור

קונסטרוקטור הוא למעשה מהנדס אשר התמחה בתכנון ויש לו ניסיון רב בעבודה בתחום זה. עבודתו נחלקת לשלושה תחומים עיקריים:

  • בנייה קלה
  • עבודות בטון מורכבות
  • קונסטרוקציות פלדה מסוגים שונים.

אלו התחומים העיקריים כמובן וישנן עוד תחומים נוספים שהקונסטרוקטור יודע לטפל בהם. כאשר אנו עומדים בפני הקמת מבנה כל שהוא יהיה עלינו למנות לפרויקט קונסטרוקטור בכיר. המשימה הראשית שלו תהיה סקירה של תכנית הבניה וחתימה שלו עליה. לאחר שתהיה בידיו תכנית אדריכלית מפורטת הוא יתחיל בעבודת תכנון שתכלול את החללים השונים שיהיה במבנה ואת מטרתם.

נוסף על כך, יהיה על הקונסטרוקטור למקם את העמודים שנמצאים בתכנית (כמובן שבתיאום מלא מול האדריכל), הוא יחליט בנוגע ליסודות הבניין על פי סוג הקרקע, יבצע חישובים סטטיים שונים ודברים רבים חשובים שיתרמו לבניה מדויקת ונכונה. בנוסף לכך, ישרטט את מערכת הקונסטרוקציה ויפקח על מצב היציקה של היסודות בהתאם לתכנית שלו. קוטר הברזל, צורת ההנחה שלו והדרך שבה קושרים אותו חשובים מאוד ליציבות הבניין וכל זה יהיה באחריותו הבלעדית של הקונסטרוקטור.

קונסטרוקטור גם בתחום השיפוצים

אם אתם עומדים בפני שיפוץ נרחב הכולל גם הרחבת הדירה או הוספת קומה, במקרה זה מוטב למנות קונסטרוקטור שיבדוק את מצב הבניין ויספק מידע הנדסי אודות מיקום העמודים לאדריכל. תכניות מפורטות יתבצעו רק לאחר קבלת היתר הבנייה ויתכן שהן יהיו שונות מעט מן התכנון המקורי. מהנדס קונסטרוקטור בעל ניסיון ינסה למצוא את הפתרון ההנדסי הטוב ביותר שניתן לבצע בהתאם לתכנית האדריכלית הקיימת, ולדוגמא הוא ימנע מתכנון של עמוד באמצע הסלון וישאף ליצירת חלל נקי מבלי ליצור הפרדה.

ומה עם המהנדס

המהנדס, לעומת הקונסטרוקטור, יעסוק בתכנון באופן כללי ועבודתו היא חשובה לא פחות מאשר זו של הקונסטרוקטור. הוא תמיד ייקח חלק בפרויקט הבנייה ויהיה אחראי על מחקרים, בדיקות שונות לגבי עמידותו של המבנה, משקל החומרים, יציבות ועוד. אלה כמה דברים נוספים שכדאי לדעת על המהנדס:

  • מהנדסים יכולים לעסוק במגוון של תחומים כמו תחנות כוח, אולמות, גשרים ועוד.
  • הם יהיו אחראים על תכנון בסיסי של המבנה שיכלול יסודות תמיכה, עמודים, גורמים בטיחותיים שונים ועוד.
  • שלא כמו האדריכל למשל, עבודתו של מהנדס בנייה לא נראית לעין והיא תעסוק יותר בתשתיות ודברים שנמצאים מתחת לפני השטח.
  • הם לא יעשו שימוש בתכנות גרפיות בדרך כלל ויעסקו יותר בחישובים מתמטיים שונים.

הבדלים אלו ואחרים הופכים את העבודה של כל  אחד מהם שחשובה מאוד ועל כן מוטב להקפיד למנות גם מהנדס בנייה וגם קונסטרוקטור בכל פרויקט בניה, אם הוא גדול ונרחב או קטן ומקומי. כמובן שהחזקת מומחה מסוג זה תעלה כסף רב, אך שגיאות ותקלות במהלך בניית בית יזדקקו לתיקון שעשוי לעלות הרבה יותר בעתיד. בעלי מקצוע אלו יבקרו באתר הבניה בתדירות גבוהה ויפקחו על העבודה.

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים
0
Would love your thoughts, please comment.x