מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטספ ובטלגרם

מה זה OCD

תמונה FREEPIK

רבים חווים מחשבות חוזרות וטורדניות או התנהגויות כפייתיות, בשלב זה או אחר של חייהם, אך הן לא הופכות לקיצוניות עד כדי כך, שתהיינה מלוות בחרדה קיצונית, לכדי כדי הפרעה להתנהלות השוטפת בחיי היומיום. כשזה קורה, יתכן שמדובר בהפרעה טורדנית כפייתית (Obsessive compulsive disorder), אך יש צורך באיבחון פסיכיאטרי על מנת לשלול אפשרויות אחרות.

הפרעה טורדנית כפייתית (Obsessive compulsive disorder) היא הפרעה נפשית שעלולה להופיע בכל הגילאים (ילדים ומבוגרים) ומופיעה באותה מידה אצל נשים וגברים. לרוב היא מופיעה בגיל ההתבגרות המוקדמת.
ההפרעה מתאפיינת ע״ הופעתן של מחשבות טורדניות, דחפים ודימויים לא נוחים, שגורמים לתחושת מצוקה, והאדם מנסה להתעלם מהם או לנטרל אותם. לעתים מתעורר צורך בלתי נשלט לעסוק בהן כדי להדוף אותן.

מה זה אובססיות

מחשבות, דחפים או דימוי, שחוזרים כגלגל שוב ושוב בלי כל שליטה.
האנשים שחווים את המחשבות הללו מוצאים אותן למטרידות, למרות שברוב הפעמים הם מודעים לכך שאין בהן שום הגיון ושהן פרי מחשבתם. המחשבות מלוות בתחושות קשות כמו חרדה  או מצוקה וצורך בפעילות מהוקצעת ומדויקת.
בין האובססיות יש פחד מזיהום, פחדים שונים (למשל, פחד מעונש מאלוהים או מקללה), פחד מאשמה לאירועים שאולי קורים או יפגעו באחרים, פרפקציוניזם קיצוני ועוד.

מה זה קומפולסיות

התנהגויות או מחשבות שחוזרות על עצמן.
הקומפלסיות נועדות להעלים את האובססיות. מדובר בהתנהגויות כפייתיות, שגוזלות זמן ומשאבים מהאדם, ומטרתן למצוא דרך בריחה מהמחשבות והחרדות המלוות אותן.
בין הקומפולסיות המוכרות נמצא שטיפת ידיים מרובה, ניקוי יתר של חפצים, בדיקה חוזרת של סיבוב המנעול בדלת, סידור חפצים על שולחן בצורה מדויקת רתיעה ממגע בחפצים, ועוד.

התסמינים

ההתנהגות הכפייתית, כפי שצוין למעלה מלווה במספר סימני אזהרה שניתן (אולי) לשים אליהם לב, כמו התנגדות לשינוי, זמן ארוך מהצפוי בביצוע משימות, או חזרה שוב ושוב על אותה המשימה, סירוב לגעת בחפצים, ועוד.

הגורמים ל OCD

הסיבות המדויקות אינן ידועות, אולם מחקרים מעידים על כך שישנו עודף פעילות באונות המוח הקדמיות, והפרעה בתקשורת שבין חלקו הקדמי של המוח לחלקים שבתוכו, המשתמשים במוליך עצבי להעברת הסרוטונין.
כלומר, מסיבה לא ברורה, ישנו כשל בוויסות הסרוטונין במוח. למסקנה זו הגיעו החוקרים בעיקר בעקבות תוצאות טובות לטיפולים תרופתיים – המשפיעים על רמות סרוטונין.
גנטיקה – למרות שקיימים מקרים בהם ההפרעה מאובחנת אצל מספר בני משפחה אחת, החוקרים לא הצליחו להגיע למסקנה חד משמעית אם ישנה כאן תופעה תורשתית, או שההפרעה התפתחה כתוצאה מחיקוי.

מי ואיך מאבחן OCD

הפרעת ה OCD מגיעה בדרגות חומרה שונות, ואם לא מטפלים בה היא עלולה להחמיר.
אל תהססו לפנות ולקבל טיפול.
ניתן לפנות לרופא המשפחה או לפנות ישירות לפסיכולוג.
רק פסיכולוג מורשה בעל תעודה, רשאי לאבחן ולטפל. הטיפול חייב להיות מותאם לצרכיו האישיים של המטופל.
לפני ביקור אצל הפסיכולוג, כתבו לעצמכם האם חוויתם מתח גדול שבעקבותיו צצה ההפרעה, האם אתם נוטלים תרופות ואיזה, מה הם התסמינים שמלווים אתכם, ומה הם הדברים מהם אתם נמנעים בגלל החרדות שמלוות אתכם. ואל תהססו להכין רשימת שאלות משל עצמכם.

איזה טיפולים יש ל OCD

ניתן להיעזר בטיפול תרופתי, טיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפול EMDR ועוד.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול פסיכולוגי המתמקד בשיפור מצב הרוח על ידי שינוי מחשבות ורגשות. הטיפול מסתמך על ההקשרים שבין דפוסי חשיבה, רגשות והתנהגויות, בידיעה שכל מרכיב משפיע על האחר, גורם לתגובת שרשרת ומביא לאורך זמן להחמרה בסימפטומים.

הטיפול הקוגניטיבי – מתמקד בעיקר בדפוסי החשיבה כאחראים לדפוסים הרגשיים וההתנהגותיים השליליים, תוך זיהוי הדפוסים הלא תקינים ומתן כלים להכיר אותם ולהגיב אליהם בצורה מאוזנת ומבוססת מציאות.

הטיפול ההתנהגותי – מתמקד בעיקר בהתנהגות כמרכיב המשפיע על הדפוסים הפסיכולוגיים הבעייתיים. מנתחים בעיות, ומזהים התנהגויות בעייתיות.
מעניקים כלים להחלפת ההתנהגויות הלא רצויות בהתנהגויות יעילות, מתגמלות, תוך כדי כך שחושפים את המטופל לגירויים מהם נמנע בעבר.

שינוי דפוסי ההתנהגות משפיעים הן על המחשבות והן על הרגשות – לטובה.

מחקרים קלינים מצביעים על הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי וכן ביחס ל-EMDR, הוכיחו כי  הינם הטיפולים היעילים ביותר ביחס לחרדה.

טיפול ב– EMDR – כשאר ישנה היסטוריה של ארועי חיים קשים בילדות, מומלץ לפנות ל-EMDR. כאן מתמקדים בארועים וחוויות הילדות הרלוונטים להופעה של OCD, ארועים אשר מזינות את התסמינים הנותנים מענה לחרדה.

תמיכה ודרכי התמודדות

ההתמודדות עם OCD עלולה להיות מאתגרת. לעתים הטיפול התרופתי גורם לתופעות לוואי ולעתים התסכול על משך הטיפול מתעורר לחיים ומטריד.
קבוצות תמיכה – כדי להקל על עצמכם, אתם יכולים להצטרף לקבוצות תמיכה. מפגש עם אנשים חדשים, שמתמודדים עם בעיות דומות, עשוי להקל על ההתמודדות עם האתגרים בחייכם.
למדו שיטות הרפיה – מדיטציה, יוגה, נשימות
שמירה על שגרה – השתדלו ככל הניתן להמשיך בפעילות הרגילה היומיומית, זה תורם לתחושת הרווחה.

 

0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים
0
Would love your thoughts, please comment.x