Ynhockey. תחרות ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת. מתוך: פיקיוויקי.

מיוחד: מי העלים את דלתות בית הכנסת הגדול בפתח תקווה?

בימים אלה מתבצעות בכניסה לבית הכנסת הגדול בפ"ת עבודות שימור ושיחזור, בקרוב ישוחזרו גם דלתות העץ המקוריות של בית הכנסת. הידעתם כי בעבר מישהו העלים אותם? הסיפור המלא

(Ynhockey. תחרות ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת. מתוך: פיקיוויקי.)

מעקב פתח תקוואי אחרי השיפוצים בבית כנסת הגדול: כל מי שהגיע בשבועות האחרונים לבית כנסת הגדול ברחוב חובבי ציון בפ”ת שם לב לשיפוצים בכניסה למתחם בית הכנסת.

בימים הקרובים ככל הנראה יוחלפו דלתות בית הכנסת הגדולות בכניסה וזו ההזדמנות לספר לכם קצת היסטוריה על אותן דלתות.

לפני כ 84 שנים הופיע בארץ החזן יוסל’ה רוזנבלט ז”ל, אחד המקומות שהופיע בהם היה בית כנסת הגדול בפ”ת, מי שרצה להשתתף בתפילות נדרש לרכוש כרטיס כניסה. מסתבר כי עניין התשלום לא מצא חן בעיני כמה מתושבי המושבה ואלה עשו מעשה ולילה לפני הופעתו של יוסל’ה עקרו והעלימו את הדלתות עץ שהיו בכניסה. בעקבות המקרה התקינו דלתות חדשות מברזל, אותן דלתות שקיימות עד היום.

התמונה שהובאה בחוברת שיצאה לרגל 100 שנה לבית הכנסת הגדול פתח תקווה. צילום: מתוך החוברת.

הדפיקה על דלת בית הכנסת מידי ערב

אם כבר כתבנו על דלתות בית הכנסת הגדול, זו ההזדמנות לספר למי שלא יצא לו לפקוד את בית הכנסת הגדול בפ”ת בתפילת ערבית בימות החול, כי בכל ערב נשמעת דפיקה על דלת בית הכנסת. יהודה פינס שמש בבית כנסת הגדול בשיחה עם ‘פתח תקוואי’ מספר כי “בכל ערב, עשרים דקות בדיוק (!) לאחר השקיעה נשמעת דפיקה על דלת הברזל בכניסה הראשית לבית הכנסת וזהו האות לתחילת תפילת ערבית. תפקיד חשוב זה שמור כבר עשרות שנים אך ורק לשמש בית הכנסת ואיש בל יהין לגנוב לו את תפקידו!. צפו בסרטון של ר’ מוישה בלונדר בתפקידו זה אשר ירש מהשמש הקודם. מנהג חשוב אשר מי ידע מקורו.


0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

לשיתוף הכתבה

Subscribe
Notify of

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

אולי יעניין אותך גם

0
Would love your thoughts, please comment.x