ממריאות – נבחרת הסייבר של הצעירות הדתית בפתח תקווה

בשנה"ל תשע"ט, יופעל פיילוט ראשון של התכנית בשני מוקדים בעיר פתח תקווה. נערות מאולפנות ותיכונים דתיים בפתח תקווה והסביבה, יוכלו להצטרף לתכנית, ולהשקיע אחר צהריים אחד בשבוע – בלימוד ורכישת כלים פרקטיים בתחומי המחשבים והסייבר.

השימוש במחשבים ובטכנולוגיות חדשניות, הפך להכרחי וקשור לכל פרט בחיינו.

באופן מפתיע, למרות העלייה המתמדת במרכזיותם של טכנולוגיות אלה בחיינו, והביקוש הגדל בארץ ובעולם למומחים בתחום, שיעור הנשים העוסקות בתחום מדעי המחשב והסייבר – נמצא במגמת ירידה.

על אף העובדה שנשים מהוות 51% מכלל האוכלוסייה בישראל, רק כ-30% מבין הסטודנטים במקצועות ההיי-טק הן נשים. ואחוז הנשים שעוסקות בתחום בפועל – נמוך אף יותר.

מתמונה שמציגים מומחי סייבר, ניכר צורך שרק הולך וגדל – גיוס מוחות ישראלים איכותיים המתמחים בעולמות הסייבר.

במסגרת השאיפה להרחיב את מאגר כח האדם בתחום, בוחנים ב’מרכז לחינוך סייבר’ של קרן רש”י אוכלוסיות איכותיות בחברה הישראלית שיוכלו להיות חלק מנבחרת הסייבר ולא נמצאות שם כיום. אחת מקבוצות האוכלוסייה האיכותיות שסימנו כיעד משמעותי – הן נערות בנות הציונות הדתית.

כשמסתכלים על הנתונים בפרספקטיבה מגדרית ומגזרית, העובדות מפתיעות.

תלמידות החמ”ד מצליחות מאוד במבחני המיצ”ב והפיז”ה (מבחנים ארציים ובינלאומיים בתחומי המתמטיקה והטכנולוגיה) והן הקבוצה בעלת נתוני הזכאות לבגרות הגבוהים ביותר במדינה! אולם כשבוחנים בפועל את השתלבותן בשוק ההיי-טק ובתחומי ההנדסה, המחקר המדעי והפיתוח – רואים כי רק 3.6% מבוגרות החמ”ד בוחרות בתחומים אלה כמקצוע לחיים, לעומת 7.1% מבוגרות החינוך הממלכתי.

כנרת פנסטרהיים, מנהלת תכנית ‘ממריאות’ של ‘המרכז לחינוך לסייבר’, מנסה להסביר את התופעה:

“כמו בכל חברה מסורתית, קיימות גם אצלנו הגדרות תרבותיות המסמנות תפקידים כנשיים או כגבריים. גם בקרב המקצועות הריאליים, מקצועות המחשב והסייבר נתפסים כמקצועות גבריים במיוחד (בשונה מעיסוק במדעים או ברפואה) ולא קיימים כיום מספיק מודלים של נשים-אמהות-דתיות-טכנולוגיות – עליהן יכולות נערות להסתכל ולבנות לעצמן תפיסת עתיד.

אני חושבת שיש עוד משהו שחוסם נשים מהציבור שלנו להיכנס לתחום – וזו העובדה שהוא לא נתפס כערכי ומשמעותי מספיק עבור מדינת ישראל. נערים ונערות בציבור שלנו רוצים לממש את עצמם ולהתמקצע בתחום שיתרום לחברה ולמדינה, זו הסיבה בגללה נראה נהירה משמעותית יותר לתחומי החינוך, התקשורת, המשפטים והרפואה. אך עדיין לא חרטנו על דגלנו כציבור את העשייה בתחום הטכנולוגיה, ההייטק והסייבר – כעשייה משמעותית וקריטית למדינה. המשוואה אומרת – הייטק = לעשות לעצמי, לביתי, ולא מציגה את התרומה האדירה של ההייטק למדינה בהיבטים כלכליים, ביטחוניים וחברתיים”.

ב’מרכז לחינוך סייבר’ הבינו נקודות משמעותיות שעשויות להשפיע על הבחירה של נערות דתיות בתחומי הטכנולוגיה.

האחד הוא פתיחת ‘תקרת הזכוכית’ המאפיינת את התחום עבור מי שלא התמקצע בו בשירות הצבאי שלו. קיים אחוז גדול ומשמעותי של נערות איכותיות הבוחרות לשרת בשירות לאומי על פני שירות צבאי. עבורן, ‘כור ההיתוך של עולם ההייטק’ לו זוכים המשרתים ביחידות הטכנולוגיות – סגור כיום.

והשני הוא הצורך בתכנית הכשרה לתחומי המחשבים והסייבר שתהיה רצינית ואיכותית ובמקביל תספק מעטפת דתית ומגדרית המתאימה לערכי הבית והאולפנה.

מתוך ההבנות האלו הוקמה תכנית ‘ממריאות’, תכנית הכשרה בלתי פורמאלית וייחודית הפועלת בצורה ממוקדת, תוך הכוונה לשירות לאומי משמעותי במקצועות הסייבר והשתלבות עתידית בעולם ההייטק.

גם בחמד מברכים על התכנית שמציעה מסלול ייחודי של מצוינות ותרומה משמעותית, במסגרת הערכית והדתית המתאימה.

התכנית המורכבת משלוש שנות הכשרה והכוונה, מיועדת לתלמידות דתיות בכיתה י’, המעוניינות להתחיל את המסע שלהן בשליחות הסייבר.

בשנה”ל תשע”ט, יופעל פיילוט ראשון של התכנית בשני מוקדים בעיר פתח תקווה. נערות מאולפנות ותיכונים דתיים בפתח תקווה והסביבה, יוכלו להצטרף לתכנית, ולהשקיע אחר צהריים אחד בשבוע – בלימוד ורכישת כלים פרקטיים בתחומי המחשבים והסייבר.

טלי בן-ארויה, אחראית פיתוח התוכן בתכנית מבהירה: “גם ברמת התוכן והפדגוגיה מדובר בתכנית יוצאת דופן – היא נבנתה עבור נערות, ומתוך היכרות עמוקה עם שיטות הלימוד הנכונות עבורן. התכנית כוללת הרבה למידה פרקטית – החניכות כותבות קוד, מתנסות באתגרים ובפרויקטים, נדרשות כל הזמן לחשיבה יצירתית ומחוץ לקופסא ולפיתוח מיומנויות של עבודת צוות”

מה לומדים בפועל בתכנית ממריאות?

אנחנו מתחילים ממש מהבסיס – מבואות לעולמות המחשבים והתכנות, ומאוד מהר מגיעים ללמידה משמעותית בעולמות הסייבר –  שפת Python, רשתות, מערכות הפעלה ואבטחת מידע.  חשוב לנו להקנות לחניכות יכולת של חשיבה יצירתית, פותרת תעלומות ועוקפת מכשולים שהיא קריטית בעולם הסייבר. בנוסף מקבלות המשתתפות העשרה דרך ימי שיא טכנולוגיים יחודיים, ביקורים בחברות הייטק מובילות ומחנה קיץ טכנולוגי.

האם כל אחת יכולה להתקבל?

התכנית מיועדת לתלמידות 4-5 יח”ל במתמטיקה. קיים תהליך מיון פנימי שנועד לזהות פוטנציאל של חשיבה ריאלית ויצירתית. חשוב לציין שאין שום צורך בידע מוקדם כדי להתקבל לתכנית.

אז עם מה הן יוצאות בסוף התכנית?

מעבר לידע הרחב והמעשי בתחום הסייבר, ההתנסות וחווית ההצלחה עם הגשת פרויקט הגמר ותעודת הסיום של התכנית, הן רוכשות כלים ומיומנויות קריטיות ללמידה והתקדמות בחיים: הן לומדות ללמוד, לנהל את הזמן שלהן, לתעדף בין משימות, לחקור, ללמוד לבד. ארגז כלים כזה – הוא אחד הדברים הכי חשובים שאפשר לקבל לחיים.

כנרת, מנהלת התכנית, מסכמת: “תכנית ‘ממריאות’, מציעה הזדמנות יוצאת דופן לנערות מוכשרות, יצירתיות וסקרניות, שמעוניינות לקחת את היכולות שלהן – צעד אחד קדימה!  ללמוד, להתפתח ולתרום למדינה. אנחנו בעיצומה של ההרשמה לשנה הבאה ומזמינים את מסיימות כיתה ט’ להירשם ולהצטרף אלינו”.

לפרטים נוספים ולהצטרפות:
http://www.mamriot.cyber.org.il/
בקרו אותנו בפייסבוק:
https://www.facebook.com/mamriot/

קונים באלי אקספרס, איביי, אמזון וחוסכים מאות שקלים בחודש:
משחקי ילדיםבגדי ילדיםבגדי נשיםבגדי גברים, סלולרגאדג’טים




0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

לשיתוף הכתבה

Subscribe
Notify of

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

אולי יעניין אותך גם

0
Would love your thoughts, please comment.x