מעורבות הורית חלק א': הורים, איך נשרוד את גיל ההתבגרות?

עד גיל 13- 14 הילד שיתף אותנו בהכל, היום בגיל 15 הוא רק רוצה שלא נתערב לו. מה עובר על ילדינו בגיל ההתבגרות? ביקשנו מהרב איתמר עמר, מנהל תיכון "מעיין" בפ"ת לעשות לנו סדר בדברים ולהדריך אותנו בנושא.
ידיים - אילוסטרציה - צילום - טליה איינשטיין. מתוך אתר פיקיוויקי
ידיים - אילוסטרציה - צילום - טליה איינשטיין. מתוך אתר פיקיוויקי
הרב איתמר עמר - מנהל תיכון מעיין פתח תקווה
הרב איתמר עמר – מנהל תיכון מעיין פתח תקווה

עד גיל 15 הילד שיתף אותנו בהכל, לא התבייש להגיד לנו את אשר על ליבו ובעיקר – שיתף, שיתף אותנו במה שעובר עליו עד שלפעמים שיתף אף יותר מדי ואנחנו אמרנו לו "חמודי, אולי תנסה להסתדר לבד?".. היום, הוא רק רוצה שניתן לו לחיות בשקט ושלא נפריע לו. מה קורה לילדנו בגיל הזה? ומה נשתנה הגיל הזה מכל הגלאים? הבה ננסה לעשות סדר בדברים ולהבין מה עובר על ילדינו בגיל ההתבגרות.

מה מטרתנו כהורים?

בכל הכאוס הזה של חינוך ילדים וקשר הורי בגיל ההתבגרות אנחנו צריכים ראשית כל להציב לנו מטרה. אין זה נכון לומר כי "אני רוצה שהקשר עם הבן שלי יהיה כמו שהיה תמיד", מהסיבה הפשוטה שהילד גדל. מתחילת חיותו של האדם הינו שואף לעצמאות. בתחילה, כאשר הוא עולל, ילדינו זקוק לנו בלי יכולת לעשות שום דבר לבד. לאח"מ הוא מתחיל לרצות להתנסות באכילה לבד (לא תמיד אנחנו מאפשרים לו את זה שמה יתלכלך יותר מדי וכדו'), בהמשך הוא ירצה ללכת לבד וכן על זה הדרך. בכל השלבים האלו אנו מלווים את הילד ומאפשרים לו התנסויות חדשות ע"מ לעזור לו להגיע לעצמאות מלאה. עד כאן הכל בסדר.

הבעיה מתחילה כאשר הוא ממש נהיה בן אדם בפני עצמו שיש לו לא רק רצונות אלא גם יכולת להוציא אותם לפועל, יש לו כבר כסף בכיס, לרשותו הרבה זמן שהוא לא תחת השגחה של ההורים וכו'. ואז מתחילות הבעיות, למה? כי לעיתים, הרצונות של הילד לא בדיוק תואמות את הרצונות של ההורה ואז ההורה מתקומם כנגד העצמאות של הילד (שכחת מי גידל אותך כל השנים האלו?!..) אך לאמיתו של דבר אנחנו במו ידנו דחפנו אותו לשם ובצדק. דחפנו אוו להיות עצמאי ולקחת אחריות על החיים שלו אחרת עד היום היינו אמורים להעביר אותו כביש..אז מה המטרה שלנו ההורים בגיל הזה?

בין "השגחה" ל"שליטה":

פרופ' חיים עומר, בספרו "עולם של פיתויים" הגדיר את זה במדויק: אחד המכשולים המונעים השגחה יעילה הוא האמונה שהשגחה ושליטה הם היינו הך. אמונה זו מרתיעה הורים מלבצע את מלאכת ההשגחה משני נימוקים מנוגדים. אחדים אומרים: "מה זה עוזר להשגיח? ממילא הוא יעשה מה שהוא רוצה!" אחרים אומרים: "אם אשגיח עליו הוא לא יהיה עצמאי!".. ההורה מן הסוג הראשון מתלונן על שאינו מצליח לגבור על עצמאותו של הילד. ההורה מן הסוג השני חושש לפגוע בעצמאות זו. אף ששניהם נמנעים מלהשגיח מנימוקים מנוגדים, התוצאה דומה: ההורה עומד מנגד ומוותר על ההגחה. בשני המקרים האלו הילד נותר ללא השגחה. (עולם של פיתויים – הוצאת מודן)

א"כ, שליטה הוא ניסיון לשלוט בחייו של הילד, לא להתחשב בדעתו ולהכתיב לו כללים אף בניגוד לרצונו, לדעת עליו הכל ובכל רגע נתון. השגחה לעומת זאת, היא ההבנה כי הילד אדון לעצמו ולוקח אחריות על החיים שלו בין אם זה נוח לנו בין אם לא אך יחד עם זאת איננו מוותרים על "שימת עין בוחנת". הילד צריך לדעת כי אם ישנם מצבים בהם ההורה חושב כי הוא מסכן את עצמו או מבזבז את חייו לריק הוא יהיה שם, לא ממקום של שולט אלא ממקום של משגיח, בכדי להעמידו על טעותו.

ובמילים פשוטות; לא נשאף להיות יותר מדי מעורבים אך יחד עם זאת לא נוותר על הברת מסר ברור של "אנחנו יודעים מה מצבך, כמה אתה לומד או לא לומד, מה מידת מעורבותך בפיתויי העולם וכדו' בקיצור, "נשגיח מן החלונות"..

איך נעשה זאת? איך נדע להבדיל במה להתערב ובמה לא? בחלק הבא נרחיב בדברים בע"ה.

הכותב הוא מנהל תיכון "מעיין" שבפ"ת – תיכון תורני עיוני ומקצועי.

הרשמו חינם לערוץ הוואטספ והטלגרם שלנו

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו הטבות בלעדיות
Booking.com

צרכנות

8 תגובות

  1. שסניק הגב

    סחטיין. מילים כדורבנות.
    ממש קשה עם הנוער היום אין מצב שהם נותנים לך לשלוט בהם וזה רעיון טוב מה שכתוב..

  2. תושב הגב

    מה זה תיכון מעיין? זה חרדי?

  3. אמא נואשת הגב

    הבן שלי מזמן כבר איבד את זה. אין עם מי לדבר והסמארטפון הזה בכלל חירב את הכל!!!!

  4. משה הגב

    דברי טעם! יישר כח
    תמשיכו להביא עוד תכנים בסגנון הזה!

  5. תושב העיר מודאג הגב

    צריך להדפיס את המאמר הזה ולחלק אותו במיוחד עכשיו לקראת החופש שבני הנוער לא מוצאים את עצמם עם כל הזמן הפנוי

  6. Ayala הגב

    מאד חשוב הנושא הזה

השארת תגובה

הכירו את סטולג' – חיפוש קורסים אונליין ותתחילו ללמוד מכל מקום

הכירו את סטולג' – חיפוש קורסים אונליין ותתחילו ללמוד מכל מקום

ישראלים רבים רוכשים הכשרה מקצועית או משפרים את הידע המקצועי שלהם באמצעות קורסים אונליין במגוון תחומים. הכירו את סטולג' – האתר שמרכז אלפי קורסים איכותיים ללמידה אונליין

כל הפרטים>>
עיצוב: כך תבחרו ותתקינו פסי לד שישדרגו את עיצוב הבית

עיצוב: כך תבחרו ותתקינו פסי לד שישדרגו את עיצוב הבית

פסי לדים מהווים פתרון מושלם לתאורה באזורים חשוכים ומוסתרים. לדוגמה, ניתן להתקין פסי לד על מדרגות בעליה לבית או לקומה שניה – אם תכוונו את עוצמת התאורה לנמוכה, תוכלו להשאיר את פס הלדים דלוק גם בלילה ע"מ שיאיר את המדרגות ולא יפריע לאף אחד. המדריך המלא לפסי לד

כל הפרטים>>
השר איוב קרא: "אדאג אישית לפתיחת סוכנויות דואר בעיר" 

השר איוב קרא: "אדאג אישית לפתיחת סוכנויות דואר בעיר" 

שר התקשורת איוב קרא התארח היום (יום רביעי) בלשכת ראש העיר "יש לי סימפטיה מיוחדת לעיר" אמר השר בפתח ביקורו "פתח תקוה הייתה פעם הבית שלי. כשהייתי סגן צעיר שכרתי דירה בשכונת אחדות. העיר קרובה לליבי" ציין השר.

כל הפרטים>>
נקבעו מזוזות במשרדי המועצה הדתית המחודשים ונחנכה מחלקת הנישואין המורחבת והנגישה

נקבעו מזוזות במשרדי המועצה הדתית המחודשים ונחנכה מחלקת הנישואין המורחבת והנגישה

לאחר סיום חידוש משרדי המועצה הדתית ברחוב חובבי ציון במרכז העיר, נקבעו מזוזות במשרדי המועצה הדתית המחודשים ונחנכה מחלקת הנישואין המורחבת והנגישה.

כל הפרטים>>
החלה אכיפה בלתי מתפשרת כנגד משליכי פסולת וגזם שלא בימי ההוצאה

החלה אכיפה בלתי מתפשרת כנגד משליכי פסולת וגזם שלא בימי ההוצאה

מתחילת חודש ינואר, ע"פ הנחיית ראש העיר רמי גרינברג מבצע אגף הפיקוח הרב תכליתי אכיפה בלתי מתפשרת כנגד משליכי פסולת וגזם שלא בימי ההוצאה.

כל הפרטים>>
רה"ע, רמי גרינברג בפגישת הכרות עם הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול

רה"ע, רמי גרינברג בפגישת הכרות עם הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול

המשרד לביטחון הפנים ייסד רשות לאומית שתוביל את המאמץ הממשלתי למניעת אלימות פשיעה, סמים ואלכוהול.

כל הפרטים>>
נפתח המרכז למשפחות לילדים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים בפ"ת

נפתח המרכז למשפחות לילדים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים בפ"ת

אמש, יום ראשון ה- 6.1 נפתח המרכז למשפחה - למשפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, ברחוב שרגא רפאלי 4, בשכונת הדר המושבות.

כל הפרטים>>
גלילה לראש העמוד