פתיחת שנת הלימודים תשפ”ג בפתח תקווה

למעלה מ- 82,000 תלמידים ותלמידות יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ג בפתח תקוה עשרות מיליוני ש"ח הושקעו בשיפוצי קיץ, שידרוג מבנים ואבזור חדש בכיתות ובגנים

כ-82,160 תלמידות ותלמידים יתחילו באחד בספטמבר את שנת הלימודים תשפ”ג בעיר פתח תקוה.

בפתח תקוה כ-14,000 ילדים מגיל לידה ועד שלוש במעונות ופעוטונים, 3,000 ילדי גן חובה, 3,147 תלמידים יתחילו השנה את לימודיהם בכיתה א’, 3,028 תלמידים יתחילו את כיתה ז’, ו-2,342 תלמידים יתחילו את כיתת יב’ בדרך לסיום לימודיהם במערכת החינוך (נתונים אלה כוללים רק את החינוך הממלכתי והממ”ד).

13,227 ילדים ילמדו בגני הילדים, 28,309 תלמידים ילמדו בבתי הספר היסודיים, 22,224 תלמידים בבתי הספר העל יסודיים, ובחינוך המיוחד כ-4,000 תלמידים. נתונים אלה כוללים את התורני, החרדי והמוכש”ר.

בעיר קיימים מאות מבני חינוך, ביניהם 575  גני ילדים (כולל חינוך מיוחד והמוכש”ר), 60 בתי ספר יסודיים (כולל המוכש”ר), 3 חטיבות (עצמאיות, ללא שש שנתי סמוך), 7 בתי ספר שש שנתיים ממלכתי, 10 בתי ספר שש שנתיים ממלכתי דתי, 5 תיכוניים טכנולוגיים, 26 בתי”ס על יסודיים לחינוך החרדי והמוכש”ר, כל זאת בנוסף ל-15 בתי ספר של החינוך המיוחד (כולל המוכש”ר).

לחינוך המיוחד בפתח תקוה המונה כ-4,000 תלמידים יש כאמור 15 בתי ספר ו- 90 גני ילדים, זאת בנוסף ל- 154 כיתות חנ”מ המשובצות בבתי ספר (של החינוך הרגיל מכל המגזרים) ברחבי העיר (הנתונים לא כוללים את המוכש”ר).

בקידום נוער – בית היל”ה (מסגרת חינוכית טיפולית לנוער נושר) ילמדו השנה 80 תלמידים בשלוחה הכללית, 67 תלמידים בשלוחה החרדית (בנים) ו- 15 תלמידות בשלוחה החרדית (בנות).

ראש העיר רמי גרינברג “כחלק מקידום החינוך העירוני ומתוך מחויבות לנושא, בשנים האחרונות אנחנו מקדמים מגוון פרויקטים ותכניות לימוד חדשניים בעלות שנתית של עשרות מיליוני שקלים. כמידי שנה, אנחנו מגדילים את תקציב החינוך בהתאם, לצד הגדלת תקציב הפיתוח אשר מופנה ברובו לטובת הקמת מסגרות חינוך חדשות ושדרוג הקיימות. פתח תקוה, הינה העיר היחידה אשר מציעה מעטפת עירונית מיטבית החל מגיל לידה, בעזרת האגף לגיל הרך ועד לימודים אקדמאים, ולימודים למבוגרים בקתדרה.

כמו כן, הוקמו השנה עשרות כיתות חדשות במספר בתי ספר חדשים ובתי ספר קיימים שעברו הרחבה משמעותית, וכן הוקמו גנים ומבנים חדשים עבור תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמאלי. בנוסף, בכל פרויקט התחדשות אנחנו שמים דגש על פיתוח מוסדות חינוך חדשים אשר יאפשרו את צמיחת העיר ויתנו מעטפת מיטבית עבור התלמידים בכל שכבות הלימוד. תלמידי ותלמידות פתח תקוה נמצאים בראש סדר העדיפויות העירוני ואנחנו נמשיך לפעול למענם בכל היבט שיידרש. כל הצמרת הניהולית בעירייה ואני באופן אישי רתומים למשימה ועומדים בקשר שוטף עם מנהלי ומנהלות בתי הספר וועדי ההורים, ונותנים מענים לצרכים המערכתיים השונים וגם לפניות הפרטניות המגיעות לפתחנו. גם בשנה זו העירייה תמשיך לפתח את תחום החדשנות ומקצועות הטכנולוגיה, וזאת כחלק מהתפיסה החינוכית העירונית ולטובת הצלחת התלמידים בהמשך חייהם הבוגרים. אני רוצה להודות לכל מנהלי האגפים ואנשי מינהל החינוך בהובלת ראש מינהל החינוך סרחיו חביאר גולצמן, ובניהולו של רמי הופנברג על המאמצים וההשקעה לאורך כל השנה, ולאחל לכל התלמידים, התלמידות וצוותי ההוראה הצלחה רבה, שנה טובה, בריאה ובטוחה. שנת לימודים פורייה ומוצלחת”.

השנה הושקעו למעלה מ-30 מיליון שקל בשיפוצי קיץ, כולל שדרוג מבנים, תחזוקה שוטפת למבנים ותיקים, אבזור וציוד חדיש לכיתות ולגנים, הצללות והתאמת כיתות.

בין היתר התבצעו עבודות שיפוץ בבתי הספר ביאליק, הוברמן, גורדון, עין גנים, יצחק נבון, שמעוני, הדר, רב תחומי עמל ב’, ממ”ד שלום, שדרוג וחידוש מעבדות בתיכון אחד העם, שדרוג משמעותי וחידוש חטיבת ברנר, שיפוץ גנים במתחם נקש, הכשרת גני חינוך מיוחד, הסבת בית ספר רון ארד ברחוב משה פלד לטובת מעון ובו 5 כיתות ועוד ועוד. בנוסף, שופצו חדרי מעבדה, כיתות מחשבים, מרחבי למידה במסדרונות וכן מרחבי למידה חיצוניים וכן הותקנו עשרות הצללות במרחב הציבורי בבתי ספר ובגני הילדים ונעשו עבודות לשיפוץ כללי בבתי ספר וגני ילדים שכללו צביעה, שיפוצים בחצר, התקנת משחקי חצר, אבזור ועוד.

נמשכו עבודות ההנגשה במוסדות החינוך הכוללות ביצוע רמפות וגישה לבעלי מוגבלויות, ביצוע כ-45 כיתות שמע, שדרוג עשרות חצרות, התקנת דשא סינטטי ומתקני משחק בגני ילדים ובבתי ספר, שדרוג עשרות תשתיות עבור מבנים של החינוך המיוחד, שדרוג תשתיות חשמל, שדרוג והתייעלות אנרגטית בתחום מיזוג האוויר ועוד.

עשרות מיליוני שקלים הושקעו בבנייה חדשה לקראת שנת הלימודים הנוכחית. בין היתר:

  • בניית שש שנתי רמון – בנייה חדשנית, מודרנית, חדר אדריכלות מתקדם, חדרי מחול, בניין מעבדות, מגרש ספורט ועוד.
  • המשך בניית שש שנתי ארנס – תוספת כיתות לימוד ומעבדות ובהמשך יימסרו האודיטוריום והקפיטריה.
  • סיום בניית ממ”ד שש שנתי בר אילן ברחוב הגיתית.
  • מעון בו 9 כיתות ברחוב משורר הדר גנים
  • תוספת אגף בבי”ס הדר
  • תוספת אגף בתיכון אחד העם
  • בניית מעבדת דמיון בחטיבת ברנר – מעבדת מולטימדיה ותלת מימד ללמידה חווייתית ומומחשת.

למערכת החינוך נוספו אנשי חינוך חדשים, סייעות, גננות, מורים, כוח עזר למורים ואנשי הנהלה.

השנה חלו שינוי כוח אדם במנהלי ובמנהלות בתי הספר:

  • אורי פרלמן נבחר לניהול שש שנתי ברנר-פיינשטיין
  • נאוה שקל ששון תנהל את שש שנתי ארנס
  • ד”ר אדוארדו דולב נבחר לנהל את חטיבת פיינברג עלומים
  • לימור רייזפוס תנהל את שש שנתי רמון
  • הדר נעים ינהל את בית ספר עין גנים
  • יונית שרעבי תנהל את בית ספר מעלות חיים
  • ספיר גיגי תנהל את בית ספר גורדון
  • כרמית כליף נבחרה לנהל את בית הספר נתן יונתן
  • סיון קלר אליאש נבחרה לנהל את בית הספר הדר
  • שרית אמיגה שייקה נבחרה לנהל את בית החינוך אריק איינשטיין
  • רונית גל נבחרה לנהל את מרכז חינוך גהה
  • נחמה בן דוד נבחרה לנהל את בית הספר רעות
  • מיכל קופרמן יואל מונתה לנהל את בי”ס אפיק

מערכת החינוך בפתח תקוה מקדמת חדשנות פדגוגית ולמידת מיומנויות של המאה ה-21. אגפי החינוך בעירייה מציגים חדשנות הלכה למעשה.

האגף לחינוך על יסודי

השנה ייפתחו מגמות על עירוניות חדשות. מגמת אדריכלות ומגמת ננו טכנולוגיה בשש שנתי רמון הצומח, ומגמת אמנויות הבמה בשש שנתי ארנס, וזאת בשיתוף ביה”ס למוסיקה רימון שפתח השנה, לראשונה, שלוחה לבני נוער בעיר פ”ת.

תכנית “קמפוס צמרות” תפעל זו השנה השנייה. מדובר בתכנית ייחודית וחדשנית המיועדת לתלמידים המצטיינים בחינוך העל יסודי בעיר בשכבות ז’- ט’ החל מסמסטר ב’ בשנה”ל תשפ”ב. התוכנית הינה יוזמה חינוכית פורצת דרך, וכוללת למידה התנסותית, חווייתית ויצירתית, תוך הרחבת הידע וכישורי התלמידים לטיפוח המצויינות האישית. במסגרת התוכנית נעשה שימוש בפדגוגיות מגוונות לטיפוח תלמידות ותלמידים בעלי יכולות גבוהות, תוך קידום סקרנות, חשיבה יצירתית וביקורתית וגיבוש יוזמה משלב הרעיון, דרך תכנון העבודה ועד ביצוע היוזמה.

נפתחה מגמת רחפנים בתיכון ברנר במסגרתה לומדים התלמידים, לראשונה בארץ, 5 יחידות בתחום חדשני במיוחד. בשנה שעברה השתתפו התלמידים בקורס שנמשך מספר חודשים והיקנה להם ידע והעשרה במגוון נושאים כמו סרטוט תלת מימד, אווירונאוטיקה וקורס הטסת רחפנים. בתום הקורס ולקראת בחירת המגמות בתיכון, בחרו רוב תלמידי המכינה ללמוד 5 יחידות לימוד במגמת רחפנים במסלול טכנולוגי. הקורס מומן ע”י הקרן לקידום החינוך והוא התקיים בשיתוף מינהלת עתידים בצה”ל, הפועלת תחת יחידה 81.

בחטיבת ברנר נפתחה מעבדת דמיון ראשונה מסוגה בארץ, המשך לפעילות מגמת סמ”ל (סייבר, מנהיגות ולמידה טכנולוגית). התלמידים ילמדו השנה במעבדה אינטראקטיבית – מעבדת מולטימדיה ותלת מימד, תוך ייצור תכני הלימוד. מורי החטיבה עברו הכשרה מתאימה ותלמידי החטיבות האחרות יוזמנו אף הם ללמוד במקום.

בקרוב תתחיל בניית ‘המרכז העירוני למצוינות’ בשיתוף משרד החינוך, עבור תלמידי ותלמידות העיר פתח תקוה. המרכז העירוני למצוינות יוקם ברחוב רמת הגולן בשכונת תקומה, יתפרש על שטח של 2000 מ”ר ויוקמו בו מעבדות ומרחבי למידה מתקדמים לטובת למידה חווייתית, חדשנית ויזמית, בהתאם לדגשים הפדגוגיים שניתנו ע”י מנהלות אגפי החינוך בעיר, ביחד עם הפיקוח והאגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. למרכז פותחה תכנית פדגוגית בחינוך היסודי ובחינוך העל יסודי, המותאמת לבאי המרכז, וזאת על פי התפיסה של האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך.

האגף לחינוך יסודי –

האגף לחינוך יסודי – גם השנה ממשיך האגף לחינוך בתכנית “החינוך על פי אלפא” תכנית חינוך המקדמת חדשנות פדגוגית במציאות משתנה, המבוססת על תהליכי למידה וצמיחה המותאמים לדור הנוכחי – דור האלפא. כל זאת מתוך הבנת הצורך למענה לשונות, פיתוח לומד יצירתי, חושב ועצמאי תוך הקניית ערכים, מיומנויות וכלים הרלוונטיים לחייו. לתפיסה “החינוך על פי אלפא” יש ארבעה צירים מרכזיים: אלפא יזמות, אלפא מחקר ופיתוח, אלפא קהילה ואלפא סקול . כך גם החינוך היסודי מפתח מודלים ותכניות פדגוגיות בהתאם לתפיסה:

אלפאסקול – זו השנה השנייה להפעלתו של בית הספר הווירטואלי העירוני. רשת למידה שמאפשרת שיתופיות וחיבורים בין בתי הספר. אפשרות  לבתי הספר בעיר לקדם למידת העשרה ומיומנויות ולקדם שורה של מהלכים חינוכיים, ובהם את היכולת לתת מענים דיפרנציאליים וגמישים לנושא הפערים בהתייחסות רב גילאית וזאת באמצעות התנסות חווייתית, הפורצת את גבולות בית הספר.  השנה ילמדו באלפא סקול מכלל בתי הספר גם מהבית . בין הקורסים: מתמטיקה שימושית, חוק וצדק. זואולוגיה, בניית אתרים, אנגלית וטכנולוגיה, חינוך פיננסי ועוד.

תכנית “קודקוד לתלמידים מצטיינים – תכנית צומחת לתלמידות ולתלמידים מצטיינים בחינוך היסודי בעיר, פרי שיתוף פעולה של האגף לחינוך יסודי והאגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. מסלול המצטיינים יפעל זו השנה השנייה בבית ספר “חיים חפר” בשעות אחה”צ, לתלמידי/ות כיתות ג-ה.

הכנסת לימודי שפת הקוד והתיכנות כשפה שלישית (בנוסף לעברית ואנגלית) כבר בגיל צעיר, החל מכיתה ד’. צוותי החינוך בבתי הספר היסודיים עברו פיתוח מקצועי בתחומי החשיבה המחשובית והתכנות. התמיכה המקצועית תמשך במהלך השנה.

מרכז ענן בימים אלו מסתיימת הקמתו של מרכז טכנולוגי מדעי בתוך מרחב בית ספר קיבוץ גלויות.  מרכז זה יקדם חדשנות, יזמות וטכנולוגיה באמצעים טכנולוגיים, משחקים חדשניים והדרכה מקצועית שנבנית ע”י חב’ “תעשידע”.  המרכז יספק מענה לכלל התלמידים בבי”ס היסודיים בעיר. בהקמת מרחב זה  הושקעו כ-4 מיליון ₪ בהשתתפות העירייה וחברת פיינל.

תכנית אקדמיה לדיפלומטיה צעירה בשיתוף בית הספר לשגרירים צעירים תמשיך לפעול גם השנה.

אגף גני ילדים יקדם השנה שתי תכניות חדשות – תכנית ללימוד אנגלית אשר כוללת לימוד השפה האנגלית באמצעות האזנה, צפייה, קריאת ספרים ופעילויות עצמאיות בתחום, וכן תכנית ללימוד חשיבה מיחשובית תוך פיתוח תחושת מסוגלות בסביבה עתירת טכנולוגיה.

בית מוז”ה שנפתח זה מכבר לילדי הגן יפעל בשנה הקרובה באופן מלא. גן מוזה מהווה מרכז חינוך לאמנות וצריכת תרבות בגיל הרך, תוך הכרת מושגים ותכנים מתוך עולם האמנות, ויספק לילדי הגנים חוויה של ביקור בתערוכה ופעילות בסביבה מוזיאלית. גן מוזה הוא חלק מתפיסת הגן העתידי של אגף גני הילדים, גן ברוח המאה ה-21, המחנך לראייה הוליסטית, מתכללת החושפת את הילד/ה לשפע של גירויים ועולמות תוכן שונים. המרכז נפתח ברחוב ריינס וישמש גם מרחב לצוותי הוראה לפיתוח פעילויות המשלבות אמנות לקבוצות או באופן פרטני. הפרויקט בשיתוף משרד החינוך.

האגף לגיל רך – עיריית פתח תקוה מקדמת בעיר מודל ייחודי הכולל את פעילות האגף לגיל הרך המסייע לגנים הפרטיים בליווי, הדרכה והכוונה, וכן מייצר בעיר מעטפת נרחבת הכוללת את המרכז לגיל הרך ברחוב מבצע דקל 3 בו יש הכשרות, סדנאות ופעילות ג’ימבורי מודרכת ופועל מול מעונות פרטיים (בעלי סמל תמ”ת), מחד ומול הפעוטות וההורים מאידך. השנה יקדם האגף את מיזם ספריית פיג’מה במעונות שיירשמו למיזם, וירחיב את הפעילות במרכז לגיל הרך בו יתקיימו השנה גם ליווי אמהות ואבות בחופשת לידה וטיפוליים פרה רפואיים כגון קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, ניתוח התנהגות, הדרכות הורים, טיפולים רגשיים ולראשונה יתקיימו במקום גם טיפולי פיזיותרפיה לגיל הרך (מגיל לידה ועד גיל 6).

בנוסף לכל אלה מקדמת עיריית פתח תקוה באמצעות המשרד לשוויון מגדרי, פיתוח וחדשנות בעירייה את הבית לחדשנות שיוקם במגדל ב.ס.ר ויהווה מרכז לשיתופי פעולה בין חברות הייטק, מרכזי רפואה, בתי ספר ומוסדות אקדמיה בעיר, אבן שואבת לחדשנות ופיתוח שתסייע ותקדם גם תלמידים ותלמידות ותחשוף אותם לעולם טכנולוגי מתקדם וחדיש. מדובר בלמידה רב תחומית, המבוססת על אקו-סיסטם עירוני, המאגד שיתופי פעולה עם חברות הייטק, מרכזי רפואה ומוסדות האקדמיה בעיר וסביב לה, וזאת כמערכת רבת רבדים על מכלול הפרטים, הקבוצות, הארגונים, המשאבים העירוניים והקשר ביניהם. תכניות ושיתופי פעולה כבר יצאו לדרך באמצעות “המנגנון” של הבית.

עתודה ניהוליתבמטרה להתגבר על הפער הדרוש במשאב האנושי – מורים ומורות הדרושים למערכת החינוך כמו גם מנהלים ומנהלות איכותיים, יזם מינהל החינוך בעיריית פתח תקוה שותפות עם התכנית לתואר שני (M.Ed) ב’ניהול מערכות חינוך’ בסמינר הקיבוצים, במסגרתו החליטו הגורמים השותפים להתמודד עם המצב באופן יצירתי המבוסס על העיקרון של איתור וחיזוק הכוחות הפנימיים, מתוך היכרות ומחוברות לתרבות העירונית והשאיפה לחדשנות, מצוינות ויזמות. מנהל התכנית בסמינר הקיבוצים הוא ד”ר גדי ביאליק אשר יזם את התכנית יחד עם מנהלת האגף לחינוך על יסודי ד”ר ירדנה חדד בשיתוף מרכז פסג”ה בפתח תקוה.

השירות הפסיכולוגי החינוכי  צוות השירות הפסיכולוגי מלווה את צוותי החינוך בעיר, על כל  הרצף הגילאי כולל בחינוך המיוחד, החרדי והמוכש”ר. מעבר לכך מספק השירות הפסיכולוגי מענה להורים ולתלמידים בקבוצות, סדנאות, מפגשי ייעוץ פרטניים, ‘שישי קפה’ – סדנאות והרצאות להורים, תכניות ייחודיות ומקוריות, כגון: ‘זיגי הצב’ –  להסתגלות לכיתה א’ שמועברת בכיתות א’ ברחבי העיר, תכנית ‘בלשי הרגשות’ בגני הילדים לוויסות רגשי ועוד. בנוסף קיים שירות פסיכולוגי משלים ובו מגוון מענים במימון ההורים לאחר סבסוד עירוני.

אבטחה וביטחון – גם השנה תמשיך האבטחה ההיקפית באמצעות אנשי אבטחה מיומנים ורכובים הנותנים מענה מיידי בשטח. המאבטחים מצוידים במערכת שליטה טכנולוגית לקבלת מידע והעברתו למרכז שליטה, וזאת באמצעות תוכנת שליטה ובקרה ייחודית וייעודית. התוכנה מספקת למאבטחים ולקב”ט הגזרה מידע בזמן אמת, כך שניתן לספק מענה מבצעי מהיר ויעיל עד להגעת כוחות הביטחון. לרשות המשל”ט עומדות גם עשרות מצלמות הפזורות ברחבי העיר ונותנות תמונת אמת למצב בשטח. לציין כי ברוב רובם של הגנים כבר הותקנו מערכות כניסה הכוללות אינטרקום הכולל מצלמה וקודנים.

גם השנה תינתן התייחסות מיוחדת לילדים אלרגיים. בבתי הספר בהם יש ילדים אלרגיים יהיה שלט מאיר עיניים בכניסה לביה”ס, ובחדר המורים יהיה שלט מפורט בו יופיע שם הילד, כיתה והאלרגיה הייחודית לו. בבתי הספר התקיימו הדרכות והסברים לצוותי המורים ולתלמידי הכיתות הרלוונטיות על ידי אנשי מקצוע ובמעורבות הדיאטנית העירונית. צוות חשיבה הכולל נציגות של ההורים התכנס במהלך השנה על מנת לדון בהעלאת המודעות וקידום הנושא.

אורח חיים בריא – מחלקת הבריאות העירונית  תקיים השנה תכנית  “מבצ”ים” מנהיגי בריאות צעירים” תכנית הכשרה לבני נוער במסגרת מעורבות חברתית, וכן תכנית של ליצני בריאות לבני נוער ולגמלאים אשר יטמיעו מסרים של בריאות בקהילה. בנוסף נקיים שיתוף פעולה עם המרכזים הרפואיים בעיר, ובין היתר נקיים סדרת הרצאות בזום עם מומחי בית רבקה. המחלקה תמשיך  לקיים אירועים , פעילויות, הרצאות וסדנאות להעלאת המודעות לבריאות הגוף והנפש ומתן כלים מעשיים ליישום אורח חיים בריא עבור כל התושבים. ניתן לפנות במייל לתזונאית העירונית osnatbi@ptikva.org.il

במהלך תקופת הקיץ התקיימו ימי עיון והערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים לכל צוותי החינוך וההוראה, הסייעות ואנשי המינהלה. כמו כן, התקיימו כנסים לרכזי ביטחון, מאבטחים ואבות בית.

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרינו

לשיתוף הכתבה

אולי יעניין אותך גם