צילום: דוברות עיריית פתח תקוה

צפו: פטור מתור – קמפיין חדש של צעירים עם וללא מוגבלות מפתח תקווה

קמפיין חדש חושף את מצוקתם של אנשים עם מוגבלויות שקיבלו מהמדינה פטור מעמידה בתור לקבלת שירותים. רמי גרינברג ראש העיר פתח תקווה: "קבלת השונה והאחר אינה סיסמה בפתח תקוה אלא דרך חיים!"

קמפיין חדש של צעירים עם וללא מוגבלות מפתח-תקווה חושף את המצוקה והתגובות הקשות, שחווים אנשים עם מוגבלות המחזיקים בכרטיס “פטור מתור”, כשהם מנסים לקבל שירותים ציבוריים ללא המתנה בתור. בסרטון חדש בהשתתפות הצעירים, מוצגים הטיפוסים השונים של “הישראלי הממוצע” הממתין בתור והתגובות הנפוצות שמקבלים מהם בעלי כרטיס “פטור מתור”.

מטרת הקמפיין היא להעלות מודעות בציבור ובקרב נותני שירותים לכרטיס “פטור מתור”, המאפשר למבוגרים וילדים, שאינם מסוגלים להמתין בתור מפאת מצבם הקוגניטיבי או הנפשי, לקבל שירותים ציבוריים ללא המתנה בתור. הכרטיס, שנכנס לתוקף באוקטובר 2013 במסגרת תקנות חוק שוויות זכויות לאנשים עם מוגבלויות, ניתן לבעלי מוגבלות שכלית – התפתחותית, מוגבלות נפשית ולאנשים עם אוטיזם.

היוזמה לקמפיין הגיעה בעקבות שורה של עדויות שהתקבלו מצעירים עם מוגבלות ומהוריהם לתגובות נזעמות, קללות, איומים ואף יריקות ודחיפות, שקיבלו מאזרחים ומנותני שירות בשנה האחרונה, עת הציגו בפניהם את תעודת “פטור מתור” במהלך המתנה לקבלת שירות. אחת העדויות היא של ע’, צעירה עם מוגבלות נפשית מפתח תקווה וחברת לוקאלינק20, שסיפרה כיצד בתור לבית-מרקחת “חטפה” צעקות והשפלות מהעומדים בתור. “כל התור צרח עליי, אנשים השפילו אותי, הם תמיד מציקים עם שאלות “מה יש לך? ממה את סובלת”, סיפרה.

מאחורי הקמפיין עומדת קבוצת “לוקאלינק20 פתח תקווה”, מיזם הפועל בשנה האחרונה בעיר, שבו חברים שניים-עשר צעירים תושבי העיר, שבעה מתוכם עם מוגבלות וחמישה ללא, בגילאי 18-35, הפועלים לשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה ולשיפור יחס התושבים כלפיהם. הקבוצה היא חלק מתנועת לינק20, תנועה חברתית ארצית, המפעילה שש עשרה קבוצות מנהיגות מקומיות בערים ויישובים נוספים ברחבי הארץ. מטרת התכנית היא להצמיח צעירים אקטיביסטים, עם וללא מוגבלות, שיפעלו ברמה המקומית למען ייצוג שוויוני של אנשים עם מוגבלות בקהילתם.. מאחורי היוזמה עומדת קרן משפחת רודרמן, קרן פילנתרופית הפועלת לקידום שילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה יחד עם ישראל מעבר למגבלות -ג’וינט ישראל, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ורשת מרכזי הצעירים בישראל.

הקבוצה בפתח-תקווה והקמפיין הוקמו בשיתוף פעולה עם המחלקה לעבודה סוציאלית קהילתית באגף  לשירותים חברתיים ובריאות של עיריית פתח תקוה בליווי גב’ סמדר סעצ’י, עובדת סוציאלית קהילתית המרכזת את תוכנית “קהילה נגישה” בעיר. הקמפיין הופק על-ידי לשכת הדובר בעיריית פתח תקווה.

רמי גרינברג ראש העיר פתח תקווה: “קבלת השונה והאחר אינה סיסמה בפתח תקוה אלא דרך חיים! אנו בהחלט מאמינים כי יש לכבד את החוק הפוטר מתור אנשים עם מוגבלויות מסוימות, והציבור הרחב צריך להיות מודע לקושי עימו הם מתמודדים. להעלאת המודעות אנו מקיימים בעירייה הדרכות בנושא נגישות השירות ופועלים להעלאת המודעות לנושא. המיזם של “לוקאלינק20″ מעודד את הצעירים לפעול למען עצמם ולטובת הקהילה, ומפתח בהם את המעורבות החברתית והעשייה למען האחר, ועל כך אנו גאים בהם. אני מודה לאגף לשירותים חברתיים ובריאות בעירייה ולכל שותפינו לפרויקט”.

שירה רודרמן, מנכ”לית קרן משפחת רודרמן: “אפילו כאשר אנשים עם מוגבלות זוכים סוף סוף להכרה ולהתחשבות במצבם – לפעמים זו רק תחילת הדרך, ויישום השינוי מחייב מאבק נוסף. חוסר הסבלנות כלפי מחזיקי הכרטיס הוא רק סימפטום לחסמים הרבים שבהם נתקלים אנשים עם מוגבלות על כל צעד ושעל. בגלל זה מרגש כל-כך לראות חבר’ה צעירים, עם ובלי מוגבלות, שמתגייסים להוביל את השינוי – ולא בפעם הראשונה. ההתגייסות שלהם היא לא פחות ממעוררת השראה, ונוסכת בכולנו תקווה שאפשר גם אחרת”.

צילום: דוברות עיריית פ”ת
0 0 votes
דרגו עכשיו את הכתבה

לשיתוף הכתבה

Subscribe
Notify of

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

אולי יעניין אותך גם

0
Would love your thoughts, please comment.x