אמנית יעל כץ חנקין, צלם: אלעד שריג

"קשרי מלאכה" – תערוכה חדשה במוזיאון ראשונים לתולדות פתח תקווה

שיתופי פעולה ייחודיים בין אמנים ואומנים מקומיים יוצרים דיאלוג בין מלאכות מסורתיות לאמנות עכשווית, תוך שילוב השראה היסטורית ומורשת מקומית

מוזיאון ראשונים לתולדות פתח תקווה מציג תערוכה חדשה: "קשרי מלאכה"

אוצרת:  מור ברק ריבלין

פתיחה: יום שישי,  27.12.24 בשעה 10:30

נעילה:  15.3.2025

אמנים משתתפים: רונית איתן, רות ברק, יוני כהן, יעל כץ חנקין, יריב כץ, ורד ליפשיץ, אנה קיסר. יואב בראל, יצחק עופר, רסקי

התערוכה "קשרי מלאכה", מסכמת פרויקט של שיתופי פעולה בין אמנים ואומנים מפתח תקווה שיוצרים במגוון מלאכות יד. האמנים, כל אחד מתחומו, הביאו עמם מיומניות, פרקטיקות עבודה וחומרים לתהליך המשלב השפעות הדדיות בין המלאכות השונות. העבודות המוצגות בתערוכה מזמנות דיאלוג בין צורות מסורתיות לשפה עכשווית, ומספרות סיפור אישי וקהילתי.

התערוכה "קשרי מלאכה", פורשת שלושה רבדים של תחומי מלאכה בעיר פתח תקווה: ראשוני התושבים אשר עסקו במלאכת יסוד העיר, אומני ואמני העיר, שייצרו מלאכות יד עכשוויות בדיאלוג ועבודות מהאוסף ומארכיון של מוזיאון פתח תקווה לאמנות. המכלול המתקבל מייצר מבט על העיר שהוא מחוץ לזמן ומחוץ לקטלוג מסורתי של מלאכות וחומרים. העבודות ממזגות חומר וצבע, ולצדם מודלים וסקיצות של מפעל הקרמיקה המיתולוגי בפתח תקווה, "בית היוצר" שפעל בין השנים  1963–1984. העמדתם זה לצד זה מעמיק את הדיאלוג החזותי ומאפשר לחשוף נושאים וצורות יסוד משותפות. הבחירה להציג את התערוכה בחלל ההיסטורי טוען הקשרי עבר של מורשת מקומית וזיכרונות של עשייה חומרית.

העבודה  "כסא אלה – אשדודה" של יעל כץ-חנקין ויריב כץ, היא שיתוף פעולה בין אם ובנה, המשלבת השראה ארכיאולוגית עם פרשנות עכשווית. הכיסא, סמל למעמד ולשליטה, נבנה בהשראת פסלון עתיק של אלת פריון שהתגלתה באשדוד, הנושא מאפיינים סגנוניים של כלי פולחן מתקופות קדומות.

בסדרת הכדים "עדות רכה" סורגת כץ-חנקין מחדש דימויים ארכיאולוגיים באמצעות חוטים הניתנים לפרימה. עבודת הסריגה מדמה את תהליך ההתחדשות והפירוק של הזיכרון ומבטאת את החוזקה של הסמל ואת פוטנציאל ההחייאה של משמעויות קדומות. אצל כץ חנקין רכות הכדים ואופן הכנתם מבטאים את העוצמה הנשית שיש בה כוחות יצירה, הזנה והגנה יחד עם סבלנות והכלה.

בעבודתה "גן וירטואלי" מתארת רות ברק את תחושת האובדן נוכח היעלמות הטבע מהמרחב העירוני. העבודה מעלה זיכרון שדרת העצים שפרחו והצלו בסמוך לביתה ובמרוצת השנים ייבשו ונותרו מהם רק גזעים וענפים ערומים, יבשים ואפורים. לצדה מוצג התבליט של יואב בראל המושתת על גריד גיאומטרי מופשט, בדומה למלאכת הטלאים של ברק. בראל מתייחס לתהליכים מעבר לפני השטח, כשהחלקים המושחרים בתבליט מעידים גם כאן  על תהליכים של ריקבון והרס. שמחולל האדם.

"תיקוני חיים" ו"נתיבי חיים" הן עבודות משותפות של אנה קיסר וורד ליפשיץ, החוקרות את מושגי התיקון והשינוי דרך חיבור בין שני שדות תרבות: טקסטיל וקרמיקה. העבודות מגלמות את התהליך המורכב של שינוי והתהוות, שבו כל שבירה מובילה למחשבה מחודשת ולאפשרויות לתיקון. השילוב בין חומרים קרמיים – קשיחים אך פריכים – לבין הטקסטיל, שנתפס כחומר עדין אך בפועל הוא חזק ועמיד, יוצר אשליה שמערערת על טיבו של כל אחד מהחומרים.

גלובוס 1, 2 ו-3 הם פרי שיתוף פעולה בין יוני כהן ואיתן – צורפת וקרמיקאית. בעזרת חלקי פסיפסים קטנים, תכשיטים אתניים, חרוזים ואלמנטים ביוגרפיים הן מחלקות את הגלובוסים לאזורים. שטחים המתאפיינים בטופוגרפיה שונה, טקסטורות מרובדות שמפעילות את החושים ורבדים – עדות לעושר תרבותי. האומניות יצרו מפגש של חומרים מגוונים מעולמות שונים שאלמלא שיתוף הפעולה ביניהן לא היו בהכרח נפגשים ומייצרים חגיגה צבעונית ותוססת. לצד הגלובוסים מוצגים חרוזי הקרמיקה של "בית היוצר", נטולי צבע ומזמנים מחשבה על מגוון אפשרויות הצבעוניות והחיבורים שהיו יכולים להתגבש.

הממולצים אונליין

לשיתוף הכתבה

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

אולי יעניין אותך גם