הוועדה מחוזית לתכנון ובניה מרכז, בראשות שירה ברנד, החליטה להפקיד תוכנית מתאר כוללנית לעיר פתח תקוה. התוכנית שהוגשה על ידי הועדה המקומית פתח תקוה בשיתוף מינהל התכנון, כוללת תוספת של 63,500 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 460,000 תושבים. התוכנית תהווה את מדיניות התכנון והמסגרת התכנונית ארוכת הטווח של העיר.
כיום קיימים ומאושרים בעיר כ-11,300,000 מ”ר לתעסוקה ומסחר שמרוכזים במספר אזורים עיקריים: אזור תעסוקה מטרופוליני קריית אריה, אזור תעסוקה רמת סיב ואזור התעשייה סגולה וחלק במרכז ורחבי העיר. התוכנית מציעה תוספת של כ-3,800,0000 מ”ר לתעסוקה באזורים אלה.
תחום התוכנית חולש על כ-26,200 דונם מתוך גבולות השיפוט של העיר (36,000 דונם) ואינה חלה בתחום נחל הירקון ששטחו כ-10,000 אשר לגביו אושר מסמך מדיניות נפרד בהתאם להנחיות תוכנית המתאר המחוזית חלקית (תממ/10/3) לתחום נחל הירקון במחוז המרכז.
התוכנית כוללת הנחיות לחיזוק הקשר של העיר לפארק הירקון על ידי הקמת חיבורים במרחב הציבורי, רחובות ושדרות, טיפוח תחנות הרכבת סגולה וקריית אריה כשערים תחבורתיים מרכזיים. בנוסף, התוכנית שמה דגש על המרחב הציבורי: פיתוח מערך השטחים הציבוריים הכולל הקמת שדרות ירוקות, רחובות עירוניים פעילים, גנים, פארקים וכיכרות.
בהיבט התעסוקה, התוכנית כוללת חיזוק משמעותי של היקף הפעילות העסקית בעיר על ידי הרחבתה ושדרוגה, עידוד של התחדשות עירונית באזורי התעסוקה באמצעות הגדלת זכויות בנייה ותוך חיזוק וטיפוח המרחב הציבורי, התשתיות והשירותים.
כמו כן, התוכנית קבעה הנחיות לאזורים להתחדשות עירונית בעיר, בין השאר בשכונות: אורלוב, עמישב, אחדות, יוספטל, רמת ורבר ועל ציר ז’בוטינסקי שחוצה את העיר ממזרח-למערב.
בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת שיפור מערך התחבורה העירוני על ידי שדרוג תשתיות התחבורה, תוך התבססות על הרכבת הקלה בציר ז’בוטינסקי, תחנות המטרו המתוכננות, תחנות הרכבת הקיימות בסגולה וקריית אריה, תוך קביעת צירי העדפה לתחבורה ציבורית (נת”צ) ומערך שבילים אופניים.
באשר לגובה הבינוי בעיר, התוכנית קובעת בינוי של עד 45 קומות לתעסוקה ו-35 קומות למגורים לאורך צירי התחבורה הראשיים בעיר.
יו”ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, שירה ברנד, ציינה כי “לנוכח מגמות הפיתוח האינטנסיביות בעיר, לרבות תוכניות להתחדשות עירונית בהיקף נרחב, ישנה חשיבות רבה בקידום תכנון מושכל בראיה כוללת וזיהוי האזורים להכוונה והעצמה של הפיתוח, לעומת האזורים לטיפוח המרקם הקיים. התוכנית מציעה את האיזון הנכון כאשר לאורך צירי הרכבת הקלה, המטרו ומוקדי תחבורה ציבורית מוצע פיתוח אינטנסיבי והעצמה גבוהה של הבינוי ומוקדי התעסוקה. התוכנית מתייחסת בנוסף להיבטי השימור ונותנת מענה לשטחים הפתוחים הנדרשים לרווחת התושבים”.
מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן, ציין “התוכנית שמה דגש מיוחד על נושא ההתחדשות העירונית, ניצול יעיל ונכון של מערך התחבורה הציבורית במטרופולין לרבות הקישוריות למרחב בדגש על הולך הרגל. להבטחת יישום התוכנית ומימוש היעדים שנקבעו בה, קובעת התוכנית הנחיות לתכנון מלאי השטחים למבני ציבור והשטחים הפתוחים הנדרשים ונותנת מענה לשטחי תעסוקה ומסחר לחיזוק הכלכלה העירונית”.