במקום הראשון ברשימה ניצב קו 82 של חברת דן הנוסע מפ”ת לת”א, אשר על פי תלונות נוסעי התחבורה הציבורית הוא הגרוע ביותר. על קו זה נכתב בדו”ח: אי ביצוע נסיעות ואיחורים קבועים. נדרש תגבור מיידי של תדירות הקו מצד משרד התחבורה וכן הוספת העדפה לאורך הדרך ואכיפת הנת”צ הקיים בז’בוטינסקי על ידי הרשויות המקומיות.
במקום החמישי ברשימה נמצא קו 249 של חברת אגד הנוסע מפתח תקווה לעיר רחובות, על פי הדו”ח הבעיות בקו זה: אי ביצוע נסיעות ואיחורים קבועים בקו שהביקוש אליו גבוה והתדירות נמוכה מדי. בנוסף דיווחים על נסיעות בדוחק ללא מיזוג. נדרשת אכיפה משמעותית מצד משרד התחבורה והגברת תדירויות.
במקום התשיעי ברשימת הקווים הגרועים בישראל נמצא קו 66 הנוסע מפתח תקווה לתל אביב, על פי הדו”ח הבעיות בקו זה: עומס, דוחק וצפיפות רבה בקו המובילים להשארת נוסעים בתחנות. נדרשת הגברת תדירויות משמעותית בשעות השיא ובמוצאי שבת, במיוחדת בעונת הרחצה.
חברת אגד בולטת באי ביצוע נסיעות בזמן בכ-60% יותר דיווחים מהרבעון הקודם, מרביתם (57%) מאזור ירושלים. כמו כן, עלייה בדיווחים על אי ביצוע נסיעות נרשמה בקרב המפעילים הבאים אחריה – דן עלייה בדיווח על אי ביצוע נסיעות בשיעור של 89% וקווים- עלייה של 84% בדיווחים. מכאן שנדרש טיפול בניהול הלקוי של כל אחד מהמפעילים על ידי משרד התחבורה.
המגמות העולות מתלונות הציבור הן כי: משרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור וכן אינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות, כגון התמודדות עם מחסור של 3500 נהגים והצורך בהוספת נתיבי תחבורה ציבורית; בנוסף עיקר התלונות הן מגוש דן ומירושלים, אזורים עתירי אוכלוסין שבהם הביקוש לתחבורה ציבורית מהירה ואמינה גבוה. על אף שבחלק ניכר מהמקרים הצורך בשיפור השירות ידוע מזה מספר שנים, השירות לא מתוגבר על ידי משרד התחבורה, והוא אינו מספק מענה הולם לעלייה בביקושים; ברבעון האחרון השלמנו את פיתוח אפליקציית מוקד 15 דקות גם לאייפון וניתן להוריד אותה לכל טלפון ולדווח על אוטובוסים שלא מגיעים לתחנה בזמן.
מנכ”ל 15 דקות גיל יעקב: “הדוחות של 15 דקות הם הנתונים היחידים כיום המציגים את המגמות בתלונות הנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל. לצערנו, משרד התחבורה לא מפרסם את נתוני התלונות המגיעות אליו, הטיפול שלו בתלונות אטי ואורך למעלה מחצי שנה, ואופן קבלת התלונות מיושן ולא מתאים למאה ה-21.
אנו חושפים את נתוני התלונות מדי רבעון כדי לעודד את כל הגופים ללמוד אותם ולהשתמש בהם. אנו קוראים למפעילים להשתפר, למשרד התחבורה להפסיק להסתיר את נתוני תלונות הנוסעים, ולנוסעים אנו קוראים להמשיך ולהתלונן באמצעות האפליקציה שלנו.”
תגובת חברת דן: הדוח מדבר בעד עצמו בכך שמציין את הבעיות הרוחביות המשותפות לכל המפעילים ובכל הארץ: המחסור החמור בנהגים (3,500). מחסור בנתיבים שמורים לאוטובוסים.
חוסר אכיפה בנתיבים לתח”צ. עומסים קיצוניים באזורים בהם מתבצעות עבודות הרכבת הקלה שמונעים מאיתנו לעמוד בלוחות הזמנים.
דרוש קוסם מיומן כדי להפעיל תחבורה ציבורית טובה בתנאים כאלו. נהגים רבים מסרבים לעבוד בגוש דן בגלל התנאים הקשים שגוררים גם כעסים (מוצדקים) מצד הנוסעים והתמודדות אין סופית עם פקקי תנועה וקהל מתוסכל.
דובר אגד, רון רטנר מסר בתגובה לדוח :
“אגד עושה כל שביכולתו לתת מענה מיטבי לנוסעים מפתח תקווה לרחובות לרבות לנוסעי קו 249. מדובר בקו עתיר נוסעים, בו יוצאת נסיעה חדשה כל 20 דקות, בשעות העומס, ואגד מתגבר אותו ללא הרף מתוך כוונה להבטיח רמת שירות יציבה וגבוהה בקו זה ונמשיך לתגבר ככל שיידרש. הטענה המוזכרת בדוח באשר להפעלת מיזוג האוויר בנסיעה תיבדק.
חרף האמור לעיל, ראוי היה שעורכי הדו”ח יביאו לידיעת הציבור כי ענף התחבורה הציבורית בישראל סובל ממחסור של כ- 3,500 נהגים ובכלל זה מאות נהגים באגד, מגמה ההולכת ומתרחבת על רקע מדיניות משרד התחבורה הפוגעת בתגמול ובמעמד הנהגים.
למרות זאת, בחודשים האחרונים אגד הצליח לגייס, בעמל רב, עשרות נהגים חדשים מכל רחבי הארץ, תוך ניוד נהגים בין אזורים שונים, וצעדים אלה הצליחו להביא לשיפור של ממש בהפעלת הקווים ברחבי הארץ, גם אלה העוברים באזור העיר פתח תקווה.”
קונים באלי אקספרס, איביי, אמזון וחוסכים מאות שקלים בחודש:
משחקי ילדים, בגדי ילדים, בגדי נשים, בגדי גברים, סלולר, גאדג’טים