שאלה: ילדנו ממעט בדבור עקב עיכוב בהתפתחות השפה. כיצד נדע מה מרגיש? מה עובר עליו? וכיצד נעזור לו?
תשובה: כאשר אדם אינו מדבר הוא אינו משתמש במילים שמספרות לנו ופותחות בפנינו צוהר לעולמו הפנימי.
לכן, עלינו ללמוד לזהות על פי שפת גופו/ תנועות והבעות פניו/ צלילי קולו את הרגשותיו על מנת להכיר את עולמו הפנימי ולתת לו מענה.
לעיתים אנו כה מוטרדים מכך שהילד או האדם אינו משתף אותנו עד שאנו רק חושבים: איך נדע מה קורה לו? למה הוא עצבני? כיצד נסייע לו?
בואו ננסה לשאוף אויר…. לעצור לרגע ואז לפקוח עיניים ובאמת להביט! לאסוף נתונים על המתרחש עם ילדנו . ניתן להיעזר ברישום. למשל:
כשהילד נמצא במטבח הוא רגוע יותר מאשר כשהוא נמצא בחדרו. כשאני מציעה לו ספר הוא מגיב בעצבנות. כשאני אומרת לבחורה שלי "מאוד אשמח אם תדיחי כלים" היא מסכימה יותר בקלות מאר כשאני שואלת אותה- למה לא הדחת כלים? ואז נשים לב גם לגורמים לרוגע-
תנוחה הנוחה לילד , העדפה לישון בצד השני של המיטה, אולי מעדיף לשבת במיקום אחר מסביב לשלחן במטבח?
יתכן שבגינה מסוימת יש הרבה ילדים והוא מרגיש מותקף וחרד ולכן אינו רגוע. ועוד.
ועוד טיפ קטן אך גדול!
כבני אדם, יש לנו נטיה להגיב באותו הטון בו פנו אלינו. לילד מתלונן נגיב בנימה חסרת סבלנות, לבת המתבכיינת נגיב בנימה בכיינית…
נסו להפוך את הקערה על פיה ולהגיב ברוגע לטון עצבני, להגיב בשקט לדציבלים גבוהים…. זה עובד פלאים!
ועוד מילה- לפעמים כל מה שילד (או מבוגר…) צריך הוא שמישהו יסתכל לו בעיניים, ידבר בטון רגוע, ילטף, יווסת ופשוט יכיל את חוסר השקט בו הוא שרוי.
הכותבת: הגב‘ חדוה יודקביץ, מנהלת ”גני מפתח“ מבית 'מעין החינוך התורני פ"ת' ומנחה דידקטית. בעלת תואר בחינוך מיוחד ומומחית בהתפתחות שפה ולמידה. מרצה ומנחה מעל 15 שנים בסמינרים להכשרת מורות וגננות.
גם לכם יש שאלה בתחום ה“עיכוב ההתפתחותי“?
לשליחת שאלה בוואטספ לחצו כאן>
לשליחת שאלה באימייל כתבו כאן את שאלתכם:
המדור בשיתוף "גני מפתח" חינוך מיוחד לילדים בעלי עיכוב התפתחותי גנים יעודיים לציבור המסורתי, הדתי והחרדי בפתח תקווה.
כיצד נדע האם התפתחותו של ילדנו תקינה או שעלינו לפנות לבירור מקצועי?
גם אתם עומדים לפני הכרעה, האם לשלוח את ילדכם למסגרת חינוך מיוחד?