בפתח תקווה כ-14,000 ילדים מגיל לידה ועד שלוש, כ-5,800 מהם במעונות (עם סמל תמ”ת) ופעוטונים, 3,060 ילדים וילדות בגן חובה, 2,872 תלמידים ותלמידות יתחילו השנה את לימודיהם בכיתה א’, 3,313 תלמידים יתחילו את כיתה ז’, ו-2,954 תלמידים יתחילו את כיתת יב’ בדרך לסיום לימודיהם במערכת החינוך (נתונים אלה כוללים רק את החינוך הממלכתי והממ”ד).
12,343 ילדים וילדות ילמדו בגני הילדים, 27,168 תלמידים ותלמידות ילמדו בבתי הספר היסודיים, 23,409 תלמידים בבתי הספר העל יסודיים, ובחינוך המיוחד כ-4,800 תלמידים. נתונים אלה כוללים את התורני, החרדי והמוכש”ר.
בעיר קיימים מאות מבני חינוך, ביניהם 543 גני ילדים (כולל חינוך מיוחד והמוכש”ר), 85 בתי ספר יסודיים (כולל המוכש”ר), 11 חטיבות ממלכתי (מתוכן 3 עצמאיות, ללא שש שנתי סמוך), 8 בתי ספר שש שנתיים ממלכתי ו-4 תיכונים מ”מ, 10 בתי ספר שש שנתיים ממלכתי דתי, 5 תיכוניים טכנולוגיים, כל זאת בנוסף ל-15 בתי ספר של החינוך המיוחד.
לחינוך המיוחד בפתח תקווה המונה כ-4,800 תלמידים יש כאמור 15 בתי ספר ו- 113 גני ילדים, זאת בנוסף ל- 190 כיתות חנ”מ המשובצות בבתי ספר (של החינוך הרגיל מכל המגזרים) ברחבי העיר (הנתונים לא כוללים את המוכש”ר).
בקידום נוער – בית היל”ה (מסגרת חינוכית טיפולית לנוער נושר) ילמדו השנה 80 תלמידים בשלוחה הכללית, 30 תלמידים בשלוחה החרדית (בנים) ו- 11 תלמידות בשלוחה החרדית (בנות).
גם השנה הושקעו עשרות מיליוני שקל בשיפוצי קיץ, כולל שדרוג מבנים, תחזוקה שוטפת למבנים ותיקים, מיגון, אבזור וציוד חדיש לכיתות ולגנים, הצללות והתאמת כיתות.
בין היתר התבצעו עבודות שיפוץ בבתי הספר: פיינשטיין, נווה עוז, עמיטל, נעמי שמר, עלומים, הס, בראשית, חטיבת גולדה ומורשה בנות. שודרגו וחודשו מעבדות מחשבים בתיכון אחד העם, יצחק שמיר, ארנס ואמית בר אילן. הוקם מרחב למידה חדשני למתמטיקה בשיתוף הטכניון, שופצו והוקמו גנים של החינוך המיוחד. בוצעו עבודות לשיפוץ כללי בבתי ספר ובגני ילדים שכללו צביעה, טיפול בליקויים, שיפוצים בחצר, התקנת משחקי חצר, אבזור, ביצוע עבודות תשתיות בבתי”ס ותיקים וכמובן הצבת מיגוניות וממ”דים בבתי ספר וגנים ותיקים.
נמשכו עבודות ההנגשה במוסדות החינוך הכוללות ביצוע רמפות וגישה לבעלי מוגבלויות, הוכנו כיתות שמע, שודרגו עשרות חצרות, לרבות התקנת דשא סינטטי ומתקני משחק בגני ילדים ובבתי ספר, שדרוג תשתיות עבור מבנים של החינוך המיוחד, שדרוג תשתיות חשמל, שדרוג והתייעלות אנרגטית בתחום מיזוג האוויר ועוד.
הושקעו עשרות מיליוני שקלים בבנייה חדשה לקראת שנת הלימודים הנוכחית. בין היתר: פתיחת המרכז למחוננים ומצטיינים ברחוב רמת הגולן 3, הקמת מעון יום חדש ברחוב וולפסון בו 3 כיתות גן. בניית ארבע מעבדות דמיון חדשות – מעבדת מולטימדיה ותלת מימד ללמידה חווייתית ומומחשת שנפתחו השנה בבתי הספר: עין גנים, אמית ישורון, הדר, ורמון, ומצטרפות למעבדות שכבר קיימות בעיר.
בניית אולם ספורט בשש שנתי רמון, בשש שנתי כפר גנים ובשש שנתי הדר גנים, וסיום הקמת קריית ספורט ברחוב המפלסים שם יפתחו בקרוב, על שטח של כ-2900 מ”ר, שני אולמות ספורט משכוללים להתעמלות אומנותית והתעמלות קרקע, וכן חדר מחול.
מערכת החינוך בפתח תקווה מקדמת חדשנות פדגוגית וטכנולוגית המתאימה למציאות המשתנה והדינמית. אגפי החינוך בעירייה מציגים חדשנות הלכה למעשה. להלן עיקרי הדברים:
האגף לחינוך על יסודי
באגף לחינוך על יסודי בניהולה של ד”ר ירדנה חדד, מקודמת תפיסה של “ארגון בית ספרי: משמעותי, רלוונטי ופרסונלי” וזאת על מנת להשביח את התהליכים החינוכיים, תוך דיוק המטרות בהצמחת דמות הבוגר/ת בעיר פתח תקווה, באמצעות “מתווה פרסונלי” ובדגש על מוכנות מיטבית לעתיד הבוגרות/ים.
בחינוך העל יסודי מציינים השנה בהתרגשות ובגאווה, מחזור ראשון בתיכון ארנס העולה מחטיבת הביניים לכיתה י’, ומחזור ראשון שעולה לכיתה י”ב בתיכונים רמון ואמית בר אילן- פ”ת, ובכך השלימו שש שנתיים אלה את תהליך הצמיחה!
בבתי הספר העל יסודיים מגוון רחב של מגמות עירוניות ייחודיות, המהוות נקודת זינוק משמעותית לעתיד התלמידות/ים. בין היתר: מגמת אדריכלות ומגמת ננו טכנולוגיה בשש שנתי רמון, מגמת אומנויות הבמה ומחזות זמר בשש שנתי ארנס, בשיתוף בי”ס רימון למוסיקה, שפתח שלוחה לבני נוער בעיר פ”ת. כמו כן בתיכון ארנס הצומח קיימת גם מגמת Data Analysis- מידע ונתונים, הנדסת תוכנה, כיתת נחשון ועוד.
מגמות נוספות בעיר: רובוטיקה, תקשוב, אוטוטק, אומנות ווידאו ארט, ספרדית, מודיעין ולימודי אירן, מוסיקה, מדעי הרפואה, מחול, קולנוע, ביוטכנולוגיה, כדורסל, כדור עף, הנדסת אלקטרוניקה- מסלול שוחרות והנדסת מחשבים, מערכות צילום ותקשורת רדיו ועוד.
החינוך העל יסודי בפתח תקווה פורץ דרך בתחומי החדשנות והיצירתיות, בהתייחסות למקצועות העתיד, דרך חיזוק התחום המדעי- טכנולוגי. האגף מקדם מגוון עשיר של תוכניות תואמות גיל וצורך. בין היתר:
- “המסע אל האנגלית הדבורה“- באמצעות סימולטור שיחה בסביבה הדיגיטלית של חברת Speaking Pal – בעלת פתרון זוכה פרסים לתרגול הדיבור באנגלית. התרגול במערכת משפר את הבטחון העצמי של התלמידים, את הפתיחות לאנגלית ואת הנוחות להשתמש בשפה.
- “מי אני בעתיד שלי” – מיזם ייחודי בשיתוף הבית לחדשנות פ”ת וחברת פילת. קבלת זוויות התבוננות נוספות בהקשר הרחב של מקצועות העתיד והמיומנויות הנדרשות לצד חיזוק החוסן, בדגש על למידה של עוגנים מעולמות היזמות.
- תכנית “קמפוס צמרות” תפעל גם השנה, לאחר שלוש שנים מוצלחות. מדובר בתכנית ייחודית וחדשנית המיועדת לתלמידות/ים מצטיינות/ים בחטיבות הביניים בשכבות ז’- ט’. התוכנית הינה יוזמה חינוכית פורצת דרך, וכוללת למידה התנסותית, חווייתית ויצירתית, במרחב העירוני, תוך הרחבת הידע וכישורי התלמידים לטיפוח המצוינות האישית.
- כיתת סמ”ל (=סייבר, מנהיגות ולימודי הטכנולוגיה)- עולה לתיכון ברנר לאחר צמיחתה בחט”ב ברנר בשלוש השנים האחרונות. התלמידות/ים הביעו שביעות רצון מלמידת התכנים בתחום הסייבר והמנהיגות בסביבה הטכנולוגית ותחושת מיצוי ומוכנות לקראת האתגרים החדשים הצפויים להם בחטיבה העליונה.
- “סייף סקול” Safe School- כלי לניהול שיח חברתי רגשי בבתי הספר – ליצירת אקלים מיטבי המספק ארגז כלים, באמצעות מערך דיגיטלי של הרצאות, מערכי שיעור, השתלמויות ועוד.
- בית ספר “חן” לשגרירים צעירים ומנהיגות – הרחבת תוכניות מנהיגות, דיפלומטיה וטיפוח מיומנויות בתחום הכישורים הרטוריים, חינוך פיננסי, אנגלית אקדמית ועוד.
- “אנגלית כבר לא שפה Zרה“- הוראה מתקנת באנגלית בחטיבות הביניים.
- תכנית כיתת ממר”ם- תכנית הכנה ליחידות הטכנולוגיות בצה”ל, למידת מיומנויות ושפות תכנות משלב חטיבת הביניים
- “שלי ורק שלי” – חינוך ליצירת זוגיות בריאה המועברת ע”י אנשי מקצוע בתחום
- פיילוט HR– השנה יורחב הפיילוט לפיתוח הון אנושי לבתי ספר נוספים, בשיתוף עם מכון מופ”ת, סמינר הקיבוצים, פילת, הפסגה ומחוז תל אביב במשרד החינוך.
בנוסף, מקדם האגף מערך עירוני רחב בהיבט הערכי- חברתי- קהילתי באמצעות המחלקה להתנדבות רשותית, “נעלה לירושלים” לחיזוק המורשת, בסימן לכידות ומעורבות חברתית, פרויקט בין דורי, מנהיגות “בשביל” פתח תקווה- עם המש”צים, יום המעשים הטובים, תערוכת מיזמים ועוד.
האגף לחינוך יסודי
האגף לחינוך יסודי בניהולה של טלי טולדנו, מקדם חדשנות חינוכית המותאמת למציאות המשתנה, ושם דגש על חיבורים בקהילה, שיח, הידברות ושיתופי פעולה.
השנה ממשיך האגף לחינוך יסודי בתכנית “החינוך על פי אלפא” תכנית חינוך המקדמת חדשנות פדגוגית במציאות משתנה, המבוססת על תהליכי למידה וצמיחה המותאמים לדור הנוכחי – דור האלפא. כל זאת מתוך הבנת הצורך למענה לשונות, פיתוח לומד יצירתי, חושב ועצמאי תוך הקניית ערכים, מיומנויות וכלים הרלוונטיים לחייו. לתפיסה “החינוך על פי אלפא” יש ארבעה צירים מרכזיים: אלפא יזמות, אלפא מחקר ופיתוח, אלפא קהילה ואלפא סקול- בית הספר הווירטואלי העירוני המשלב למידה וירטואלית ופרונטלי במגוון תחומים.
בנוסף תפעל בבתי הספר תכנית לחיזוק השייכות ומיגור האלימות והחרמות. התכנית שהתגבשה לכדי “מצפן חברתי” נבנתה בשיתוף מורים, מפקחים, תלמידים והורים. התכנית מתקיימת גם בחופש הגדול ומטרתה חיזוק החברות ומיגור חרמות.
מרכז למתמטיקה וסייבר יפתח בבית ספר נעמי שמר וישרת את כלל בתי הספר היסודיים. במרכז יוזמנו תלמידים משכבות שונות לסדרה של מפגשים בתחומי הגאומטריה, תיכנות, אלגברה מתקדמת, רובוטיקה וכדומה. את המרכז תפעיל חב וויטק בליווי אקדמי של הטכניון.
עולם המח”ר (הנדסה, מתמטיקה, חדשנות ורובוטיקה) – תכנית ללימוד מתמטיקה בסביבה חדשנית תוך שימוש ברובוטים ותוכנות – תכנית עירונית לכל כיתות ד’-ה’ בעיר, לקידום היעד העירוני לשיפור ההישגים במתמטיקה. התכנית בשיתוף חברת וויטק והטכניון.
בנוסף, תמשך התכנית “סטארטאפ משפחתי” לפיתוח כישורי יזמות חברתית לתלמידי ה-ו, תכנית המשותפת לתלמידים והורים, ותתקיים גם התכנית לבנות מצווה “מסע להתבגרות”.
בנוסף, גם תכנית נקודת זינוק לצמצום פערים לימודיים וחברתיים לכיתות ה-ו תמשיך גם היא להתקיים בחופשות חנוכה ופסח.
תכנית “קודקוד” לתלמידים מצטיינים – תכנית לתלמידות ולתלמידים מצטיינים בחינוך היסודי בעיר, פרי שיתוף פעולה של האגף לחינוך יסודי והאגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. החל מהשנה המסלול הוותיק יפעל במרכז למחוננים ומצטיינים שנפתח זה מכבר (ולא בבי”ס חיים חפר שאירח את המסלול עד כה).
התכנית העירונית “אורות” למצטיינים תפעל השנה, והיא מיועדת לתלמידי כיתות ג’-ו’ שהומלצו ע”י בתי הספר, וגם התכנית אקדמיה לדיפלומטיה צעירה בשיתוף בית הספר לשגרירים צעירים תמשיך לפעול.
בשורה לתלמידי העיר – בית הספר הוותיק קיבוץ גלויות ישנה פניו ויהפוך לבית ספר ייחודי, על אזורי לטבע ומדעים.
האגף לחינוך מיוחד
האגף לחינוך מיוחד בניהולה של סבטלנה אודוביקוב, תוגבר באנשי תפעול ובאנשי צוות באופן משמעותי. לאגף נוספו עוד גני ילדים, ולמערך כוח האדם נוספו עשרות מלווים וסייעות, והרשות ממשיכה בגיוס כוח אדם איכותי בכל עת. האגף ממשיך לקדם תכניות פדגוגיות חדשניות מוטות למידה עתידנית במסגרות הלימוד מגיל 21-3, בין היתר קידום תכנית אקדמאית של הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן, המיועדת לילדי גן וכיתות חינוך מיוחד ומאפשרת למידה רב תחומית כולל חדר אימרסיבי. בנוסף, מקדם האגף פיתוח אפליקציה חברתית לילדי החינוך המיוחד בעיר, ומקיים הרצאות ומעגלי שיח לחיזוק החוסן ההורי.
אגף חינוך גני ילדים
אגף חינוך גני ילדים בניהולה של טל הפטר רחמים, מקדם תפיסה חינוכית בשם “ילדות מטרופולינית עם ברק בעיניים” המותאמת לעידן בו קיימים שינויים מהירים ויש צורך הכרחי להתאים עצמנו למציאות המשתנה והמורכבת.
האגף ימשיך גם השנה לקדם גנים ייחודיים העובדים בשיטה האנתרופוסופית והמונטסורית, וקידום שעות תל”ן ייחודיות הכוללות את לימוד השפה האנגלית באמצעות האזנה, צפייה, שירה וריקוד, והעצמה בתחום המשחק, הספרות והתיאטרון. בנוסף קידם האגף תכנית לפיתוח חשיבה מתמטית עם “סבתא לירה” ותכנית שפתית “שוקלים מילים” בשיתוף אוניברסיטת ת”א.
פרויקטים נוספים בגני העיר: “ספריית פיג’מות” המעודד קריאה ואוריינות, ביקורים ב”גן הספרים” המזמנים מפגשים חווייתיים עם ספרים ומחזות, קידום תכנית ‘מוזה באה לגן’ בו גננות מומחיות בתחום האמנות יקנו מיומנויות בתוך הגנים ויעודדו חינוך לאמנות ותרבות.
אגף לחינוך הגיל הרך
עיריית פתח תקווה מובילה בארץ בתחום הגיל הרך ומקדמת בעיר מודל ייחודי הכולל את פעילות האגף לגיל הרך המסייע לגנים הפרטיים בליווי, הדרכה והכוונה, וכן מייצר בעיר מעטפת נרחבת הכוללת את המרכז לגיל הרך ברחוב מבצע דקל 3 בו יש הכשרות, סדנאות ופעילות משחקיה מודרכת. האגף, בניהולה של צפנת יפת, פועל מול מעונות פרטיים (בעלי סמל תמ”ת), מחד ומול הפעוטות וההורים מאידך במספר היבטים. האגף מקדם תכנית תזונה ייחודית “אוכלים בריא במעון” שמתמקדת ביחסי האכלה – אכילה, בניית תפריט מאוזן ועוד. בנוסף, האגף מקדם תכנית איתור פעוטות עם חשש לעיכוב התפתחותי, מסייע למעונות (העומדים בתנאי הרישוי של משרד החינוך) במערך הדרכה פדגוגי, ממשיך בפרויקט ספריית פיג’מה, מקיים פעילויות בשפה האנגלית “אנגלית לקטנטנים“, מקיים מפגשים שבועיים להורים לילדים שאינם במסגרת חינוכית (מגיל 10 חודשים ועד גיל 3) במסגרת תכנית “גן אמאבא“, מקיים הכשרות מקצועיות לצוותי חינוך ומקדם קהילה לומדת. במקביל לכל זאת ממשיכה הפעילות במשחקייה המודרכת ומתקיימות סדנאות, פעילויות, הרצאות וכן אירועים להורים עם/בלי פעוטות, ולצוותי חינוך.
השירות הפסיכולוגי החינוכי
צוות האגף לשירות פסיכולוגי חינוכי, בניהולה של מרב טמיר, מלווה את צוותי החינוך בעיר, על כל רצף הגילים כולל בחינוך המיוחד, החרדי והמוכש”ר. מעבר לכך מספק השירות הפסיכולוגי מענה להורים ולתלמידים בקבוצות, סדנאות, מפגשי ייעוץ פרטניים, ‘שישי קפה’ – סדנאות והרצאות להורים, תכניות ייחודיות ומקוריות, כגון: ‘זיגי הצב’ – להסתגלות לכיתה א’ שמועברת בחלק מכיתות א’ ברחבי העיר, תכנית ‘בלשי הרגשות’ בגני הילדים לוויסות רגשי, מענה ייחודי בטיפת חלב (ליווי אימהות אחרי לידה), תכנית חברתית לביה”ס יסודיים “לכולם יש מקום”, סדנאות רגשיות לתלמידים, קבוצות העצמה לתלמידים ועוד. בנוסף קיים שירות פסיכולוגי משלים ובו מגוון מענים במימון ההורים לאחר סבסוד עירוני.
מוסיקה
הקונסרבטוריון העירוני בניהולה של שלומית מדר, הנחשב לאחד הטובים והמובילים בארץ, ממשיך ללמד אלפי ילדות וילדים מידי שנה מוסיקה, נגינה ושירה ולהפעיל תזמורות ומקהלות. במקביל ממשיך הפרויקט הייחודי בית ספר מנגן בבתי הספר היסודיים במסגרתו נחשפים התלמידים לנגינה ולכלי נגינה. במקביל לכל זאת, השלוחה של בית הספר למוסיקה רימון ממשיך בהצלחה גם השנה ויקיים קורסים כגון: קורס DJ, קורס הפקות מוסיקליות ועוד. השלוחה פועלת בהיכל התרבות העירוני.
בנוסף לכל אלה פתחה עיריית פתח תקווה באמצעות המשרד לשוויון מגדרי, פיתוח וחדשנות בעירייה את הבית לחדשנות שהוקם במגדלי ב.ס.ר ומהווה מרכז לשיתופי פעולה בין חברות הייטק, מרכזי רפואה, בתי ספר ומוסדות אקדמיה בעיר. בין הפרויקטים המקודמים בבית לחדשנות: שיתוף פעולה עם יזמות נוער ישראל – קידום יוזמות מקוריות של בני ובנות נוער, חזון העיר 2030 במיינקראפט – פרויקט בו ישתתפו תלמידי החינוך היסודי והעל יסודי, אתגר ראש העיר – אשר מידי חודש יעלה סוגיה הקשור לעיר ובני הנוער ינסו למצא פתרון יצירתי לאתגר שיועלה, המשך פעילויות תנועות הנוער של הבית לחדשנות: נטע, שח”פ ויחידת הרובוטיקה העירונית, המשך פעילות המנגנון המחבר בין קבוצות, חברות וארגונים – תוך תרומה לקהילת העיר ועוד ועוד.
אבטחה וביטחון
השנה תוגברה האבטחה ההיקפית באמצעות אנשי אבטחה מיומנים ורכובים הנותנים מענה מיידי בשטח ובאמצעות סיירות הביטחון. המאבטחים מצוידים במערכת שליטה טכנולוגית לקבלת מידע והעברתו למרכז שליטה, וזאת באמצעות תוכנת שליטה ובקרה ייחודית וייעודית. התוכנה מספקת למאבטחים ולקב”ט הגזרה מידע בזמן אמת, כך שניתן לספק מענה מבצעי מהיר ויעיל עד להגעת כוחות הביטחון. לרשות המשל”ט עומדות גם עשרות מצלמות הפזורות ברחבי העיר ונותנות תמונת אמת למצב בשטח. לציין כי בכל הגנים הותקנו מערכות כניסה הכוללות אינטרקום הכולל מצלמה וקודנים. בנוסף, התקיימו אימונים מעשיים והדרכות לסיירות ולמאבטחי מוסדות החינוך. אנו ערים לתרחישי הביטחון השונים, נמצאים בקשר שוטף עם פיקוד העורף, מקיימים הערכות מצב באופן שוטף ונערכים לכל תרחיש חירום.