הפרויקט כולל ביצוע נתיב נוסף באורך 2 ק"מ עבור נת"צ פנימי לשני הכיוונים (מבלי לפגוע בתפקוד הנתיבים הקיימים), חידוש המרחב העירוני והחלפת הריצוף ואבני השפה, שדרוג והחלפת ריהוט הרחוב על התוואי, העתקת עשרות עצים ושתילת נוספים, שדרוג והחלפת עמודי התאורה ברחוב, הטמנת תשתיות חשמל וחידוש תשתיות קיימות, הצבת תחנות מתקדמות, וביצוע עבודות להנגשת התחבורה הציבורית.
כידוע, פתח תקוה מובילה בפריסת תחבורת ההמונים, שכן, בעיר יפעלו 2 קווי מטרו (מתוך 3 קווים בסה"כ) שיעברו ב-11 תחנות בעיר וכן 3 מסלולים של הרכבת הקלה (שני מסלולים בקו האדום ומסלול נוסף בסגול) תוך יצירת קישוריות מיטבית באמצעות נתיבי התחבורה הציבורית. במקטע יוסף ספיר ניתן לראות את החיבוריות באופן מוחלט: חיבור לנת"צ בר-כוכבא ולתחנה המרכזית בעיר, חיבור לקו האדום של הרכבת הקלה וחיבור לנת"צ המקודם בכביש 40.
במסגרת תכנון נתיב התחב"צ הפנימי (שמאלי) ביוסף ספיר, ניתן דגש רב בפן הבטיחותי ונערך הליך הסקת מסקנות שכולל תכנון 2 מקטעי חצייה בלבד (במקום 3 שהיה נהוג בעבר) תוך מתן אפשרות לחציה רציפה, עצירת האוטובוסים תיעשה על נתיב התחב"צ עצמו ולא במפרץ שיאפשר עקיפה, הנתיב יצבע צביעת באופן ייחודי וכן יוצב רמזור המתעדף תחב"צ ושילוט רלוונטי. כמו כן, בוצעו מיפויי תוואי ונלקחו בחשבון גם צרכי העסקים בתוואי.
העבודות יתבצעו בחלוקה לשני מקטעים: מכבים – חפוטא ו-חפוטא – סגולה. משך זמן העבודות צפוי לערוך כ-10 חודשים לכל מקטע.
מקטע יוסף ספיר הוא המקטע השלישי במסגרת עבודות מהיר לעיר, וזאת לאחר פתיחת נת"צ טקטי בבר כוכבא בחודש נובמבר 2021 וכן בחודש פברואר 2022 נפתחו נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים בדרך רבין. כמו כן מדובר בדרך מרכזית בפתח תקוה, אשר מהווה ציר תנועה מרכזי המתחבר לכביש 40 מצד אחד ולתחנה המרכזית ומרכז העיר בצד השני.
מטרתו של נתיב התחבורה הציבורית הוא לאפשר נסיעה רציפה ובטוחה של אוטובוסים בציר מיועד. כיום, האוטובוסים עומדים בפקקים עם שאר כלי הרכב וכחלק מחזון העירייה ומשרד התחבורה, התחבורה הציבורית עתידה לשנות פניה ולהיות מתקדמת, מהירה ויעילה יותר. הנת"צים הם החלק המשלים של מערך התחבורה המטרופוליני המתוכנן – מטרו, רכבת קלה ורשת נתיבי תחבורה ציבורית במטרופולין.
ראש העיר רמי גרינברג "הגידול באוכלוסייה, כמו גם ריבוי כלי הרכב הפרטיים, מחייבים את קידום התחבורה הציבורית. בשנים האחרונות פתח תקוה עושה קפיצת מדרגה משמעותית לקראת הנגשת העיר לתחבורה הציבורית ותחבורת המונים. בנוסף לפרויקט המדובר, אנחנו מקדמים ביתר שאת גם את תחבורת ההמונים שכוללת רכבות קלות ושני קווי מטרו שירשתו את העיר, קידום מתקני תחבורה ומערך של שבילי אופניים על פני עשרות קילומטרים בסה"כ.."