בפתח תקווה נפגעו 69 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019, מתוכם שמונה צעירים נפצעו באורח קשה. בעשור האחרון (2010-אוקטובר 2019) נפגעו בעיר 1,117 בני נוער וצעירים, מהם תשעה צעירים נהרגו ו-57 נפצעו באורח קשה.
בראש העין נפגעו 192 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשור האחרון (2010-אוקטובר 2019), מהם צעיר אחד נהרג ותשעה נפצעו באורח קשה. בשנת 2019 (עשרה חודשים ראשונים) נפגעו בעיר תשעה צעירים.
בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני 2,277 צעירים בגילאי 15 עד 24. מבין הצעירים שנפגעו בתאונות דרכים בתחום הערים והישובים, 22 צעירים נהרגו ו-214 נפצעו באורח קשה. העיר בה נפגעו הכי הרבה צעירים בתאונות דרכים בתקופה זו היא ירושלים שבתחומה נפגעו 300 צעירים, מהם ארבעה צעירים נהרגו.
בעשור האחרון (2010-אוקטובר 2019) נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני למעלה מ-33 אלף צעירים בתאונות דרכים ו-237 נהרגו, למעלה מ-2,600 נפצעו באורח קשה.
בשנת 2018 נהרגו בישראל 69 צעירים בתאונות דרכים, מדובר בירידה משמעותית בהשוואה לשנת 2017 שהייתה שנת שיא בצעירים שנהרגו בתאונות דרכים (91), מספר הצעירים הגבוה בעשור האחרון. בשנת 2016 נהרגו 85 צעירים בתאונות דרכים, בשנת 2015 נהרגו 63 בני 15 עד 24 וב-2014 נהרגו 62 בני נוער וצעירים בדרכים.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שובר את הלב לחשוב על כל אותן משפחות שאיבדו את יקיריהן הצעירים שלא הספיקו לחיות וכבר מצאו את מותם בדרכים. העלייה המדאיגה במספרי בני הנוער והצעירים שנהרגו צריכה להדליק נורה אדומה מאוד אצל כל אותם גורמים האחראים על הבטיחות בדרכים של כולנו. הצעירים הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה למעורבות בתאונת דרכים, כנהגים, כרוכבים וכהולכי רגל, ועל המדינה לקחת אחריות ולדאוג להם. חסרות כ-200 ניידות משטרה בכבישים ואין מספיק הרתעה, יש להגביר את הנוכחות המשטרתית במיוחד היכן שישנו ריכוז גבוה של צעירים. במקביל צריכה המדינה להגביר את ההסברה, כזו שתהיה ממוקדת לקהל הצעיר ותעבור במדיות שבהן נמצאים אותם צעירים בימים אלה. חייבים לרכז היום מאמץ כדי למנוע את הצעיר ההרוג הבא".
ירושלים היא העיר המסוכנת ביותר לצעירים
- בירושלים נפגעו 300 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019, מתוכם ארבעה צעירים נהרגו ו- 35 נפצעו באורח קשה.
- בתל אביב-יפו נפגעו 196 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019, מתוכם שלושה צעירים נהרגו ו- 23 נפצעו באורח קשה.
- בחיפה נפגעו 184 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019, מתוכם 11 נפצעו באורח קשה.
- בבאר שבע נפגעו 82 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019, מתוכם חמישה צעירים נפצעו באורח קשה.
- באשדוד נפגעו 78 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019, מתוכם שני צעירים נהרגו וחמישה נפצעו באורח קשה.
- בחולון נפגעו 70 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019, מתוכם ארבעה נפצעו באורח קשה.
- ראשון לציון נפגעו 68 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019, מתוכם שמונה צעירים נפצעו באורח קשה.
- בנתניה נפגעו 55 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019, מתוכם שני צעירים נפצעו באורח קשה.
מחקר חדש ורחב היקף של עמותת אור ירוק חושף כי כל צעיר שני (50%) מודה כי נהג לפחות פעם אחת באופנוע או ברכב ללא רישיון. המחקר כלל כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א שהשתתפו בתכנית "סינמה דרייב" שמפעילה עמותת אור ירוק בשיתוף משרד החינוך, בבתי הספר בארץ בשנת הלימודים תשע"ט הנתונים נאספו ממאות בתי ספר ברחבי הארץ החל מה-1 בספטמבר 2018 ועד ה-30 ביוני 2019.
מנתוני המחקר עולה כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפע אלכוהול, במהירות מופרזת או ברכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה כמעשה מסוכן. המחקר בדק את השפעת התכנית על דעותיהם של בני הנוער בכל הנוגע לתפיסת הסכנות בכביש. התלמידים נשאלו שאלה זהה לגבי השקפותיהם בנושאים שונים הקשורים לבטיחות בדרכים לפני ההשתתפות בתכנית ובסיומה וזאת במטרה לראות האם מסרי הבטיחות שינו את עמודותיהם והשקפתם.
25% מהנשאלים טענו כי זה לא מסוכן בכלל לנהוג ללא רישיון או אם נוהגים בזהירות בכבישים צדדיים. לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 35% בקבוצת הסיכון (אלו שטענו כי זה לא מסוכן כלל או "התנדנדו")
55% מהצעירים טענו כי קיים סיכוי שינהגו הביתה לאחר שתית שליש בירה או מנת אלכוהול אחרת (החוק קובע כי אסור לנהג צעיר לשתות אלכוהול, אפילו טיפה אחת ולנהוג). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 39% בקבוצת הסיכון.
30% מבני הנוער לא פסלו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה (13% אף טענו כי חצי ליטר בירה לא משפיעה – 'בקטנה'). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 28% בקבוצת הסיכון.
43% מבני הנוער לא חושבים שלסמס בנהיגה "תמיד מסוכן", (24% אף טוענים כי זה לא מסוכן אם הנהג מנוסה ונוהג לאט). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 48% בקבוצת הסיכון.
52% מבני הנוער טענו כי לא יעמדו על כך שחבר שנוהג במהירות מופרזת יאט את הרכב (24% טענו כי אין סיכוי שיגידו משהו – 'פדיחה'). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 30% בקבוצת הסיכון.
32% מבני הנוער לא חושבים שחשוב מאוד לחגור חגורת בטיחות במושב האחורי בכל מצב (16% אף טענו כי לא חשוב לחגור ודיווחו כי לא יחגרו). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 32% בקבוצת הסיכון.
21.5% מבני הנוער טענו כי לא חשוב לחבוש קסדה ולציית לחוקי התנועה והתמרורים בעת רכיבה על אופניים חשמליים (11% טענו כי חשוב רק מדי פעם לחבוש קסדה ולציית לחוקים). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 29% בקבוצת הסיכון.
והפתרון: תמונות קשות של תאונות וכלים לנהיגה נכונה
כאשר נשאלו "אם רוצים שנהגים צעירים ינהגו אחרת, צריכים להראות להם?":
32% טענו שצריכים לתת יותר כלים מעשיים לנהיגה נכונה.
28% טענו שצריכים להראות תמונות קשות של תאונות ונפגעים.
31% טענו שיש להסביר וליידע על העונשים הקבועים בחוק לעבירות.
9% טענו שיש להראות לנהגים הצעירים נתונים מספריים וסטטיסטיקות.