(צילום: עיריית פתח תקווה)
ראוי להבהיר כי עוד בטרם שהעירייה פנתה להשקעת משאבים לצורך הבאת מומחה מחו”ל, היא ניסתה למצות ההליכים והבירורים המקצועיים, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה.
לאחר תקופה בה לא ניתן מענה, קיבל ראש העיר החלטה, בתיאום עם נציגי התושבים והזמין מומחה חיצוני, מאוסטריה, שיפעל ללא משוא פנים וללא דעות קדומות, או אינטרסים כאלה ואחרים, שיאסוף נתונים באופן בלתי אמצעי, יבצע דיגומים באזורי התעשייה ובשכונת הדר המושבות, ינתח את הנתונים שיתקבלו ויבחן את הבעיה באופן ענייני ומקצועי.
המומחה הגיע עם צוותו ולמעט צוות הפעולה עצמו, לא היה ולו גורם אחד אשר ידע על הגעתו של המומחה. גם ניהול שהות המומחה בוצעה ע”י צוות הפעולה מטעם התושבים, כאשר העירייה אפשרה לצוות הפעולה לפעול באופן עצמאי כאשר היא סומכת עליו ידה באופן מלא.
במהלך ביקורו של המומחה בעיר, העביר צוות הפעולה כל מידע שהמומחה ביקש, תוך שמירה על דיסקרטיות למען הליך נקי וללא התערבות כלשהי של איש או גורם.
המומחה בחן באופן קפדני כל רחוב ומפעל באזורי התעשייה וציין כי זהו סבב דיגומים ראשון. המומחה עזב את ישראל ב – 08.10.18 כאשר בידיו דיגומים מאזורי התעשייה והשכונות הסמוכות. דיגומים אלה הועברו למעבדות מקצועיות בחו”ל.
נזכיר כי העירייה פעלה במישורים משפטיים להוצאת צו סגירה למפעל טביב/אקוכם אשר אושר ע”י בית המשפט המחוזי ביוני 2018.
זאת ועוד, המשרד להגנת הסביבה פרסם מספר דוחות:
דוח אפריל 17 הציג מצב תקין, בהתאם לתקנים הידועים בארץ.
דוח דצמבר 17 הציג מצב תקין, בהתאם לתקנים בארץ.
דוח מרץ 18 הציג חריגות, אותם הסביר המשרד להגנת הסביבה בדיון בבית המשפט, כחריגות נקודתיות שטופלו ואינן מהוות סכנה.
דוח אחרון פורסם ביוני 18 הטוען כי אין חריגות מהתקן ואין כל סכנה, כביכול, לתושבי השכונה והעיר רבתי.
העירייה, כאמור, קיבלה את עמדת התושבים ואת חששותיהם, כי המידע ודרך הפעולה של המשרד להגנת הסביבה משאיר מקום רב לספק ולחששות ומשכך, נאותה לממן מומחה בלתי תלוי. הגעתו של המומחה הינה חלק מסבב של ביקורים לצורך בניית חוות דעת ותשתית ראייתית מלאה.
ראוי להבהיר כי המומחה שביקר בעיר ייעץ בעבר גם למשרד להגנת הסביבה בישראל ובעל ניסיון של עשרות שנים בתחום.