עיכוב התפתחותי הינו מצב בו התינוק/ הילד אינו מתפתח בהתאם לקצב ההתפתחות המצופה מבני גילו באחד או ביותר מהתחומים הבאים: שפתי, מוטורי, קוגניטיבי, תקשורתי, רגשי או חברתי.
כ 90% מהתינוקות מתפתחים באופן תקין. לעיתים הם יקדימו או יאחרו שלב התפתחותי מסוים אולם טווח ההתפתחות שלהם נחשב תקין. לעומתם, כ 10%מהתינוקות )בגיל 0-3 שנים( מעוכבים בהתפתחותם בתחום או במספר תחומים במידה מועטה או במידה רבה ומוגדרים כ”בעלי עיכוב התפתחותי”.
אבחונם של ילדים אלה והגדרתם כ”מעוכבי התפתחות” יהיה לרוב במהלך 3 השנים הראשונות
לחייהם אולם חלקם עלול שלא להיות מאובחן עד כיתה ב’. חלק ניכר מילדים בעלי “עיכוב התפתחותי” יצמצם פערים וישיג את קצב ההתפתחות הרגילה אולם חלקם יישארו מעוכבי התפתחות ולעיתים אף יאובחנו כבעלי הפרעה ספציפית שתתייחס למוגבלות שכלית, הפרעת תקשורת ועוד.
עיכוב התפתחותי נגרם ממגוון סיבות- גורמים גנטיים, פגות, מחלות, חבלה וכן גורמים כמו לקות בשמיעה, בעיה נוירולוגית ובעיות הקשורות לתחום האף-אוזן-גרון. במקרים רבים הגורם לעיכוב יהיה מכלול סיבות או גורם בלתי ידוע.
לפרקים ותכנים נוספים בנושא חינוך מיוחד לחצו כאן>>
הכותבת: הגב‘ חדוה יודקביץ, מנהלת ”גני מפתח“ מבית ‘מעין החינוך התורני פ”ת’ ומנחה דידקטית. בעלת תואר בחינוך מיוחד ומומחית בהתפתחות שפה ולמידה. מרצה ומנחה מעל 15 שנים בסמינרים להכשרת מורות וגננות.
גם לכם יש שאלה בתחום ה“עיכוב ההתפתחותי“?
לשליחת שאלה בוואטספ לחצו כאן>
לשליחת שאלה באימייל כתבו כאן את שאלתכם:
המדור בשיתוף “גני מפתח” חינוך מיוחד לילדים בעלי עיכוב התפתחותי גנים יעודיים לציבור המסורתי, הדתי והחרדי בפתח תקווה.