פרשת השבוע ‘קרח’: מחלוקת לשם מה?

רעיון קצר לפרשת השבוע ומה אנו יכולים ללמוד מפרשת 'קרח' לחיי היום יום שלנו

באו ונדמיין בית מדרש גדול.. מלא בבחורים שלומדים. קול התורה בוקע ועולה אף שהחלונות סגורים ואטומים. כל בחור יושב עם החברותא שלו ומנסים ללבן את הסוגייה העומדת בפניהם. בשורות האחרונות יושבים הבחורים הצעירים. אלו שרק לפני כמה חודשים נכנסו בפעם הראשונה בשערי הישיבה. לפניהם יושבים הבחורים שנכנסו בשנה שעברה וכבר מכירים את אותה אוירה מרוממת ומקודשת. וכך בכל שורה ושורה מסודרים בחורים ותיקים יותר ויותר עד שבשורה הראשונה יושבים הבחורים הוותיקים ביותר שכבר שנים על גבי שנים פוקדים את בית מדרש זה.

לפני השורה הראשונה יושבים בשורה מיוחדת – עם פניהם לקהל – שורה של אנשים נשואי פנים אצל רובם כבר הזקן לבן במלאו, ואת קמטי הגיל אי אפשר להסתיר. פתאום נעמד אחד מהבחורים הוותיקים ביותר והולך לעבר מקומו של ראש הישיבה – איש ישיש ביותר – ושואל אותו שאלה באותו עיניין שכל בית המדרש עוסק בו. ראש הישיבה עונה מה שעונה. והבחור אינו מסכים עם דבריו של הרב. ופתאום מצטרף אחד מרבני הישיבה ומחזק את דבריו של אותו בחור. ומן העבר השני קם רב אחר ועומד לימינו של ראש הישיבה ומוכיח שהצדק עמו. וכך עובר הוויכוח שורה אחר שורה, שורה אחר שורה עד שכל בית המדרש נסחף כולו באותו ויכוח מרנין.

מעשה מעין זה הוא אחד לאחד מעשים שבכל יום בכל בתי המדרש בכל העולם. וזהו גם מעשה של קורח ועדתו. קורח מגדולי הדור היה – וישב בשורה הראשונה לפני משה. קם לו אותו תלמיד ותיק, ושואל את רבו שאלות שעל פניו נראות שאלות לגיטימיות ביותר. טלית שכולה תכלת מדוע שנצטרך לתת לה גם פתיל תכלת? בית המלא בספרים מדוע שנצטרך לתת מזוזה בפתחו? על פניו שאלות לגיטימיות ביותר, על מנת להבין את מצוות ציצית, את מצוות מזוזה, חובה עלינו לשאול שאלות, להעלות קושיות, ועל ידי זה נוכל להגיע להבנה עמוקה יותר ודעה מוצקה יותר ביחס למצוות שאנו מחויבים בהם.

אך קורח שאלותיו אינן למען ידיעת האמת, אינן למען הוצאת הצדק לאור. קורח מכניס קודם את האינטרס האישי, שואל את משה ואהרון – מדוע תתנשאו? למה אתם מנהיגי העם? ולא אני למשל? הרי כולם קדושים, כולם ראו את מעמד הר סיני, כולם יוצאו ממצרים וכולם חצו את ים סוף, אם כן למה דווקא אתם המנהיגים? מה איתי?! איפה הג’וב שלי?! ברגע שקורח מתחיל ״לדאוג״ לכבוד שלו, מתחילה ההתדרדרות שלו, וכך מגיע הוא מאיגרא רמא עד לבירא עמיקתא, עד שפוצה האדמה את פיה ובולעת אותו ועוד 250 מחפשי הג’ובים מבין ״גדולי ישראל״

שאלות, קושיות ואפילו מחלוקות הן דבר מבורך ביהדות, הן מרבות הבנה והתעמקות בתורת השם, כל עוד המחלוקות הן לשם שמים ולא לשם סיפוק תאוות ורצונות אישיים.

שבת שלום

זמני כנסת השבת בפתח תקווה פרשת קרח

  • כניסת השבת: 19:31
  • פ”ת למנהג ירושלים: 19:10
  • יציאת השבת: 20:33

הממולצים אונליין

לשיתוף הכתבה

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאיתנו עדכונים ופרסומים

אולי יעניין אותך גם