אם יש דבר אחד שהקורונה לימדה אותנו זה שיש כוונה ויש מציאות, וכל הורה שני יכול להעיד שגם אם הוא תכנן תוכנית יום מוגדרת, הוא מהר מאוד גילה שלרצות להעשיר את הידע של הילדים זה טוב ויפה ולרצות לתכנן לפרטי פרטים את מהלך היום (כולל תפריט לארוחת צהריים) זה גם כן נחמד, אך המציאות היא שלחיים יש קצב משלהם, כך שמספיק משתנה קטן (ולו ריב בין האחים) בשביל להבין שאת תקופת הקורונה רצוי לקחת בהילוך איטי וללא תכנונים מיותרים – שום דבר לא יקרה אם הילדים יישבו לאכול את ארוחת הבוקר שעתיים לאחר שהם התעוררו, או שהם יראו טלוויזיה יותר ממה שאתם בדרך כלל מרשים. כיצד בכול זאת מעבירים עמם את הזמן בנעימים? להלן כמה כיוונים בטוחים:
מעט שעושה הרבה
כיום חלק גדול מההורים החזירו את הילדים למוסדות, אם לכיתות א’ ואם לגנים, אך עדיין לא מעט הורים נשארים בבית עם הילדים, אם כי לא היה מקום בגן, או אם כי הם מחכים לראות מה תהיה המגמה הבריאותית בעוד כמה שבועות. בכול אופן אם גם אתם עדיין בבית עם הילדים, הגיע הזמן להתרענן עם כמה רעיונות לפעילויות ביתיות. מה למשל? הופכים את הבית למסלול “מצא את המטמון”, מתחילים מהבוקר להכין ביחד את ארוחת הצהריים שהילדים אוהבים, כותבים מכתבים לסבא וסבתא והולכים ביחד לדואר, בוחרים ביחד שיר שאוהבים וממציאים לו ריקוד, אותו מצלמים ושולחים לבני המשפחה (לא לחברים שיש להם ילדים משלהם), מכינים שלט חדש לדלת הכניסה, בונים בחצר מבצר וכדומה. נעצור לציין שעבודות יצירה יהיו אידיאליות, ולו כי הן תורמות לפיתוח חשיבה יצירתית ואף מסייעות לפיתוח מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות.
נועלים נעליים ויוצאים מהבית
הטיפ הזה אומנם לא מתאים לכל הילדים, אך אצל הרוב הגדול הוא בהחלט תופס. עם כל הכבוד לבית, ילדים רבים יותר נרגעים בחוץ. האומנם? ובכן קשה להסביר מדוע בבית שמכיל אינספור משחקים, צבעים וקופסאות יצירה הם נשארים משועממים, ואילו בחוץ כאשר הם עומדים מול ענף, עץ ופיסת אדמה הם פתאום חוקרים, משחקים, מדמיינים – הרבה פחות צרכים אתכם. מכאן שהסוד הוא לצאת כמה שיותר החוצה, ואף לוודא שיש בתיק שלקחתם עמכם בקבוק מים ומשהו קטן לאכול, כך שלא תצטרכו לחזור הביתה רק כי מישהו רעב או צמא. לאן יוצאים? לכל מקום תחת כיפת השמיים – לגינה, לשטח שליד הבית, או פשוט היכנסו לרכב ותגיעו ליעד הרצוי.
הילדים שולטים
אם נהיה אמתיים, נודה שבימים אלו הילדים הם אלו ששולטים ועל כן לא חייב להילחם, אלא לנסות לזרום – לנסות להבין מה הם רוצים לעשות ללא קשר למסך. שאלתם את הילדים והם לא יודעים? תבקשו מכל ילד להציג ארבעה דברים שהוא רוצה לעשות ומתוכו תבחרו דבר אחד שאתם יכולים לשתף עמו פועלה. מחפשים דוגמה? הקימו עמם מחנה, תתחפשו ביחד עמם, תכינו ביחד קינוח שהם אוהבים (ותנו להם לשטוף כלים) וכדומה – בהצלחה!