(צילום: אור ירוק)
בחודש נובמבר מציינים ברחבי ישראל את "חודש האזרח הוותיק". לאור ההיפגעות הגבוהה של הקשישים בישראל בתאונות דרכים, החליטו בעמותת אור ירוק לבדוק האם מעברי החציה ביישובים מותאמים גם לאוכלוסייה המבוגרת. הבדיקה נעשתה במקומות אליהם מגיעים קשישים רבים כמו מחוץ למעונות יום לקשישי, בתי אבות וקופות חולים.
מתנדבי אור ירוק בדקו כמעט 200 מעברי חציה ב-83 רשויות ברחבי הארץ. במהלך הבדיקות בחנו המתנדבים האם מעברי החציה דהויים, האם קיימת הנמכת מדרכה בכניסה למעבר החציה, האם קיים פס האטה לפני מעבר החציה והאם משך האור הירוק (במעברי חציה עם רמזור) מותאם לקצב ההליכה של האזרחים הוותיקים.
מהבדיקה עולה כי במקרים רבים זמן חציית הכביש של הולך רגל קשיש אל מול הולך רגל צעיר הוא כפול, ובנוסף, במעברי חציה רבים האור הירוק קצר מדי והולכי רגל קשישים לא מספיקים לחצות. בנוסף נמצא כי הולכי הרגל הקשישים נמצאו עדיין במעבר החצייה כשלכלי הרכב כבר הופיע האור הירוק.
בין המקומות אליהם הגיעו המתנדבים גם פתח תקוה: נבדקו שישה מעברי חציה. בבדיקה נמצא כי שלושה מעברי חציה היו מחוקים או דהויים, בשניים מהם לא הייתה הנמכה, בארבעה לא היו פסי האטה ומעבר חציה אחד לא היה מרומזר. ברמזורים שכן נבדקו, הזמן הממוצע של האור הירוק בהם היה 20 שניות, בעוד זמן ממוצע של חציית קשיש את מעברי החציה הללו היה 14 שניות.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משרד התחבורה והרשויות המקומיות צריכים להגן על הקשישים באמצעות שיפור התשתית הבטיחותית עבורם. בסביבת ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות, מעונות יום לקשיש או בתי חולים, צריך להאריך את משך הרמזור הירוק להולכי הרגל, להתקין פסי האטה, להנמיך מדרכות ולהציב שלטים המתריעים כי ישנם קשישים בדרך".
מערכת פתח תקוואי, פנתה לעיריית פ"ת בשאלה מה בכוונתה לעשות בעקבות הממצאים. כשתגובתה תתקבל נפרסמה כאן בכתבה.