1,157 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת 1,103 בני אדם שנפגעו בתאונות דומות בשנת 2022 – עליה של 5%, כך עולה מנתוני הלמ”ס שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. על פי הנתונים, בכל יום נפגעו יותר משלושה בני אדם בממוצע בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023.
עו”ד יניב יעקב מנכ”ל עמותת אור ירוק: “מספר הנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים נמצא בעליה מתמדת, חלקם בתאונות במעורבות קורקינטים שיתופיים. השימוש בכלים חשמליים הפך פופולארי יותר ויותר בשנים האחרונות אך במקביל לא התווספו שוטרי תנועה, וערים רבות כלל לא סללו שבילי רכיבה בטוחים לרוכבים שיפרידו אותם מכלי הרכב ומהולכי הרגל. רבים רוכבים ללא קסדה ולא מצייתים לחוקי התנועה ופוגעים בתחושת הבטחון של הולכי הרגל. את הכאוס הזה חייבים לשנות באמצעות אכיפה משטרתית ועירונית ויצירת מרחב רכיבה בטוח יותר. לאחרונה קידמנו חקיקה המחייבת לוחיות רישום לרוכבי הכלים החשמליים ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לקיים הסברה לציבור אודות התקנות החדשות ולוודא כי המשטרה אוכפת כנגד מי שרוכב בניגוד לחוק ומסכן את החיים של כולנו. שילוב זרועות של כלל הרשויות יובילו לצמצום מספר הנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים ויחזירו את תחושת הבטחון והסדר לכבישי הערים”.
שלושה הרוגים בתאונות עם קורקינטים חשמליים
מהנתונים עולה עוד כי שלושה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023, שניים פחות מאשר בשנת 2022. על פי עמותת אור ירוק בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2024 נהרגו ארבעה רוכבי קורקינטים חשמליים בתאונות דרכים, יותר מבכל שנת 2023 כולה (מעודכן ל-4.6.2024).
פצועים קשה: עליה של 20%
108 בני אדם נפצעו קשה בתואנות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת 90 בני אדם שנפצעו קשה בתאונות דומות בשנת 2022 – עליה של 20%
אחד מכל שלושה נפגעים
362 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023 בתל אביב-יפו – 31% מכלל הנפגעים בערים – כמעט אחד מכל שלושה נפגעים. חולון (59 נפגעים), רמת גן ואשדוד (55 נפגעים כ”א) וירושלים סוגרות את חמשת הערים עם מספר הנפגעים הגבוה בשנת 2023. בפתח תקווה נפגעו בשנת 2023 – 46
אחד מכל עשרה נפגעים – ילד מתחת לגיל 16
112 בני אדם בגילאי 0-15 נפגעו בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023 – אחד מכל עשרה נפגעים (10%). צעירים בגילאי 16-24 מהווים 28% מכלל הנפגעים (אחד מכל ארבעה). 47% מכלל הנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים היו בגילאי 25-54.
רוב הנפגעים – הרוכבים עצמם
לצד העלייה בנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 נרשמה גם עליה ברוכבים עצמם שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023.
1,112 רוכבי קורקינטים חשמליים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 (שלושה נפגעים בממוצע בכל יום) לעומת 1,081 רוכבים שנפגעו בשנת 2022 – עליה של 31 רוכבים נפגעים. בדומה למגמת הנפגעים הכללית בתאונות עם קורקינטים חשמליים, גם בקרב הרוכבים עצמם נמשכת מגמת ההיפגעות לאורך השנים האחרונות.
בניגוד לחוק: אחד מכל עשרה רוכבים נפגעים – ילד מתחת לגיל 16
99 רוכבי קורקינטים חשמליים מתחת לגיל 16, גיל רכיבה אסור על פי החוק, נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 – כמעט אחד מכל עשרה נפגעים. 28% מהרוכבים שנפגעו היו בגילאי 16-25 ו-44% מהרוכבים שנפגעו היו בגילאי 25-44.
נמשכת העלייה ברוכבים מתחת לגיל 16 שנפגעו בתאונות דרכים
בשנת 2023 נמשכה מגמת העלייה בהיפגעות בקרב הרוכבים הצעירים מתחת לגיל 16, גיל שהרכיבה אסורה בו. 99 רוכבי קורקינטים חשמליים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 75 רוכבים מתחת לגיל 16 שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2022- עליה של 32%
החודשים המסוכנים: הקיץ והחגים
בחודשי הקיץ ובחגי תשרי נרשמה עליה במספר התאונות שבהן נפגעו רוכבי הקורקינטים בשנת 2023 לעומת חודשי החורף שבהם נרשמה ירידה במספר התאונות שבהן נפגעו הרוכבים. מזג האוויר הנח והחם, הכבישים היבשים ובעיקר החופש הגדול והחופש בחגים הובילו ככל הנראה לעליה במספר הרוכבים שנוסעים על קורקינטים חשמליים וביחס ישיר גם לעליה במספר הרוכבים הנפגעים. 134 תאונות במעורבות קורקינטים חשמליים אירעו בחודש אוגוסט בשנת 2023, יותר מכל חודש אחד בשנה.
סופי השבוע – הימים הפחות מסוכנים
61 תאונות במעורבות קורקינטים חשמליים אירעו בימי שבת בשנת 2023, היום עם מספר התאונות הקטן ביותר. סופי השבוע (שישי ושבת) מרכזים סביבם מספר תאונות נמוך באופן יחסי לימים אחרים בשבוע, תוצאה אפשרית של מיעוט נסיעות לעבודה או ללימודים. יום שני (193 תאונות עם נפגעים) הוא היום עם מספר התאונות הגבוה ביותר בשבוע.
אחת מכל שלוש תאונות – חזית צד
343 תאונות מסוג חזית-צד במעורבות קורקינטים חשמליים, אירעו בשנת 2023 32% מכלל התאונות (אחת מכל שלוש תאונות). תאונות חזית -צד אופייניות לצמתים ולהצטלבות בין רחובות וכבישים. 171 תאונות היו מסוג צד בצד האופייניות לסטייה מנתיב הנסיעה (16% מכלל התאונות). 104 תאונות מסוג חזית אחור אירעו בשנת 2023 במעורבות קורקינטים חשמליים – תאונות האופייניות לאי שמירת מרחק (14% מכלל התאונות). מהנתונים עולה כי 10% מהתאונות היו תאונות עצמיות של הרוכבים.